|
||||
|
||||
Bångstyriga Pothia på Kalymnos
Pothia är med sina dryga 12 000 invånare ögruppen Dodekanesernas tredje största stad, efter Rhodos stad och Kos stad. Till skillnad från de båda sistnämnda städerna, som är kolossalt turistanpassade, är Pothia en stad som domineras av grekiskt vardagsliv. Man kan likna Pothia med ett Aten i miniformat, eller med Ermopoulis på Syros. Men till skillnad mot Ermopoulis, som är en mycket tjusig stad, är Pothia inte speciellt vacker, snarare stojig, bångstyrig och intensiv.
Det grekiska vardagslivet är ständigt närvarande, dygnet runt, året om. Längs hamnpromenaden finns visserligen några krimskramsaffärer och tvättsvampsnasare, men i övrigt dominerar det grekiska livet. Som turist försvinner man i mängden, speciellt på kvällen då uppklädda Pothiabor strömmar ut från gränderna för att gå sin volta eller för att gotta sig åt en kväll på någon av de trevliga tavernorna. Fler bilder från Pothia på Kalymnos finns här. |
|
||||
|
||||
Sv: Bångstyriga Pothia på Kalymnos
Jag har tyvärr aldrig varit på Kalymnos. Det sörjer jag ännu mera när jag läser din beskrivning av Pothia som också förstärks av alla de härliga bilderna.
Ojjjj vad jag skulle älska den stan!!!!! Masse |
|
||||
|
||||
Samma sak här, Masse! Jag fick en sån lust att resa till Kalymnos och Pothia bums. Men det händer ju ofta när jag läser Jannes beskrivningar om olika ställen. Bullriga Pothia i kombination med något lugnare på Kalymnos eller kanske Telendos skulle vara fint.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Min favoritstad i Grekland :-)
Riitta |
|
|||
|
|||
Har inte heller varit på Kalymnos och efter din beskrivning, Janne, har jag verkligen missat något!!
En bångstyrig och intensiv grekisk stad, det är ju så jag vill det ska vara! Får till nästa år titta närmare på just Pothia och Kalymnos, låter väldigt intressant!! Catlady 🐈 |
|
|||
|
|||
Vi skulle åkt till Kalymnos 2020 men då rasade Covid Nu sitter vi och tittar på resor 2025 och hoppas på att komma dit då
|
|
|