Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-11, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Ny grekisk kokbok

Idag landade en ny kokbok om grekisk mat i postfacket. Boken heter kort och gott Grekiska mat och är skriven av Sara Berg. Jag har hunnit skummat igenom boken lite grann, men det jag har sett ser mycket lovande ut. Boken innehåller många recept och massor med bilder, som får mig att dregla.



Ur baksidestexten.

”De senaste åren har någonting hänt i Grekland: En ny generation kockar lagar enkla och underbara rätter med större medvetenhet, men utan att tappa bort den grekiska identiteten. Det är just den sortens recept den här boken innehåller.”

Läs mer på förlaget Natur & Kultur.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-11, 16:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Ser ju fantastiskt gott ut. Vi är faktiskt nyss hemkomna och vi har ätit som att vi väntade på exekutionspatrullen varje dag. Varenda måltid var grekiska specialiteter.

Det märktes på vågen hemmavid, för jag hade tappat nåt kilo! Man äter MYCKET grönsaker då de är så himla fräscha där. Sen går man en hel del med, trots att vi hade hyrbil. Snacka om Win-Win!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-11, 19:22
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 270
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Tack för tipset, Janne! Den kommer jag att inhandla

Netwolf: Samma här, brukar gå ner mellan 3 och 5 kilo på 14 dagar! Man rör sig mycket mer (upptinad i lederna av den goda värmen ) och med en mer grönsaksbaserad kost (så härligt god dessutom!). Men, det säger kanske också något om vad man "borde" rätta till här hemma fast det är inte det enklaste, tyvärr. Grönsakerna här hemma smakar inte lika mycket, i min gom, och det är svårt att "täcka upp" den fina smaken med kryddor.
Catlady
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-12, 05:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Tack för tips! Titeln "Grekisk mat"? Kom de inte på något bättre? Sen så är jag inte så förtjust i bokomslaget heller. Nå, detta är bara min spontana reaktion och någon annan kan och får naturligtvis tycka något annat. Har lite svårt för kokböcker nuförtiden eftersom det finns så mycket att hämta på nätet.

Men jag blev intresserad i alla fall. Kanske skall jag skaffa den? Ni som har boken. Vad tycker ni? Har den något nytt att erbjuda? Enbart fina bilder räcker inte för mig. Det skall finnas kött på benen. Alltså skall texten i boken vara värd att läsa. När det gäller recepten räcker det för mig att de inspirerar.

Hoppas på kommentarer! Janne och Camilla, har ni hunnit bekanta er mera ordentligt med boken?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-12, 23:19
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 437
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack för tips! Titeln "Grekisk mat"? Kom de inte på något bättre? Sen så är jag inte så förtjust i bokomslaget heller. Nå, detta är bara min spontana reaktion och någon annan kan och får naturligtvis tycka något annat. Har lite svårt för kokböcker nuförtiden eftersom det finns så mycket att hämta på nätet.

/ Anne
Håller med! Vilket märkligt omslag. Tittade länge och väl och förstod långt senare att man velat skojsa till det med meanderslinga och orden Grekisk mat. Googlade lite på Sara Berg som är journalist och barista och jobbar för Gourmet m m... Trendig alltså, och har skrivit om det italienska köket innan. Innehållet på hennes Instagram var inget märkvärdigt, mer än att hon gillar att resa till många olika ställen. (kolla då istället Camilla Hamid och Zeinas Kitchen, och känn det "autentiska" som vi ju älskar, men ändå gör det de så härligt cross over med det svenska köket. )

Tänker på den underbara kokboken Fedon Lindbergs "Fedons grekiska" som jag fick tips av er här på Kalimera.... Slut på förlaget ...

Men - som ett exempel på Bergs recept hittade jag några recept av henne här, varav två matrecept med grekiska smaker:

https://www.koket.se/sara-berg

Om någon vill köpa Sara Bergs kokbok , fanns det redan ett ex på Bokbörsen för begagnade böcker. Hittar ni slutsålda "Fedons grekiska" på Bokbörsen, det finns tre ex inne, den billigaste för 60 kr, köp den också ;-) och få valuta för frakten. 62 kr. Och för pengarna, DET kan jag garantera när det gäller Fedons grekiska i varje fall.

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-06-13, 16:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Janne och Camilla, har ni hunnit bekanta er mera ordentligt med boken?
Har bara hunnit bläddra lite. Återkommer när vi har lagat något ut boken.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-06-14, 06:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg

Tänker på den underbara kokboken Fedon Lindbergs "Fedons grekiska" som jag fick tips av er här på Kalimera.... Slut på förlaget ...

/Getpinglan
🐐🔔
På tal om Fedons recept så lade en Monica här på Kalimera in ett recept på "Fedons kyckling med ungsbakad citronpotatis". Det var ett antal år sedan och jag printade ut receptet och lagar den alltid då och då. Blir väldigt gott! Så jag tackar Monica som tyvärr inte tycks vara aktiv här längre.

Getpinglan, har du något favoritrecept från Fedons bok?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har bara hunnit bläddra lite. Återkommer när vi har lagat något ut boken.
Väntar ivrigt! Kanske får vi en bild också?

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-06-14, 07:36
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 437
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
På tal om Fedons recept så lade en Monica här på Kalimera in ett recept på "Fedons kyckling med ungsbakad citronpotatis". Det var ett antal år sedan och jag printade ut receptet och lagar den alltid då och då. Blir väldigt gott! Så jag tackar Monica som tyvärr inte tycks vara aktiv här längre.

Getpinglan, har du något favoritrecept från Fedons bok?


/ Anne
Kul med Kalymnos- Monicas recept. Jag saknar henne också här?!

Det jag omedelbart tänker på är Fedons recept med gigantes, alltså stora vita bönor. Som jag gör i en modifierad "snabbmatsversion" som går på nolltid. Det som är det fiffiga numera att färdigkokta bönor går att köpa, och jag brukar således ha bl a stora vita bönor i tetrapack hemma. Bönorna gifter sig fint med dill och koriander, vitlök och krossade tomater. Servera med ris och middagen är klar efter några minuters puttrande.

Finns fler fina recept i Fedons grekiska förstås på traditionella rätter som moussaka m m som man kan göra en aning "lättare" om man vill. Det som är så härligt med boken är ju det stora formatet och bilderna och det grekiska språket som han införlivar i alla rätternas originalnamn på grekiska, kanske en historia bakom osv. Hans grekiska bakgrund och också det hälsosamma perspektivet som läkare ger en extra dimension tycker jag. 🥦🫒🥬🫑🥑🍋🍉

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-06-14, 10:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Vad gäller tidningar/böcker etc, så är det mycket digitalt nuförtiden. Men INTE kokböcker! För det första så släcks ipad/iphone skärmen titt som tätt (ja, jag vet man kan ändra, men det tänker man inte på då). Och för det andra, så kan man vara lite kladdig på händerna av matlagninge, så att fippla med en touchskärm är inte optimalt i det läget. Då är det bättre att kokböckerna får lite matfläckar här och där.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-06-14, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Kul med Kalymnos- Monicas recept. Jag saknar henne också här?!
Såvitt jag vet har hon flyttat hem till Sverige igen. Hon skulle i alla fall göra det.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-06-15, 07:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Ny grekisk kokbok

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Kul med Kalymnos- Monicas recept. Jag saknar henne också här?!

Det jag omedelbart tänker på är Fedons recept med gigantes, alltså stora vita bönor. Som jag gör i en modifierad "snabbmatsversion" som går på nolltid. Det som är det fiffiga numera att färdigkokta bönor går att köpa, och jag brukar således ha bl a stora vita bönor i tetrapack hemma. Bönorna gifter sig fint med dill och koriander, vitlök och krossade tomater. Servera med ris och middagen är klar efter några minuters puttrande.

/Getpinglan
🐐🔔
Monica som lade ut Fedons recept är nog en annan Monica. Och jag saknar också Monica P, det var alltid så intressant att läsa om hennes vardag på Kalymnos.

Tack för tips om "snabbgigantes" lätt som en plätt alltså, även om jag inte gillar koriander... Finns förresten kycklingreceptet i den bok du har hemma?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad gäller tidningar/böcker etc, så är det mycket digitalt nuförtiden. Men INTE kokböcker! För det första så släcks ipad/iphone skärmen titt som tätt (ja, jag vet man kan ändra, men det tänker man inte på då). Och för det andra, så kan man vara lite kladdig på händerna av matlagninge, så att fippla med en touchskärm är inte optimalt i det läget. Då är det bättre att kokböckerna får lite matfläckar här och där.

/Netwolf
Just precis så är det! Funkar inte att titta från skärmen i köket. Mina händer är allt som oftast oljiga, olivoljiga. Nä, jag har ett lite gammaldags system med att jag printar ut intressanta recept och har dem i en mapp. Sen så bläddrar jag i den när jag behöver inspiration. Om jag måste titta från skärmen måste jag göra det i förväg och sen bara snabbtitta om jag behöver. Med rena händer. Så jag gillar kokböcker, men jag är också ganska så krävande när det gäller dem. Men att sitta och läsa och titta i en intressant kokbok är ju ett stort nöje.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT