Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-10-20, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 721
Standard Rooms i Chania



Jag frågade. Vad tror ni att jag fick för svar?

Bilden är från gamla stan i Chania. Fler bilder finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-10-21, 20:44
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Rooms i Chania

Finns ju två alternativ, antingen "we are full" eller "yes of course!" Satsar nog på det första... Men där kan jag ha fel, förstårs......

Måste fråga: varför behandlas Rethymnon lite "styvmoderligt"??! Rethymnon har ju precis samma begivenheter som Chania med venetianska arv, som fyren och hamnen tex. Därtill också en gammal stad inom stadsmuren (med stadspark och även en minaret). Är också en levande stad även utanför "turistsäsong" med universitet, kafeneons och tavernor (i massor!). Det enda som Rethymnon inte har jämfört med Chania är saluhallen......
Bara en stillsam undran.......

Själv har jag, sedan 1989, alltid tyckt att Rethymnon är så mycket mysigare än Chania (nå, det står för mig, var och en efter eget tycke!) Bör tillägga att vi alltid bor i centrala delarna av Rethymnon, inte ut efter kusten.

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2024-10-21 klockan 20:58.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-10-22, 05:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 150
Standard Sv: Rooms i Chania

Tänkte lite att svaret skulle vara mjau och vov-vov. Hur blev det, Janne?

Catlady! Lustigt att du tog upp det där med Rethymnon. Håller nämligen just på att fundera på vad vi skall göra med vår eventuella resa till Grekland nästa vår. Bara en "usel" vecka och då måste det bli något inte för krångligt med själva resan. I dessa fall blir min första tanke alltid Kreta. Och just nu har jag haft just Rethymnon allra mest i tankarna. Varför? Delvis för att dottern, som är vuxen och bor och jobbar på annan ort, vill gärna följa med. Hon sa en gång att hon har en kollega på jobbet som har sagt att Rethymnon är toppen. Jag har varit i Rethymnon i några dagar, men reste då med väninnan, så min man och dottern har inte varit där. Och jag gillade staden! Precis som du skriver, Catlady, så är Rethymnon kanske lite mysigare än Chania? Jag gillar Chania också och området där runtomkring har ju mycket att bjuda på. Men Rethymnon har det också. Och det är inte så långt från flygplatsen i Chania så tanken på Rethymnon lockar mig allra mest just nu.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-10-23, 11:47
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Rooms i Chania

Men, Anne, hur kan en hel vecka vara "usel"??? Det är ju 7 hela dagar!!
Då hinner man med mycket roligt, eller hur ?!
Och det finns mycket fint i Rethymnon att både titta på och göra.......

Catlady 🐈
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-10-23, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 721
Standard Sv: Rooms i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tänkte lite att svaret skulle vara mjau och vov-vov. Hur blev det, Janne?
Jag fick inget svar alls tyvärr. När jag gick förbi några år senare var bara hunden kvar, och under resan därpå fanns inte hunden heller kvar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-10-23, 15:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 721
Standard Sv: Rooms i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Måste fråga: varför behandlas Rethymnon lite "styvmoderligt"??!
För mig är det Chania som gäller, och det kan bero på att jag har bott i Chania så himla många gånger. I Rethymnon har jag bara bott två gånger. Men jag gillar Rethymnon också, i alla fall staden.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-10-23, 23:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 878
Standard Sv: Rooms i Chania

Jag vet inte riktigt vilket bycentrum jag tycker bäst om av dessa två. Båda är mysiga men för mig räcker det med ett par besök. Blir så trött av alla "lädergator" där folk går i lemmeltåg och trängs. Vill man stanna och titta på nåt så är säljarna framme direkt och ska visa och man kan inte titta ifred.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att bo lite utanför centrat vilket vi inte har gjort i Rethymnon. Stranden i "stan" gillar jag inte. Vill helst ha mindre vikar utan stora vågor.
Vi har haft många, många 1-veckors resor till Grekland. Inte en enda har varit usel!!
Näe..de har gett oss minnen för livet!
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-10-24, 05:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 150
Standard Sv: Rooms i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Men, Anne, hur kan en hel vecka vara "usel"??? Det är ju 7 hela dagar!!
Då hinner man med mycket roligt, eller hur ?!
Och det finns mycket fint i Rethymnon att både titta på och göra.......

Catlady 🐈
Nä, med "usel" menar jag att en vecka är så kort. Och personligen gillar jag inte själva resandet, flyg och eventuella färjor eller annan längre skjuts (med undantag att ta taxi till Paleochora från flygplatsen, då har jag alltid känt att nu är jag framme). Vill helst vara framme genast så att säga. Så därför skulle jag gärna göra en längre resa än en vecka för då skulle den (eller jag ) liksom tåla själva flyttandet från den ena platsen till den andra bättre. Att t.ex resa runt med bil i en lugn takt skulle jag säkert gilla. Eller why not en liten öluff.

Men tillsvidare får jag nöja mig med en vecka och det är bra så.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-10-24, 20:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Rooms i Chania

Förstår precis vad du menar, Anne!!
"Problemet" med Grekland är ju att man alltid vill ha...... MER...och helst ännu MER....NU, inte sen!!!
Tiden räcker liksom aldrig riktigt till, hur länge man än är där........

Catlady, full av längtan...........

PS: tror någon skrev om "greklands-bacillen" på det här forumet tidigare. Oj, vad jag är drabbad sedan många år!! Och något botemedel tycks inte vara uppfunnet, tack och lov!!

Senast redigerad av Catlady den 2024-10-24 klockan 20:20.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT