Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 10:04
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Fotografera med digikamera på flyget???

Hej!

Kan verka som en konstig fråga för dom som rest mycket under de senaste åren. Själv har jag inte flygit på 6 år och då hade vi inte digikamera. Nu undrar jag: Är det verkligen så att man inte får ta foton med digikamera på flyget??? Eller videofilma??? I så fall får jag väl "ladda" den gammaldags kameran som ännu inte hunnit till Loppis ...

Mvh
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fotografera med digikamera på flyget???

Det är ju jättevanligt att folk fotar med digitalkamera på flyget! Varför skulle man inte få det?
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 10:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju jättevanligt att folk fotar med digitalkamera på flyget! Varför skulle man inte få det?
Det skulle i så fall ha någonting med förbud att använda elektronisk utrustning i samband med start och landning. Vår dotter fick inte ha sin Mp3 spelare igång, för den kunde påverka elektroniken, ungefär lika mycket (dvs. inget alls) som en kamera.

Fotografera gick däremot bra att göra, jag tror det var en flygvärdinna med solsting
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:17

Det var det som Hellen skrev att det skulle inverka på elektroniken i flyget, som jag också hörde. Nu har jag ju inget fakta på det här, men kanske det är någon annan som har det? De flesta har ju digikamera nuförtiden och själv tycker jag ju att det är ganska otroligt ifall man inte får fota. Men är det så, så är det så. Det finns ju tusen andra regler man får foga sig efter också...
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:40
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Mythbusters på Discovery Channel tog upp det där. I deras fall var det mobiltelefoner. Dom testade med flera hundra samtidigt utan att kunna se något resultat som visade några problem.

Och om det skulle vara så farligt som myen säger så skulle det vara betydligt enklare för terrorister.

Så du kan fota utan problem.
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 12:12

Ja, jag kommer nog att fota, ifall dom inte säger till att det är förbjudet.
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 12:26

Nu har jag då tagit reda på det från flygbolagets webbsida. Alltså, man FÅR använda digikamera samt videokamera efter att ljusskylten har slocknat. När planet startar och landar får man dock inte använda dessa apparater. Så här kan det vara när man inte rest på flera år...

Mvh
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 16:18
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

2 gånger har jag blivit tillsagd att inte filma ( ej digitalt ) under start. När vi väl kommit upp, så gick det bra. Det var på grekiskt inrikesflyg och Novair.
En annan gång, när jag frågade innan, då gick det bra.

Barbro
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 18:50
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Kollade detta lite extra när vi flög hem i lördags med MALEV och reglerna är sådana att laptops, MP3-spelare etc får användas under själva flygningen, dock ej vid start och landning. Mobiltelefoner däremot får inte användas alls.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 19:52
andalv andalv är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Kan det ha noe med at de fleste flyplasser regnes som "militært område" å gjøre? At det er derfor man ikke får ta bilder eller filme? Jeg kan vanskelig tenke meg at det skulle ha noen innvirkning på flyets elektronikk... ellers hadde nok aldri kameraer o.l. sluppet gjennom sikkerhetskontrollen :-)
Mobiltelefoner derimot er noen "rare dyr"... en sak er at de kan fjernstyres, dvs ta imot og reagere på signaler utenfra, noe annet er at den stadige oppfriskingen av basesignaler kanskje kan påvirke elektronikk rundt seg? Hvem har vel ikke opplevd den rytmiske burringen i pc-høytalerne når mobilen ligger like ved? Jeg aner egentlig ikke noe om dette, men tanken har streifet meg...
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 14:43
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Jag har en relativt ny mobiltelefon med Mp3-spelare inbyggd. Den kan man starta i "flygplanssäkert läge" alltså kan man fortfarande spela musik o spel, men INTE ta emot eller ringa några samtal på. Är det någon som har koll på hur det funkar med att använda en sådan på planet?
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 14:48
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Jag har en relativt ny mobiltelefon med Mp3-spelare inbyggd. Den kan man starta i "flygplanssäkert läge" alltså kan man fortfarande spela musik o spel, men INTE ta emot eller ringa några samtal på. Är det någon som har koll på hur det funkar med att använda en sådan på planet?
Det är samma sak som med all annan elektronisk utrustning och som Zanét skrev ovan:
"...laptops, MP3-spelare etc får användas under själva flygningen, dock ej vid start och landning. Mobiltelefoner däremot får inte användas alls."

När mobilen är i flygsäkert läge anses den alltså inte längre vara en mobiltelefon utan annan elektronisk utrustning.

Sven
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 15:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Japp, vi har haft på våra hela resan... det är ok. Vet iofs inte om vi frågat om lov vid start o landning men ingen har sagt nåt.

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 16:06
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Tack för snabba svar, men mobilen ser ju fortfarande ut som en mobil, har ni fått några frågor från andra (kanske oroliga) passagerare? Det kanske finns lite äldre med som inte har klart för sig att mobiler av idag kan köras i flygsäket läge.
Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 21:45
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Citat:
Tack för snabba svar, men mobilen ser ju fortfarande ut som en mobil, har ni fått några frågor från andra (kanske oroliga) passagerare? Det kanske finns lite äldre med som inte har klart för sig att mobiler av idag kan köras i flygsäket läge.
Ingen som höjde så mycket som ett ögonbryn, är min erfarenhet. Satt och lyssnade på musik (ja, det är korrekt: Zappa...) mest hela resan hem i fjor.
Utom när frun och barnen helt okänsligt ville prata...

/Sven
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:14
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Eller yngre som fortfarande tror på myten att en mobiltelefon kan få ett plan att störta... =)
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:21
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Eller yngre som fortfarande tror på myten att en mobiltelefon kan få ett plan att störta... =)
Att Mythbusters har kommit fram till det är iofs kul, men jag kan ju inte påstå att jag tycker att man ska lägga deras undersökningar till grund för säkerhetsreglerna på flygen.

Å andra sidan har läst att det också finns andra tester som inte har visat att elektronisk utrustning påverkar planen. Så vitt jag har förstått så kan man inte säga säket om risken finns eller inte, och då väljer man den säkrare vägen. Det känns som en vettig policy.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:22
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Visst kan en mobiltelefon få ett flygplan att störta. Det beror bara på var den är placerad och var den hamnar eller.... Precis som ett verktyg ell en skruv som hamnat fel.
Då det gäller analoga kameror är många av dessa ochså fulla med elektronik så det är inte större skillnad mellan dessa eller digitala.
Att man inte "får" fotografera vid start och landning beror troligtvis på att man inte önskar lösa delar i karbinen som kan fara omkring vid ett tillbud.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
beror troligtvis på att man inte önskar lösa delar i karbinen som kan fara omkring vid ett tillbud.
//Chras
Fast då borde man inte få läsa en bok heller...?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 11:00
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Att man inte "får" fotografera vid start och landning beror troligtvis på att man inte önskar lösa delar i karbinen som kan fara omkring vid ett tillbud.
Då borde de ju kräva att man inte har framme kamera och andra grejer, men det får man ju.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.