![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
![]() Kan verka som en konstig fråga för dom som rest mycket under de senaste åren ![]() ![]() ![]() Mvh |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju jättevanligt att folk fotar med digitalkamera på flyget! Varför skulle man inte få det?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Fotografera gick däremot bra att göra, jag tror det var en flygvärdinna med solsting ![]() // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Det var det som Hellen skrev att det skulle inverka på elektroniken i flyget, som jag också hörde. Nu har jag ju inget fakta på det här, men kanske det är någon annan som har det?
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mythbusters på Discovery Channel tog upp det där. I deras fall var det mobiltelefoner. Dom testade med flera hundra samtidigt utan att kunna se något resultat som visade några problem.
Och om det skulle vara så farligt som myen säger så skulle det vara betydligt enklare för terrorister. Så du kan fota utan problem. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag kommer nog att fota, ifall dom inte säger till att det är förbjudet.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har jag då tagit reda på det från flygbolagets webbsida. Alltså, man FÅR använda digikamera samt videokamera efter att ljusskylten har slocknat. När planet startar och landar får man dock inte använda dessa apparater. Så här kan det vara när man inte rest på flera år...
![]() Mvh |
|
||||
|
||||
![]()
2 gånger har jag blivit tillsagd att inte filma ( ej digitalt ) under start. När vi väl kommit upp, så gick det bra. Det var på grekiskt inrikesflyg och Novair.
En annan gång, när jag frågade innan, då gick det bra ![]() Barbro ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kollade detta lite extra när vi flög hem i lördags med MALEV och reglerna är sådana att laptops, MP3-spelare etc får användas under själva flygningen, dock ej vid start och landning. Mobiltelefoner däremot får inte användas alls.
//Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kan det ha noe med at de fleste flyplasser regnes som "militært område" å gjøre? At det er derfor man ikke får ta bilder eller filme? Jeg kan vanskelig tenke meg at det skulle ha noen innvirkning på flyets elektronikk... ellers hadde nok aldri kameraer o.l. sluppet gjennom sikkerhetskontrollen :-)
Mobiltelefoner derimot er noen "rare dyr"... en sak er at de kan fjernstyres, dvs ta imot og reagere på signaler utenfra, noe annet er at den stadige oppfriskingen av basesignaler kanskje kan påvirke elektronikk rundt seg? Hvem har vel ikke opplevd den rytmiske burringen i pc-høytalerne når mobilen ligger like ved? Jeg aner egentlig ikke noe om dette, men tanken har streifet meg... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en relativt ny mobiltelefon med Mp3-spelare inbyggd. Den kan man starta i "flygplanssäkert läge" alltså kan man fortfarande spela musik o spel, men INTE ta emot eller ringa några samtal på. Är det någon som har koll på hur det funkar med att använda en sådan på planet?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"...laptops, MP3-spelare etc får användas under själva flygningen, dock ej vid start och landning. Mobiltelefoner däremot får inte användas alls." När mobilen är i flygsäkert läge anses den alltså inte längre vara en mobiltelefon utan annan elektronisk utrustning. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för snabba svar, men mobilen ser ju fortfarande ut som en mobil, har ni fått några frågor från andra (kanske oroliga) passagerare? Det kanske finns lite äldre med som inte har klart för sig att mobiler av idag kan köras i flygsäket läge.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Utom när frun och barnen helt okänsligt ville prata... ![]() /Sven |
|
||||
|
||||
![]()
Eller yngre som fortfarande tror på myten att en mobiltelefon kan få ett plan att störta... =)
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Å andra sidan har läst att det också finns andra tester som inte har visat att elektronisk utrustning påverkar planen. Så vitt jag har förstått så kan man inte säga säket om risken finns eller inte, och då väljer man den säkrare vägen. Det känns som en vettig policy. |
|
||||
|
||||
![]()
Visst kan en mobiltelefon få ett flygplan att störta. Det beror bara på var den är placerad och var den hamnar eller.... Precis som ett verktyg ell en skruv som hamnat fel.
Då det gäller analoga kameror är många av dessa ochså fulla med elektronik så det är inte större skillnad mellan dessa eller digitala. Att man inte "får" fotografera vid start och landning beror troligtvis på att man inte önskar lösa delar i karbinen som kan fara omkring vid ett tillbud. //Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Då borde de ju kräva att man inte har framme kamera och andra grejer, men det får man ju.
|
![]() |
|
|