Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-08, 13:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Galet goda lammkotletter

Det grekiska köket är oerhört mångfacetterat, och det är synd att inte alla känner till det. Det finns överraskande god och kulinarisk grekisk mat. Det gäller bara att hitta den. Och det gäller att våga prova. Tavernor och restauranger i turistområdena har oftast menyer med mat som de tror att vi turister vill ha, som moussaka och souvlaki. Men hemma i sina egna kök, och på lokalbefolkningens favoritrestauranger, äter grekerna andra rätter.

Det finns vissa maträtter som jag nästan aldrig beställer in om jag inte vet att restaurangen är riktigt bra, och det är bland annat moussaka, souvlaki, stufffed tomatoes - och inte minst lammkotletter. När vi är på Santorini och bor på Honeymoon Beach Hotel, och Julia säger: ikväll blir det moussaka på menyn , då beställer vi det. Vi vet att Julia lägger en hel dag på att laga moussaka och vi vet att den är supergod.

På bilden ovan ser ni de godaste lammkotletter jag någonsin ätit
. Jag hade ätit på den restaurangen (Rhodos) flera kvällar, och allt var fantastiskt gott, och därför ”vågade” jag beställa in lammkotletter. Röran till vänster är en fetaoströra och pommesen är hemmagjord och mycket god.

Brukar ni, som jag, undvika så kallade Greek specialties, som moussaka, souvlaki, stufffed tomatoes och lammkotletter?
Svara med citat
Gammal 2024-12-08, 22:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Galet goda lammkotletter

Beställer gärna de rätter du nämner, Janne, men vi är väldigt noga med vilken taverna vi beställer dem på! Skulle inte beställa dem på en typisk "turist"taverna med fotomatsedel och allt utan går då till en liten genuin taverna på en bakgata.
Det finns ett undantag (som alltid) och det är Grill House i Paleochora, de gör de mest underbara paidakior!! Och har hemlagade pommes

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2024-12-09, 09:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Precis som du säger skyr man turistifierade ställen. Finns bara dylika etablissemang att tillgå, fungerar oftast en pizza etc bäst.

Men i gränderna, småbyar, lantligt mm. DÄR beställer jag mer än gärna lammisar, moussaka och annat gott. Tavernor vid stränder brukar oftast vara säkra kort, då de många ggr är familjedrivna och dagens specialitet är oftast topnotch. Speciellt när de har "menyn" tittbar i köket

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2024-12-09, 11:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, jag undviker dem i möjligaste laget. Om vi är i någon liten by så tar vi det som finns på menyn, så klart. Vilket kan vara en risk. I Megalo Chorio på Tilos fick vi den absolut tråkigaste, mest sönderbakade moussakan någonsin. Annars tycker man ju att det inte borde gå att misslyckas med köttfärssås. Men de kallade det "dagens special" ...

Souvlaki och gyros är ju snabbmat. Dem undviker vi också när det går, på samma sätt som vi normalt undviker hamburgerställen här hemma. Men ibland har vi inte mycket annat att välja på, och ofta blir man tyvärr besviken. Tis Erasmias i Pigadia är dock ett mycket bra undantag. Där tummar de inte på kvaliteten. Och lammkotletterna på Pigadia restaurant missar jag aldrig.

Något annat som vi undviker är "mix grill". Bara en massa hårt grillat kött i olika varianter. Inget som kräver någon större matlagningskunskap och inget jag vill betala restaurangpriser för.

Karin
Svara med citat
Gammal 2024-12-09, 17:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Karin, där är vi helt överens
Enligt oss är Erasmias pita gyros absolut bäst och så är även Restaurang Pigadia's mat! (Vår favorit sedan många år)
Å, vad jag längtar till Karpathos nu.....

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2024-12-09 klockan 18:19.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.