Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal igår, 19:25
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 358
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Så härligt det låter, Kerstin! Tack för att vi får "följa med" på era äventyr!
Ikaria låter verkligen intressant

Catlady, lätt avis (tillbaka i vardagen).........
Svara med citat
  #22  
Gammal idag, 06:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 073
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Lät som en jobbig vandring till Iero beach, men ni klarade av det. Skall ni ta ett nytt försök till Drakano Tower? Och hur var vägen dit?

Råkade se ett program på tv igår om Ikaria och att man lever länge där. Enligt programmet kan det bero på Ikarias kommunistiska förflutna. Att den starka gemenskapen på ön skulle bero på det? Låter lite konstigt i mina öron. Men, kanske man borde sätta sig in i öns historia för att få en förklaring till detta. Politik är kanske något som inte just märks på ön kan jag tänka mig? Men läste att KKE är fortfarande det största partiet på Ikaria.

Jaha, det var lite tankar det. Ha en skön dag!

/ Anne
Svara med citat
  #23  
Gammal idag, 07:18
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 561
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
På kvällen gick vi ner till stranden tog ca 18 minuter. Åt en god middag på Taverna Grigoris
Tomatoeballs, Feta i ugn och Beef with red saus. Halv l rött. Allt mycket gott och mycket trevlig personal som hade fullt upp, det var i stort sett fullsatt. Räknade med lång väntetid men det gick snabbt.
Mörkt när vi gick hem ingen belysning men vi hade ficklampor. Det är flera branta partier på vägen så där försvann nog flera kalorier. Såg en igelkott på vägen
Kerstin
Tack för dina trevliga rapporter. Känns som om man är med.
En igelkott! 🦔 Det låter som ett fint möte, undrar just hur sällsynta de är i Grekland.

Alala: Ja Ikaria fascinerar med sin livslängd. Vill gärna åka dit någon dag och få tips.

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #24  
Gammal idag, 15:39
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 602
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

På kvällen gick vi ner till stranden igen och åt på Leonidas fisktaverna. Det var väldigt lite gäster där kvällen innan och det blev en besvikelse. Vi beställde Zaganaki, friterade grönsaker och en "fishplate" storlek medium. Fick vänta en halvtimme.
Först kom grönsakerna, efter en stund fisken, sombestod av ett stort fat med olika friterade fiskar och efter ytterligare en stund kom Zaganakin. Orkadr bara äta hälften av fiskarna. Förklarade att vi inte förstått att allt skulle vara friterat och att det inte var vad vi förväntat oss. Killen somserverade kumde vi ju inte beskylla, viblev ju mätta på det vi orkade äta, allt annat var ju gott även om det kom in i lite udda ordning, men ....
Lätta regnskurar på kvällen
Men 25 grader. Varning för åska och regn under natten
Kerstin
Svara med citat
  #25  
Gammal idag, 16:29
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 602
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Så var det dagens äventyr. Inte en droppe av det utlovade regnet under natten, men 24 grader vid 8.30. Vi traskade iväg mot Drakano tower igen kom dit 10.15. STÄNGT. Men va sjutton, dom skulle ju öppna 9!!! Vi gick en bit efter stängslet och kollade. 10.30 kom en dam i bil och öppnade. Grektider eller?
Vi har ju sett många ruiner och stensamlingar, men det här var värt att se. Att imponeras av hur man lyckats bygga detta torn. Området var ju dessutom större än vi förväntat oss med information om olika byggnader som nu låg i ruiner. Verkligen värt ett besök.

Vatten, nöt och russinpaus i skuggan. Det var stekhett i solen. Planen var att ta oss ner till Agios Georgios beach. Tveksamt i hettan, men vi gick. Inte särskilt jobbig led men stenigt och brant vissa avsnitt.
Belöningen var en härlig sandstrand och ett underbart vatten.efter ett svalkande
dopp - tro det eller ej - kom en riktig ordentlig regnskur. Samtidigt sken solen.
Vi hade sen molnigt, vilket nog var bra för det fanns ingen skugga på stranden.
Efter matsäck och ytterligare ett skönt dopp tog vi oss hemåt. Ca 45 min promenad. Det var ju det här vi bestämt att vi inte skulle göra i värmen, men vi har lite svårt att sitta stilla och vi klarade det.
Dumdristigt kanske. Det gick åt mycket vatten i alla fall.
Svara med citat
  #26  
Gammal idag, 18:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 858
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Jag är imponerad av att ni orkar promenera så mycket! Själv tycker jag det är jobbigt att bara ta sig från strand till parkering av vitavespan
Vi hade en bit över 30 grader och som sagt..det är för mycket för mig...men jag..jag e inte bitter, som en viss speedwayåkare uttryckte sig
Kul att läsa om er resa. Vet du om Papabeach på Samos är uppbyggd igen?
/ Kajja..I skuggan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT