|
|||
|
|||
Sv: Färjetripp på Kretas sydvästkust oktober 2024.
Hej, Birgitta!!
Hoppas allt är väl med dig! Du är väl hemma eller på väg hem nu?? Stort tack för alla vackra bilder du delat med dig av...... Catlady 🐈 |
|
|||
|
|||
Det var ett reportage från Anopoli på Gokväll idag
Det lagades mat på en taverna. Pia |
|
||||
|
||||
Det var som att bubblan sprack när jag anlände till Chania i norr för ytterligare tre dagar där. Jag hade haft det så lugnt och skönt i dom små ställena Agia Roumeli, Anopoli och Chora Sfakion. Nu väntade bara hemresan.
En dag träffade jag Lisbet och Polle, som bor utanför Chania. Naturligtvis träffades vi på Red Bicycle, som är mitt stamlokus för både frukost och middag. Det är alltid trevligt att träffa dom. Hemresan gick bra. Jag avverkade Chania-Aten-Arlanda-Umeå och var hemma redan klockan 4 på eftermiddagen. Trött men lycklig att allt hade gått bra med fin assistans på samtliga flygplatser. Jag återkommer med lite bilder även från lilla Anopoli. Birgitta. Höst även i Chania. Utsikt från min balkong på Vranas. Lite fel vinkel bara. Här var kyrkan. Även den som vy från balkongen. Sista kvällen bjöds på en ordentlig "on the house", glass och raki! Sedan skulle jag gå upp halvfyra nästa morgon. |
|
|||
|
|||
Tack, Birgitta!!
Så roligt att höra från dig skönt att hemresan gick bra!! Nu stundar amaryllisens "glada tid", eller hur? Catlady 🐈 |
|
||||
|
||||
Tack Birgitta! Snart blir det väl Paleochora över julen?
/ Anne |
|
|||
|
|||
Tack för att vi fått följa med på din lilla båtluff. Och skönt att hemresan gick bra. Väntar alltid oroligt på att få höra att du kommit hem utan problem. Inte så många veckor kvar nu innan julresan till Paleochora?
Kerstin |
|
||||
|
||||
Tack snälla Birgitta och välkommen hem.
|
|
||||
|
||||
Jag vill återkomma till Anopoli, den lilla byn med cirka 200 invånare. Många av dom jobbar inom Räddningstjänsten eftersom byn ligger uppe på en högplatå Lefka Ori är det passande att ha Räddningstjänsten, nära till vandringsleder och Samariaravinen. Hit åker dom flesta turister för att gå/åka över Aradenabron, som ligger ett par km upp. På köpet kan dom få en underbar lunch på taverna Platanos eller Anopoli Rooms. Bagaren i byn har också lite färdkost.
Under den tid jag var där, i slutet av oktober inträffade både Sfakia Sky Marathon och Vertical Run. Dessutom Ochi-dagen den 28 oktober. Maratonatleterna sprang/klättrade från Loutro och upp till Anopoli. Sedan upp på det höga berget Pachnes och ner till Anopoli igen där jag stod vid målgången. Så underbara dagar jag hade där! Men man ska inte ha lappsjuka... När jag kom hem gick det inte många dagar så var det ett reportage i Gokväll på TV. Så jag njöt! Man intervjuade och följde Eva Kopasis, frun på taverna Platanos där jag bodde. En underbar kvinna som serverade mig fantastisk mat. Som vanligt är det ett familjeföretag, där samtliga i familjen jobbade. Det är det också på Anopoli Rooms, som jag också har bott ett antal gånger. Byn kommer aldrig upp till en turistby det är främst vandrare som kommer hit. Jag längtar alltid dit! Birgitta. Ochi-dagen med parad av präst och 13 skolungdomar som kommer till statyn av Daskalogiannis. Han var född i byn. Spenat och ostpaj på tavernan. I väntan på maratonatleterna. Fortfarande bärs den kretensiska folkdräkten med ridstövlar och hätta i svart. Målet i maratonloppet. Daskalogiannis har fått lite utsmyckning för dagen. Vita bergen är så vackra här. På huset, ordentligt med raki och en gokaka. Zucchiniballs till middag. Här bodde jag. Senast redigerad av yannis den igår klockan 10:54. |
|
|||
|
|||
Tack igen, Birgitta!
Så härligt det ser ut. Måste ta oss till Anopoli nästa gång vi åker till Kreta! Zucchini-bollar (kolokitokeftedes ) en av mina favoriter, mums Catlady 🐈 |
|
||||
|
||||
Det är säkert speciellt att bo i en så liten by och bara vara. Och ditt boende med god mat. Förstår att du njöt.
Tack för bilderna! / Anne |
|
|||
|
|||
Tack från mig också!
Pia |
|
|