Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal idag, 09:54
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 598
Standard Två veckor Lefkas september 2024

]Två veckor på Lefkas i september.

Vi återvänder till Lefkas efter 6 v hemma. Denna resa blir lite speciell då det firas 50 års kalas första veckan med födelsedagsmiddag på Pomodoro. Vissa av deltagarna hade inte varit i Grekland tidigare. Lefkas visade sig efter en vecka vara en riktig hit.
Anländer till Aggelos, checkar in. Saftey ingår o AC behövs inte. Poolen är ganska liten ca 40 m om man simmar runt den. Frukosten serveras i bottenvåningen i nybyggda delen. Mycket bra med olika ägg, pannkakor, glutenfritt bröd och knäckebröd.

Går och äter en suverän lunch på the Barrel, god kyckling. Alfa blir mer o mer vanlig på fat. Visar upp strandpromenaden och huvudgatan. Hem o vilar innan vi äter middag på Pomodoro såklart. Avslutar på Roadhouse, köper ny Jack D och deras trevliga servitris Nicky jobbar kvar. Ticket to ride spelas omgående.

Sen har vi bil i 3 dagar, 40 E styck per dag. Första dagen hörde till Vattenfallet (som pga. torka inte hade vatten) och tog, frappe . Visst varit enorm hetta i Grekland senaste veckorna. Sen körde vi till Calypso och bokade bord för middag, aldrig ätit middag där. Bokade även solstolar till söndag o måndag. Vi kör sen vidare till halvön Geni med ”Båthuset” och vidare till till Sivota för lunch. Efter det till olivfabrik, efter ”Oliv facktory Sklaventis” precis innan Vasilki där det står 2 turistbussar utanför entrén och lämmeltåg med folk som vandrar till bussarna. Tur vi inte kom 15 min tidigare…. Köper oliver samt Olivolja på fat… Alla hade fått Jannes Guide att läsa på vilket de minsann gjort. Middag på Ola Kala. Suveränt god asiatisk kyckling, ägaren mår bättre och bjuder på ett glas valfri dryck. Tog Ouxo

Nästa dag:
Kör kustvägen mot Lefkada stad, besökte fästningen samt såg broöppningen. Förbi väderkvarnarna och upp till klostret Faneromeni. Vidare norrut längst kusten och stannade innan Agios Nikitas för att se gröna havet. Jösses vad med bilar vid Agios Nikitas, dubbelparkerings längs hela vägen. Sen god lunch vid Paramanic Wiew innan Exantia. Ett dussin glidflygare gör oss sällskap, en kommer väldigt nära och vinkar. På hemvägen åker vi ner till fyren, går upp till den och ser utsikten. Sedan hem förbi Vasilki och god middag på Calypso. De bjöd på ölen och Ouzo.

Sista bildagen körde mot Vasliki och tog ”hemliga vägen” som inte finns på kartan mot kusten. Svängde höger norrut och tog frappe vid Oasis taverna utsikt över Egremni Beach . Vädret blir sämre, köper honung innan tidig regnlunch på T Aloni Taverna vid Chortia. Sitter inomhus. Ljuset på toaletterna släcks efter 20 sek, måste vara snabba i den byn. Efter maten förbi Komilio och svänger mot Egklouvi och radarstationen. Gillar texten ”On this spot july 4 1776 not à damm thing happend” På vägen dit klarar ena bilen inte den enkelriktade backen i en av byarna. Första bilen stannar i regnet, ställer sig i andra filen och andra bilen kör mot enkelriktat som är planare väg.
Sen kör vi igenom Karia och norrut mot Lefkada stad, svänger söderut och kör hem till Nidri. Tankar bilarna, ena för 36 E och andra för 44 E. Viss skillnad på däck och motor. Middag på el Greco med sur servitör som inte är intresserad av diabetesbehov. Sista gången vi går dit. Utanför Roadhouse möter vi den fullaste danska jag någonsin sett. Hon kramar en av oss de andra tror de kände varandra. Helt plakat, på Lefkas?

PÅ fredagen hade vi planerat lokalbuss till Lefkada stad och grekiskt vardagsliv. Dåliga busstider och redan varit i stan. Vi blir hemma i byn för shopping, fika, promenad och lunch. Köpte julkulor, joggade dopp i poolen o god pastisio på Symposium med Retsina, jag gick i förväg o tog bord. Personalen frågade en person? Näe 7st sa jag. Då blev det fart!! De hade servetter med tryck, 10 grekiska ord o fraser med engelsk översättning. På Roadhouse blev det Dipsao. . (Jag är törstig) Lärde mig även Ouzo me pago (med is) bra kunna i värmen. Middag på Ionion. Av de 7 beställer 2 alkohol, efter maten fick vi 7 glas glas Ouzo!!!

Lördag blir kryssning med större röda båt, 6 island båttur med stora röda båten. 35 E inkl lunch. 3 badstopp i turkost grönt vatten, på Lefkas västkust o 1 på Itaka. Gick i land i Fiskardo . Hundratals turister från 3 båtar i en timme. Köpte vykort till Janne och en kylskåpsmagnet. Varför inte dela upp tiden så varje båt har 60 min? Hem vi ubåts grottan på Meganassi och förbi Scorpio, Onasis ön.. När vi gick ombord på utflyktbåten såg man radarstationen på höjden som två öron. Mycket nöjda. Middag på familjtavernan Trata med underbar Metaxasås. Vi tog 1/3 del av borden. Knökfullt på Roadhouse med livemusik från ett coverband. Fick stå, blev presenterad av ena ägarens fru som gjorde tavlan vi fick i present i somras.

Söndag är fira dagen, gratis solstolar o frappe på Calypso. Sen god lunch, en tog strand massage för vissa. Födelsedagsmiddag på Pomodoro som hade ballonger” Happy birthday ” . Bjöd på kaffet. Sittplats sen på Roadhouse. Personalen slitna efter lördagens konsert, all vit sprit tog visst slut under lördag natten.

Sen sista dagen för 5 st som åker hem, stranddag o god lunch på Calypso. Bussen går 19:30. De var jättenöjda med utflykter mat och upplevelser. Utmärkt shopping i Nidri, har några fina klädbutiker samt fisk spa.
Middag på the Barrel som har glutenfri pasta. Nu kan vi koppla av, behöver inte boka bord, läsa bok på stranden.

På tisdagskvällen skar jag mig oturligt på nagelsaxen i necessären. En del av huden skars var slutade inte blöda, till läkaren på huvudgatan. Minska blödning med tryckförband o fick bandage. En 6 dagars penicillinkur o ett penicillin spruta pga. infektion risk. Läker bra ingen alkohol på några dagar, oförstående greker. You not drinking because of THAT, . Folk reagerade hemma på att penicillin sattes in så fort, visade sig att apotekspersonal fick ge penicillin spruta. Fick bada med plastpåse över handen. Vinkade som en kung när jag badade.
Fått ta alkoholfri Fix, min kompis sa att betala inte alkoholfri öl med kreditkortet, banken tror det år stulet Får bråka med försäkringsbolaget om 210 E sen, visade att Försäkringskassan ersätter men tar låg tid. Såret har läkt jättefint.

Tog hemmamiddag 2 kvällar med korv, bröd, senap o grönsaker
Cola och alkoholfri öl, Heineken på Roadhouse. 33 cl alkoholfri öl är dyrare än 33 cl fatöl. På fredagen får jag turistmage på kvällen magen kunde inte behålla nåt, mådde uselt. Kunde äta ris skorpa o the kl 22. sov på stranden 6 h i skuggan. Dagen efter Frukost o lunch behålls, men trött o seg o inte badsugen. Kyckling o ris i kväll för magen på Trata, sen Roadhouse tröjorna på då det är lördag. 2 äldre engelsmän ser våra tröjor och frågar ägaren varför de inte fick några? Vi sa vi var gäster under corona. Svar: ” I spend a lot of money here every year” Gick inte in på våra gåvor som star synliga i baren…..

Fick nytt bandage 3 gånger och på söndagen var bandaget mindre. Fick tips som simskydd, apoteket bjöd på en kondommodell i mjukplast. Jag fick simma igen. Hade saknat att bada o simma mycket mer än att dricka öl o sprit.

På söndagen blev nästa person magsjuk i turistmage, jag gick o lämnade presenter. Roadhouse fick varsina julstrumpor o julprydnad i form av spritflaskor. Pomodoro fick pizzastrumpor samt 50 cl punsch.
Roadhouse spelade Twist and shout, Love me do, A hard Dats Night, Dont let me down, Rock’n’roll Music, Ticket to ride, I saw ber standing there och Cant buy me love .

Fick veta att Nidri har 800 invånare, varav 400 äldre och 100 barn i skolan.
Var många tyskar o holländare på ön, en del svenskar och en del ganska uppfostrade engelsmän. Få norrmän o danskar.

Bron från Lefkas till fastlandet är stängd för renovering, oklart när den öppnas igen men öppnades akut pga. kraftig blåst en kväll så degelbåtar kunde söka skydd innan den stängdes igen
Betyg? Lite svårt med 3 resor i en. En med många oerfarna personer, en i lugn i ro som blev störd av skada o magsjuka. Regn o moln vecka 1 och suveränt sommarväder med sol under vecka 2. 6,5 av 10 kanske? Hade det varit skada o magsjuka under moln o regnväder så 2 av 10. Ingen olycka eller magsjuka under andra veckan, 9 av 10.

Ny chans sista vecka i maj 2025. Hoppas på Black Friday. Nagelsaxen stannar hemma!!
Hoppas vykortet kommer fram Janne.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT