Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2024-06-12, 17:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Värmerekord i juni

Vi anlände till Samos igår. Biluthyrar-tjejen var bekymrad….”hur ska det bli i augusti när det är så här hett i början av juni”. Vi tog oss till Kokkari, där var värmen hanterbar igår. Idag gick färden till en liten strand på östra sidan och värmen var tämligen horribel, har ingen siffra men gissar på runt 38 grader i skuggan. Skugga och dopp i havet var enda möjliga aktiviteten. Tillbaks i Kokkari på nordsidan är det lite behagligare.
Jag vill ändå påstå att detta inte är helt unikt, vi har upplevt det här fenomenet (från Sahara) förr om åren i juni på Karpathos, Amorgos och Syros. Då med värme upp mot 40 grader.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2024-06-12, 18:13
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 346
Standard Sv: Värmerekord i juni

Så känner jag också!
Första åren vi åkte drog vi när skolorna slutat
Den här tiden alltså,å det kunde bli rejält varmt
innan vi var hemma igen.Glömmer aldrig Skopelos
och promenaden upp för backen från Chora,astman
slog till å jädrans va dåligt det vart,men eftersom
tjurskallen slog till så tog jag mig till bilen,va lärde
Vi oss av detta,jo att åka i september istället.

Pia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2024-06-12, 18:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
…….va lärde
Vi oss av detta,jo att åka i september istället.

Pia
Precis! Maj, september och oktober är underbara månader i Grekland.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2024-06-13, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Värmerekord i juni

Idag nämndes hettan i Grekland till och med i svensk radio, och det är inte ofta. Enligt grekiska meteorolog har det aldrig varit så här varmt så här tidigt. De säger att juni kan komma att bli den nya augusti. Blir det så får grekerna åka till Sverige på semester, men knappast om det är så fasansfullt kallt som det är nu.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2024-06-13, 17:20
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 437
Standard Sv: Värmerekord i juni

På CNN rapporterar de om två turister, en på Amorgos och en på Samos som kanske gått i Moseleys fotspår, de gick på tur i hettan. Saknas fortfarande... Sökinsatser pågår. Risk för skogsbränder har utlysts till slutet av veckan... 🔥

https://edition.cnn.com/2024/06/13/e...ntl/index.html
Svara med citat
  #26  
Gammal 2024-06-14, 10:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
På CNN rapporterar de om två turister, en på Amorgos och en på Samos som kanske gått i Moseleys fotspår, de gick på tur i hettan. Saknas fortfarande... Sökinsatser pågår. Risk för skogsbränder har utlysts till slutet av veckan... 🔥

https://edition.cnn.com/2024/06/13/e...ntl/index.html
Hoppas det går bra för dem
Svara med citat
  #27  
Gammal 2024-06-14, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hoppas det går bra för dem.
Ingen av dem är hittade, så hoppet är antagligen ute.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2024-06-14, 17:53
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 437
Standard Sv: Värmerekord i juni

Men - nu är det ytterligare en turist, man (70) som försvunnit - på Korfu

Då har alldeles nyligen tre turister i sina bästa år gett sig ut på vandring på de grekiska öarna bara i juni :

Symi- man 67 år
Amorgos- man 59 år
Samos - man 74 år
Korfu - man 70 år

Gemensamma faktorer: Grekisk ö, spänstig man, hetta.... 🥵
Svara med citat
  #29  
Gammal 2024-06-14, 19:31
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 270
Standard Sv: Värmerekord i juni

Arma människor, både vandrarna själva och deras anhöriga!!
Det är det läskiga med "värmeslag", du tappar omdömet totalt och överskattar din egen förmåga. Har du dessutom inget vatten med dig är det, rätt snart, helt kört tyvärr. Människokroppen tål inte hur mycket värme och samtidig ansträngning som helst. Det innebär också att du inte är "medveten" om att du gör fel, dvs total "kortslutning" i hjärnan! Är du dessutom äldre går det ännu fortare och har du alkohol i kroppen......
Belyses väldigt bra av den stackars Mosleys fall (och han kan inte räknas till de äldre, hade troligen ingen alkohol i kroppen heller) han var ju läkare och måste ha vetat om faran!
Catlady, som har stor respekt för värme över 32 gr i skuggan........

Senast redigerad av Catlady den 2024-06-14 klockan 19:38.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2024-06-14, 19:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 799
Standard Sv: Värmerekord i juni

Jag blir väldigt förvånad över att folk i denna åldern inte vet bättre!! När man är över 50 borde man vara "fullärd" av det mest grundläggande naturlagarna.
Förlåt om jag uttrycker mig hårt men jag tycker de är riktiga stollar som ger sig ut på vandringar eller vad det nu kan va! Samtidigt hoppas jag naturligtvis att de hittas välbehållna.
/ Kajja
Svara med citat
  #31  
Gammal 2024-06-15, 07:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Värmerekord i juni

Det är precis som Catlady säger, man blir lätt vimsig i värmen. Och det kan överraska en snabbt. Jag upplevde lite av detta ifjol i Chania när jag gick med dottern från Nea Chora till Maritime Museum i venezianska hamnen. Alltså en promenad på bara 15 minuter ungefär. Det var inte ens så varmt, men en tryckande känsla, lite åska i luften. Under promenaden började jag och känna mig lite yr och hade glömt att ta vattenflaskan med. Väl framme på museet kunde jag sätta mig på en bänk och dottern hade en flaska Powerade som jag fick. Det hjälpte mycket snabbt, men tyvärr gick själva museet lite förbi för mig.

Sen är det väl också så att vi människor tål värme på lite olika sätt. Men när det är över 30 grader skall man nog inte gå på vandring. Det behöver inte ens vara en vandring, för i Michael Mosleys fall var det ju inte frågan om det. Men trots att han var läkare och alldeles säkert medveten om riskerna i hetta så gick det som det gick.

Nu får man hoppas att sommaren inte blir alltför olidlig i de sydeuropeiska länderna.

/ Anne
som är glad över att vår resa till Evia var i den sista veckan av maj när det inte var så hett. Redan följande vecka blev det över 30 grader.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2024-06-15, 11:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Värmerekord i juni

En 80-årig belgisk man rapporterades försvunnen av sin fru i Malia på Kreta och han återfanns senare avliden i ett dike. Läkarna tror att hans hjärta inte orkat med värmen och att han då kollapsat. Jag tror tyvärr inte att det är sen sista denna säsong...

/Netwolf
Svara med citat
  #33  
Gammal 2024-06-15, 11:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Värmerekord i juni

Nu även en fransk 70-årig man (?), som har avlidit i Sitia pga värmen...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2024-06-15, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Värmerekord i juni

Mannen som försvann på Samos har hittats död. En amerikansk turist saknas sedan igår på den lilla ön Mathraki norr om Korfu. En äldre vandrare från Belgien dog av hjärtattack nära Malia på Kreta igår. Troligen på grund av hettan. Två franska turister saknas sedan igår på Sikinos. Och mannen som försvann på Amorgos har fortfarande inte hittats. Vad är det som händer?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2024-06-15, 16:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
. Vad är det som händer?
Det verkar som att vissa nonchalerar hettan. Jag vandrar gärna på grekiska öar men även vid normal sommarvärme vill jag då starta riktigt tidigt på morgonen innan det blir för varmt.
Igår var det obehagligt hett här på Samos så vi valde bilen med ac för rundtur mot Drakei bla. Förvånade såg vi både cyklister och vandrare ge sig ut på vägar/leder upp mot bergen.
Vansinnigt!!!

Idag är det för övrigt mer normalt väder. En svalkande nordan har återkommit.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2024-06-15, 16:48
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
. Vad är det som händer?
Det verkar som att vissa nonchalerar hettan. Jag vandrar gärna på grekiska öar men även vid normal sommarvärme vill jag då starta riktigt tidigt på morgonen innan det blir för varmt.
Igår var det obehagligt hett här på Samos så vi valde bilen med ac för rundtur mot Drakei bla. Förvånade såg vi både cyklister och vandrare ge sig ut på vägar/leder upp mot bergen.
Vansinnigt!!!

Idag är det för övrigt mer normalt väder. En svalkande nordan har återkommit.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2024-06-16, 11:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Värmerekord i juni

På Samos där holländaren hittades död var UV-index 10 av 11! Amerikanen på Mathraki är tydligen f d Sheriff, inte för att jag tror att det hjälper. Han är 70 år gammal. De på Sikinos är två kvinnor, 64 & 73 år, och Amorgosmannen är 59.

Har vuxet folk inget vett i skallen?

/Netwolf
Svara med citat
  #38  
Gammal igår, 13:43
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 745
Standard Sv: Värmerekord i juni

Vi anlände till Samos den 4 juni med ett antal planer för vandringar i bagaget. De fick stanna där - inlåsta. Under alla år som vi rest till Samos har det alltid fungerat att vandra under de första 14 dagarna. Runt den 15 juni har knappen för värmeökning slagit på och stranden har blivit den naturliga platsen för fortsatt vistelse. Om några vandringar har det påbörjats tidigt på morgonen och alltid på eller i direkt anslutning till körbar väg.

Det finns många riskmoment som man måste ta hänsyn till; värmen, brand, det vassa underlaget, snårig terräng, snabb vätskebrist, ingen mobilmottagning (mycket vanligt i dalgångar), brist på självinsikt om egen förmåga osv. Vi i vårt hemlands skogar är inte vana med de annorlunda naturförhållandena.

Vi har trots allt genomfört två vandringar på Samos sedan vi kom dit. Båda säkrade med ”livrem och hängslen”. Bl.a. färdmeddelande, regelbundna rapporter om position till grekisk bekant, tidig start, 3 - 4 km på markerad led (åsnestig Kastania - Kosmadei), körbar väg, koll på varandra, mycket vatten.

Igår blev det vår sk. kyrktur här på Fourni. En besvärlig klättring efter en åsnestig till Panagia Maria med skön och svalkande vind i ryggen. Därefter på landsväg till Panagia Eirini och Marina i kraftig blåst. Sedan tillbaka efter landsväg till ”byn” med härlig mellanlandning på Kambi beach.

Vad vill jag säga med detta? Jo, vi ser möjligheterna och begränsningarna och känner oss därför begåvade med vett och sans

För övrigt väntar oss en ny bölja på Samos på torsdag med temperaturer upp mot 43 grader. Då gäller bad och liv under ett parasoll.
Svara med citat
  #39  
Gammal igår, 14:20
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 346
Standard Sv: Värmerekord i juni

Tänk om alla tänkte som ni,vettigt👍😎🏖️

Pia
Svara med citat
  #40  
Gammal igår, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Värmerekord i juni

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
För övrigt väntar oss en ny bölja på Samos på torsdag med temperaturer upp mot 43 grader.
Jisses! Hur ska detta sluta?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT