Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-10-07, 10:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 877
Standard Dricks beskattas

Nu har det beslutats att dricks/tips till kypare, taxichaffissar etc ska beskattas i Grekland. 40 % ska avgå i skatt och räknas som inkomst. Skulle väl tro att fler vill ha kontant betalning i fortsättningen...

Men hur är det? Tipsar ni i Grekland?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-10-07, 15:00
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 769
Standard Sv: Dricks beskattas

Ja, det blir väl så i allmänhet

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-10-07, 15:40
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 313
Standard Sv: Dricks beskattas

Jeg tipser stort sett alltid, men ikke om det er dårlig.
Som regel 3-5 euro i tips for en middag for 2.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-10-07, 17:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 409
Standard Sv: Dricks beskattas

Ja, det brukar vi göra förutsatt att vi är nöjda med maten och servicen. Förr var det kanske lite mer, då brukade vi räkna med ca 10%. Brukar också lämna dricks/tips till taxichauffören. Och en liten slant till hotell-städerskan (om städningen varit bra).
Det uppskattas verkligen har vi märkt, kanske för att inte så många gör det längre.....?

Catlady 🐈
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-10-07, 22:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 412
Standard Sv: Dricks beskattas

Jodå, vi har alltid tipsat. Storleken har varierat mellan c:a 5-10% beroende på hur bra servicen har varit. Likaså till bra städning på rummet.
Hur gör du själv Wolfen?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal igår, 06:02
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 787
Standard Sv: Dricks beskattas

Är vi nöjda lämnar vi alltid dricks kontant upp till 10%.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal igår, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 683
Standard Sv: Dricks beskattas

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Skulle väl tro att fler vill ha kontant betalning i fortsättningen... Men hur är det? Tipsar ni i Grekland?
Självklart kommer det blir färre kortbetalningar i de branscherna.

Jag ger dricks om jag är nöjd.
Svara med citat
  #8  
Gammal igår, 16:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 877
Standard Sv: Dricks beskattas

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hur gör du själv Wolfen?
Ja, du. Så här är det. I Grekland, brukar de få en liten dusör, om jag är nöjd. Och det är jag alltsomoftast. Skulle man ändå inte ge ngt är de lika trevliga ändå, precis som att de inte förväntar sig ngt alls. Vissa kypare "dricksar" ju innan betalning med, med lite likör, extra vin, raki etc. Gammalt kypartrick, helt enkelt, för att få en extra slant (och göra gästen xtra nöjd förstås).

Jag jobbade ju själv som kypare i Sverige under ca 20 år, så man är en gammal räv. Och det är där mitt dilemma är. När jag jobbade i branschen var jag en hängiven försvarare av drickssystemet och dricksade mkt bra, när jag själv var på lokal.

På den tiden hade vi kypare en låg provisionsbaserad garantilön och sålde man inte tillräckligt bra, så var de den man fick nöja sig med. Plus ev dricks. Det vi tjänade var den som hette serveringsavgift (inte samma sak som dricks) och det var 13,04 % av försäljningssumman kväll/månad (15 % nattklubb). Veckodagar med få gäster "åt upp", det vi tjänade på helgerna om en månad var dålig. Då var dricksen det som gav oss lite bättre inkomst. Sen fanns det ju bra månader med, då man gick över garantin och då var vi kungar!

Det fanns en hel del som vill ha del av mina drickspengar som diskare, kallskänkor, kockar och annat löst folk. Dock var det så här. När man räknade ihop kassan och man t ex växlat fel, tappat kontanter (det hände), eller helt enkelt gäster som smitit från notan. Vem tror ni då fick betala? Jo, jag. Drickspengarna rök först och saknades det mkt, fick man hosta upp det själv. I vissa fall, kunde man bevisa att gäster smitit och restaurangen avskrev det, men det hörde till ovanligheterna. När vi sen frågade gamarna om de även ville dela förlusterna med oss, så blev det ett annat ljud i kråksången.

För ca 25 år sen omförhandlades dock avtalen på arbetsmarknaden och vi kypare (var till sjöss då och där hade vi hållit emot längre än landfolket), fick fast lön som alla andra yrkesgrupper. Då kände jag att jag gjort mitt, gick i land och omskolade mig. Många många duktiga kypare lämnade branschen då och restaurangerna skrek efter nytt servisfolk och in kommer juniorer som knappt kunde bära mer än två tallrikar åt gången. Än mindre hade de drivkraften att öka merförsäljningen, då de ändå hade fast lön. Varför stressa ihjäl sig, helt enkelt?

Idag har jag en annan syn på dricks. De gånger jag tipsar på en svensk restaurang är endast i undantagsfall. Det är bara om någon har ansträngt sig extra mycket för att jag ska få en trevlig upplevelse, som de kan förvänta sig något. De har ju fast lön som alla andra och smitnotor får krögaren själv ta numera. Hur de sen gör med ev inkommen dricks är jag oinsatt i. Jag vet att viss oefaren servispersonal, har lämnat allt till krögaren och då kan ni tänka er vem som tar de pengarna. Sen har det nya kommit, där man betalar via en handdator och där får man välja mellan att lägga på 5 -20 % dricks! Aldrig! På ett ställe hade de t o m tejpat över knappen "ingen dricks" på skärmen, så att man minst skulle välja 5 %. Boverifasoner!

Ni kanske tycker att jag hycklar, men så tänker jag. Sen är dessutom dricks svarta pengar, som undantas från skattesystemet. Vidare påverkas din pensiongrundande inkomst, vilket jag bittert blivit varse om. Dricks är ett förlegat system, där mer välbeställda ska kunna ge mindre bemedlade allmosor, då de välbeställda inte vill betala rättvisa löner till de som säljer sina tjänster (Obs, orden arbetstagare/arbetsgivare är de rikas begrepp).

Förresten. Det värsta landet jag vet att semestra i är utan tvekan USA. Där kan personalen ha sin disponibla utkomst i form av dricks i upp till 80-90 %! Stackars människor, som kan bli helt utan lön om de inte får dricks. Först ska man betala svindyrt för ett hotell och sen ska man dessutom avlöna städpersonalen. Jag blir så f*rbannad. Jag har god lust att ställa mig på barrikaderna och knyta näven för amerikanarnas rätt till vettiga löner.

Sorry för mitt länga inlägg, men nu ficka jag lufta lite.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal igår, 19:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 409
Standard Sv: Dricks beskattas

Mycket intressant information i ditt inlägg, Netwolf!! Och inte alls för långt, tvärtom!
Jobbade själv extra som servitris på kvällarna under mitten av 70-talet (så länge sedan!) men hade då ett "vanligt" jobb på dagarna (som inte var så väl betalt). Då var dricksen väldigt välkommen.
Kanske är det så att amerikanarna skulle behöva lite fler fackföreningar....? I alla branscher....
Hoppas så att bilmekanikerna på Tesla i Sverige orkar hålla ut med sin strejk så facket kommer in där. En fackförening är definitivt inte "allena saliggörande" men en samlande kraft i förhandlingar! Och det behövs med en sådan ägare

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den igår klockan 20:29.
Svara med citat
  #10  
Gammal igår, 23:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 412
Standard Sv: Dricks beskattas

Intressant Wolfen! Känner igen tankarna från andra håll.
Dessutom kul att få höra att du trampat däck. Trodde du var IT-kille all over.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal idag, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 877
Standard Sv: Dricks beskattas

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Dessutom kul att få höra att du trampat däck. Trodde du var IT-kille all over.
Mja, båtlivet är Life 1.0 och IT-branschen Life 2.0
Svara med citat
  #12  
Gammal idag, 09:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 846
Standard Sv: Dricks beskattas

På Meltemi Cafè, som tidigare hette Waters Edge Cafè) i Paleochora har man en keramikskål där personal och kunder lägger tips/dricks. Sen fördelas den bland de få anställda.
Jag tror att det tillämpas på många tavernor i Grekland.

Jag betalar nästan alltid i cash på tavernor och lägger till 10%. Kanske inte om jag köper ett glas vin för 3 Euro och absolut inte om jag får betala 8 Euro, som jag varit med om! Ocker!!!!

Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT