|
||||
|
||||
Ithaka är en exceptionellt vacker ö
Ithaka är en exceptionellt vacker ö. Grannön Kefalonia är vida känd för att vara en vacker ö med mycket grönska, men Ithaka är faktiskt strået vassare. Av de 65 grekiska öar jag har varit på hör Ithaka till en av de tjusigaste. På en del platser bjuds man på så fina vyer att man måste gnugga sig i ögonen.
Synd att det är så få som känner till det. Ithaka är en tämligen okänd ö för de flesta Skandinaver. Varför kan man fråga sig? Är det för att ingen vill berätta om ön? Nej, så är det inte. Det beror snarare på att nästan ingen har varit här, och vem ska då föra öns talan. Jag tror att många skulle få en ny favoritö bara de gav Ithaka en chans. Diamanten på norra Ithaka heter Kioni (se bild oven), och är en minst lika fin by som Vathy (som är min favoritby), fast i mindre skala. Byn är inramad av lummig grönska och turkost vatten i en hästskoformad bukt. I vattnet ligger fiskebåtar och segelbåtar och guppar i takt. Längs den lilla hamnpromenaden finns flera bra tavernor. Har du varit på Ithaka? Fler bilder finns här. |
|
||||
|
||||
Sv: Ithaka är en exceptionellt vacker ö
Janne, du skriver att det är synd att så få reser till Ithaka. Men är det? Kanske bara bra om ön får vara lite i fred. Men å andra sidan, kanske de flesta turister är britter, tyskar eller italienare?
Hur som helst, verkar fint. Men inte så snabbt att ta sig dit så är man på en 1 veckas resa är det oftast inte något man väljer. Men det skulle absolut vara en mycket intressant ö att besöka. / Anne |
|
||||
|
||||
Ithaca är en av mina absoluta favoritöar. Helt klart topp tre. Så otroligt vackert och fint. Kioni är som en saga och nästa gg ska vi bo där. På tavernorna satt det flera som bara softade eller läste en bok helt stilla. Det såg så enormt fridfullt ut.
Vi bodde i Vathy och det var inte fy skam det heller. Otroligt vackert och en hänförande utsikt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag har bara besökt Ithaka som dagturist ett par gånger. Då har det blivit något badstopp vid någon svårtillgänglig strand samt några besök i superfina Kioni. Ön verkar att ha mycket att bjuda på. Jag hoppas på flera besök i framtiden.
//Conny |
|
|