|
|||
|
|||
Er man i Ierapetra november 2024
Livet fortsätter i accelererande hastighet. Det viktigaste som hänt under månaden har gällt mitt körkort. Den 1:a nov. skrev jag till Transportstyrelsen och frågade lite spydigt om körkortet möjligen var klart. Den 4:e fick jag som svar: ”Det skickades den 10 okt. till UD, som sänder det vidare till ambassaden i Aten, som i sin tur skickar det vidare till konsulatet i Heráklion. De svarar när det sker, om Du frågar dem”. Då skrev jag den 7:e till ambassaden och fick senare under dagen svar, att det hade skickats vidare till Heráklion den 25:e okt. Den 19:e kontaktade jag konsulatet och frågade vad som hänt. Det kom svar omedelbart: ”Vi har tid för dig den 21:a. Konsulatet har varit stängt i 2 veckor”. Vilken röra för att få tillstånd att köra! Det tog nästan ett halvt år och dränerade mycket av vår lagrade energi.
Vår vän dansören (numera frisk från hjärtproblemen) körde oss till Heráklion i vår bil, men trots vana från staden, hittade han inte konsulatet. Vi fick anlita taxi. Konsulatet var kombinerat med våra nordiska grannländer och där fick vi snabb hjälp av Maria (den ansvariga sekreteraren), som var en mycket vänlig kvinna. Kostnaden var 18 € och dessutom fick vi kakor av henne. Det var lokal Maria-dag. Taxin som väntade ville ha 10 €. Till lunch blev det en god fisksoppa nere vid hamnen och energin var nästan återställd. Nu är denna inte så korta korthistoria slut och jag har tillåtelse att köra bil i 10 år till. Jag får se, om jag kan leva upp till det! Den 6:e vaknade jag till den hemska rapporten från USA, vilket gjorde att dagen blev dyster. Det hjälpte inte att infravärmen hade ställts in på 21 grader natten innan och det blev inte bättre, då vi beslöt att byta garderob till varmare kläder. Utan att köpa mer blir det bara mer och mer i garderober och i vakuum-påsar. Nu åkte shortsen in och våra långbyxor fram, men täckena fick vänta. Jag förblev trumpen hela dagen och får försöka bli avtrubb(mp)ad de kommande 4 åren. ”Det finns fyra sjukhus i Lasithi-området och inte ett enda som fungerar (vilket det gör i Rethymnon och Chania) på något av de grundläggande specialområdena”, sa en medlem av kampkommittén vid ett kampanjmöte den 6:e. ”Varken stat eller minister gör någonting för vår hälsa”. Dagen efter kom ett meddelande om ett uppgraderingsprojekt för sju sjukhus i vårt område (och 80 i hela Grekland), som skall gälla renoveringar av infrastrukturen för akutmottagningar. Anbudsbudgeten går på 4,6 miljoner € med en genomförandetid på 13 månader. 30 fasta läkartjänster blev utlysta under månaden i Lasithi-regionen, men bara 8 blev tillsatta eftersom det inte fanns sökande. Olivodlingen, som utgör en grund för ekonomi och sysselsättning på Kreta, är nu i ett kritiskt läge. Fjolårets produktion sjönk med över 40 %. Nu följer detta år med olivlundar som permanent vissnar efter värmeböljorna och den långvariga torkan. Nu kräver man ersättning. Olivoljepriset sänktes snabbt i Spanien i slutet av månaden från 8-10 €/kg till 5-7 €/kg för virgin oil. Handeln stoppades på Kreta. Plockningen här har startat tidigare än normalt. Antalet besökare på Knossós under året är redan nära 1 miljon. Nästa år kommer biljettpriset att höjas från 15 till 20 €. Den kommunala marknaden i Chaniá ska öppnas i maj 2025 och det nya taket kommer att bli en kopia av det ursprungliga från 1913. Politiskt är det oreda i landet. Partiet Sýrisa kollapsar, 18 riksdagsmän hoppar av och många av dem ansluter till Pasók, andra blir oberoende. Pasók är nu det största oppositionspartiet. I Néo Demokratía utesluter man den f.d. premiärministern Samarás, sedan han kritiserat partiets politik och Mitsotákis för att vara arrogant. Förklaringen till de blåvita husen på de grekiska öarna är hygienskäl pga. de då förekommande koleraproblemen. Vitkalkning beordrades av Metaxá 1938, eftersom kalk har desinficerande egenskaper. Den blå färgen beror på ett färgämne (Loukaki) i en liljeväxt, som öborna använde för att färga kläder. Varför heter det MISStag? Vi karlar gör väl också fel? Fördelen med att göra fel när man blivit gammal, är att man inte blir så bekymrad längre. Det är bara ett i leden av alla tidigare. Nu törs jag t.ex. tilltala folk på främmande språk, utan att veta om det jag säger är rätt eller fel. Får jag svar brukar det vara trevligt och det är hittills ingen som slagit mig på käften. Skriva lite provocerande törs jag också men lite MISStänksamhet kan uppstå och ibland MISSförstånd. Även jag kan lida brist på förstånd. D blir jag bestämt MISSlynt, men jag MISSunnar er inte era tankar och bryr mig inte om era MISSlyckanden. Tänk efter så många ord, som börjar på MISS och så få som börjar på HERR, men jag orkar inte spåna vidare. Många verkar dock passa in på mäns dåliga behandling av kvinnor. Men MISS-nöjen var trevliga en gång i tiden utan MISSöden, säger en som är något MIS(S)erabel i kroppen. För 1 år sedan kände jag av de första reumatiska smärtorna. Jag har fortfarande problem och trappar ner på dosen kortison, men i så låg takt att det dröjer många månader, innan jag är besvärsfri, om någonsin. För Ylvas del blev det tre besök på öron-, näsa-, hals- (autorinolargologos) mottagningen. Det blev diverse huvudvridningar och lägesförändringar innan Ylva började känna sig bättre ifrån den ”godartade lägesyrseln”. En månad utan alkohol kanske också hjälpte till? Hon kände sig då så frisk att hon tog bilen och körde ensam till staden. En del kommuner i Jämtland har problem med barnafödandet. I Strömsund överväger man att stänga både förskolor och skolor. I Ierápetra rullar det barnvagnar överallt. Kanske man skulle skicka upp 100 unga, virila kretensare så problemen löstes? Det finns en mängd ogifta kvinnor kvar här också som också kanske skulle behövas! Snygga är dom också. Efter en fin, solig period kom vintern den 24:e med starka nordliga vindar. Det gjorde att vintergarderoben plockades fram den 26:e. Tre dagar senare var sköna hösten tillbaka. ”Gud fader” ville bara avlöva en del av träden. Dagarna ute på altanen är underbara. Ylva pysslar med sina växter eller virkar och jag läser eller löser och solen lyser. Tavernorna i byn har varit stängda, men i grannbyn Férma har taverna Katerína haft öppet hela månaden. Nu kör Oásis igång igen efter två veckors vila. Där är det trevligt att kunna träffa vänner och äta mat tillsammans en gång i veckan. Influensaspruta tog vi den 11:e för 13,2 €/st. Coronadosen (den 8:e) får vi den 4 dec. Jag funderar på att börja använda AI för månadsrapportering i framtiden, så att jag under den frigjorda tiden kan passa på att bara leva. Jag såg att metoden har blivit vanlig bland riksdagsmän och kommunpolitiker (förutom de studerande), så det är väl bara att ta efter. Väderrapport från Ierápetra: Dygnsmedeltemperatur 18,1, högsta 25,4, lägsta 8,9 och regn 44 mm. I stället för julkort kommer här årets önskan om en GOD JUL och ett bra ÅRSSKIFTE. / Jannis |
|
||||
|
||||
Sv: Er man i Ierapetra november 2024
Ibland får man ett skrattanfall tidigt på morgonen!
Och det på 1:a advent dessutom! Så mycket man kan "para ihop" MISS med. Framför min kaffekopp och skidtävlingar från Roka försöker jag hitta fler ord på MISS men ännu inte något förslag från mig. Tack för trevlig berättelse! Öser regnet ner hos er nu? Det verkar det göra i Paleochora, dit jag åker om en vecka. Birgitta, från en norrländsk vinter. |
|
|||
|
|||
Tack, Jannis!!
Dina månadsbrev är verkligen efterlängtade och så informativa Önskar dig och Ylva en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År på härliga Kreta 🎄🎆 Catlady 🐈 från ett rått och grått Stockholm..... |
|
||||
|
||||
Tack för rappoort! Jag hoppas att du inte börjar och använda AI i fortsättningen.
Kalo mina till er och en riktigt God Jul! / Anne |
|
||||
|
||||
Tack snälla för fin rapport, strapatser och glädjeämnen samt erfarenheter av den grekiska byråkratin, vården och politiken. Samt förklaring av vitfärgen på husen! Viktigt att följa Metaxas order.
Bra vinterkläderna åker fram, det behövs, det är rått nu. Måtte ni klara er från ovädret Bora. Bra för miljön att stanna i Grekland, istället för att åka som en jojo fram och tillbaka, jag tycker det är strongt! 🌅 Skrattade åt din tanke om att skicka kretensare till Norrland 😉 för att få upp barnafödandet. Många greker vill fortfarande komma till Sverige för att få det bättre. "Ylva pysslar med sina växter eller virkar och jag läser eller löser och solen lyser" . Der låter poetiskt och alldeles underbart. Ha det fortsatt fint och Grattis till (förnyade) Körkortet! 🚙 /Getpinglan 🐐🔔 |
|
|||
|
|||
Yannis-Birgitta. Det kom 26 mm igår i Ierapetra och 1 mm idag. Men om man får tro spåmännen ska det bli blött nästa vecka. Upp mot 40 mm. Det säger vi inte nej till, för då blir det grönt i naturen.
/ Jannis |
|
|