Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-07-01, 10:56
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 194
Standard Pigadia direkt - äntligen!

Internet har varit mycket hackigt hela veckan, men idag ser det ut att fungera - peppar, peppar!
Jag har alltså åkt på tjejresa med dottern Erika och barnbarnet Nathalie, 8 år. Nedresan gick bra. Två gånger försökte de ge oss mat på planet, två gånger tackade vi nej och talade om att vi inte hade beställt någon mat. Till slut kom de och sa att det hade blivit något fel vid bokningen och ”om ni inte tar emot maten måste vi slänga den!” Så vi tog emot maten … och packade den i handbagaget för senare förtäring. Väl framme stod en liten röd Hyundai och väntade, så vi körde raka vägen till hotell Regina, mitt i Pigadia, där ägarfamiljen välkomnade oss med öppna armar. De första dagarna bestod till stor del av att gå runt till våra vänner för att hälsa och uppdatera oss, och svalka av oss i hotellpollen emellanåt. Först den tredje kvällen när vi satt på El Greco med varsin suverän souvlaki och en kanna vin och Nikos busade med Nathalie, kände vi hur vi slappnade av totalt och bara kunde njuta.
Vad har vi hunnit med att göra? Tja … förutom att plaska i poolen med Nathalie så har jag varit till tandläkaren - full kontroll plus rengöring 40 Euro - vi har åkt runt på ön och sett oss omkring, vi har provat nya och gamla matställen och rent allmänt haft det bra. Givetvis har vi varit på Pelagos, och i fredags gick vi till Asteri för att höra Vasilis sjunga. Det blev den senaste kvällen hittills, och när vi gick hem runt midnatt förundrades Nathalie över att det var så mörkt och tomt överallt, och inga affärer var öppna.
För att slippa diskussionerna om var vi ska äta middag skrev vi upp namnen på alla ställen vi vill besöka på små lappar som veks ihop och lades i en påse. Varje eftermiddag drar Nathalie ett namn och så går vi dit.
Nathalie har fått en uppgift från skolan. Hon ska i bild berätta om vad hon har varit med om på sin resa, så hon går runt och fotograferar med sin mobil. Det läraren kommer att få se blir: Katt, katt, katt, kattungar, katt, kattunge, hund, katt …
Igår tillbringade vi hela dagen med sol och bad i Finiki. Vi tog varsin solsäng vid Malibu. 12 Euro för ett parasoll med två sängar, 8 Euro för en extrasäng. En flaska vatten var fick vi, och om vi beställde något att äta eller dricka från tavernan ner till stranden så fick vi 20 % rabatt. Så det gjorde vi, och förundrades över killen som inte bara tog betalt för parasollen utan även borstade av sängarna när de blev för sandiga, och sprang upp och nerför tre branta trappor med alla beställningar.
Idag tar vi det lugnt och håller oss borta från solen så mycket som möjligt.
I morgon är en annan dag!

Karin
Äntligen här!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-07-01, 11:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 807
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Vad mysigt med en tjejresa!
När man läser rapporter från Grekland har jag märkt att man ser allt framför sig och liksom är där!
Ja så nu fick jag ett "moment", en liten dos, så nu tar jag med mig den känslan hela da'n
Ha det fortsatt härligt Karin.
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-07-01, 15:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 788
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Vilken trevlig och rolig rapport!
Jag ser fram emot vidare rapporter från en ö jag aldrig varit på.

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-07-01, 19:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 291
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Å, Karin, ni är på en av Greklands härligaste öar! Tror, och törs nog säga, att ni har det alldeles underbart!
Karpathos ÄR speciellt Varför??? Vet inte, men "en gång där, alltid tillbaka"
Catlady, som längtar till slutet av augusti då jag äntligen får komma tillbaka......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-07-01, 22:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Åhh Karin så härligt att du äntligen är tillbaka "hemma" igen på vårt underbara Karpathos!!!! Förstår att du har längtat. Och så kul att du har tjejerna med dig. Även för Erika är det ett kärt återseende förmodar jag. Hur gammal var hon när hon var där för första gången? Och så härligt att du låter oss hänga med också. Jag kan se vartenda dugg framför mig. Håller Regina fortfarande den standard som du varit van och nöjd med?

Njut och ha det fortsatt gott!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-07-01, 23:37
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 471
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Tack för din rapport Karpathos-Karin!
Har sett dina återkommande rapporter från Karpathos under många år, och mycket av det du skrivit gjorde att vi åkte dit förra året.
Såå härligt att du äääntligen är tillbaka.
Njut för fulla muggar! ☀️

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #7  
Gammal igår, 07:33
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 903
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Njut av härliga Karpathos! Där trivdes vi gott, men det är många år sen nu. Sonen fyllde 4 år när vi var där...nu är han 21.
Men han älskade actionvågorna i Lefkos.
Ha det himla gött!
/Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal igår, 08:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 772
Standard Sv: Pigadia direkt - äntligen!

Tack för rapport, Karin. Gillade fantastiska Karpathos, när vi var där. Då var det dock en bra bit över 30 och brandvarningar kom via sms.

Hoppas ni slipper såna saker där.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT