Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-02, 23:56
Perniki Perniki är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Hjälp att välja resmål...

Hej.

Sommaren 2008 åker jag tillsammans med min pojkvän till Grekland. Min syster på 17-18 år följer med tillsammans med en kompis.
Mitt dilemma är att jag vill testa på något nytt och inte safea och t anågonb av de platser som jag redan känner till. Delvis för pojkvännen tycker det känns jobbigt att åka till Zakynthos där mitt ex med familj bor men också för att jag inte tycker att något av de andra resmålen är värda en andra resa tillbaks.

Eftersom åldersskillnaden är stor samt intresset vitt på ressällskapet så hoppas jag finna något som kan passa oss alla. Jag och pojkvännen vill åka till något stället där vi kan uppleva en hel del (kyrkor, hus, mysiga tavernor, härliga stränder med långa promenader etc etc) och min syster önskar att det finns chans till att gå ut och dansa.
Därtill så föredrar jag att det finns någorlunda shopping och möjlighet till att hyra bil/moppe för att resa runt lite.

Undrar nu om någon har något tips... Kan ju säga då att redan besökta resmål är:
- Zakynthos
- Kreta
- Kavala
- Thassos
- Pireus
- Aten
- Patras
- Korfu
samt ytterliggare några öar men som enbart besökts i några dagar...Som jag trots allt kan överväga i fall att vi får lite bra tips på vart vi skall hamna för bästa möjliga utgångspunkt.

Någon som har ett förslag?

MVH Perniki
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 00:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp att välja resmål...

Skiathos. Där finns något för alla.
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 11:25
katarina_ katarina_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Lefkas
Där finns allt !
Nidri- Party Party..
Fina stränder! speciellt Porto Katsiki!!!!!!!!!!!
Moppar!
Fin natur, god mat m..m
Läs Blogga mera det står en hel del om Lefkas där.
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Håller med om både Skiathos och Lefkas. Andra passande öar är Ios, Paros, Naxos, Santorini, Skopelos, Rhodos och Samos. Eller varför inte Parga på fastlandet.
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 14:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Håller på Parga eller Paros utifrån era önskemål.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 14:55
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Naxos är inget dumt alternativ. Där finns nog det mesta som man kan önska sig för alla åldrar. Samos likaså har ju mycket att erbjuda.
Olle
Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 17:01
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Naxos blev min första tanke , så var vi ju på Skiathos i somras och den skulle nog också passa.
Övriga av Jannes förslag har jag inte varit på, jag tror nog han har bäst koll....

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 15:27
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Parga e ju mysigt...men inte mer. Pittoresk kanske...Inte så mycket att se o göra där då? men man e ju på fastlandet går ju att hyra bil. Tycker att de e kul ja har varit där men ja åker inte dit igen..hihi. De e ja de.
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 15:40
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Ja tycker att Rhodos är topp!!!
Där finns de massor att göra sen e ön så liten så de e lätt att åka runnt hela på en dag. massa fina ställen efter vägen. Gamla stan e toppen.
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 16:06
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Då Ni har så stor åldersskillnad och olika intressen i ressällskapet så måste Rhodos vara ett perfekt resmål för Er. Där finns alllt för olika åldrar och intressen. Vad man än söker så hittar man det där. Har själv besökt ön 30 gånger och hittar fortfarande nya små pärlor.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 16:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Nu finns inte Parga på min fem-topp lista men uppfattningen att det inte finns något att göra där delar jag inte. Mina invändningar mot orten är att den tyvärr är för exploaterad. Parga har oerhört natursköna omgivningar med bra vandringsmöjligheter både korta sträckor i olivlundarna runt den lilla staden som de lite längre till Sarakinikostranden. Jag gick drygt halvvägs och tittade bla på ett fint odlingsområde. Olivlundarna är nästan trollska till san karaktär eftersom träden fått växa sig så höga. Gjorde också en tur med några andra till floden Acheron, Styx i mytologin och vadade i det kalla vattnet. Högt ovanför floden vandrade vi och åt av medhavd matsäck som smakade underbart ute i den fria naturen. Jag gjorde också en dagsresa till Paxos och Antipaxos med båten Marco Polo. Em mycket härlig dag. Det här är bara några exempel på aktiviteter och jag kommer säkert att återvända för att få göra turen till Meteora.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-01-05 klockan 16:32.
Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 02:31
Perniki Perniki är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Tack för alla svar.
Suger fortfarande på alla svar.
Tycker att Naxos verkar intressant. Men alla ska ju vara med och bestämma. Vi ska läsa på lite om de olika ställena. Rohodos är väl även det ett möjligt val...
Parga har jag besökt... Varit mycket på fastland dessutom. Har goda vänner med sommar hus i Thessaloniki, Kavala och Meteora, men det känns som att mitt hjärta vill till en ö i år.
Om inte annat blir det Zakynthos... Där känner jag ju till stället. Behöver ju inte ens bo i samma stad som ex med familj.

Fortsätt gärna med lite förslag.
Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 08:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Zkynthos er kanskje litt i overkant for 17 åringen... ? Mye fyll og spesielt masse fulle engelskmenn..., Jeg hadde heller vurder noen av de andre tipsene... eks. Naxos, Paros eller Skiathos . Skiathos har mange barer og clubber , men har ikke (ennå) den direkte flatfylla...

Ia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.