Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-14, 23:08
Soelid Soelid är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Boende i Naxos

Hej på er!
Jag är ny i Forumet och ny på Grekland Skall upptäcka det för första gången nästa vecka och två veckor framåt. Då tar jag min ryggsäck på ryggen och åker på en "miniöluffning" helt på egen hand. Min första resa ensam som känns både spännande och skitnervöst.

Efter att ha läst en hel del på denna fantastiska hemsida så har jag förståt att det nu under högsäsong kan vara klokt att boka boende i förväg. Så efter att bara ha tagit flygresa dit och hem så jobbar jag nu på boende. Jag har tänkt att besöka Santorini och Naxos. Därimellan kanske göra dagsutflykter till andra öar. Har ordnat med boende i Santorini på Honeymoon. Men i Naxos har jag ännu inte fått någon träff. Pension Sofi var fullt och Agios Prokopios Hotel var också fullt. Utöver det finns ju några fler annonser på hotel som redovisas här. Är det någon av er som har några tips angående dem och som särskilt kan rekommendera något?

Ser massa fram emot att upptäcka Grekland, inte en dag försent

/ Sofie
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:13
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Boende i Naxos

På Naxos finns ingen anledning att boka boende. Då du kommer till hamnen överöses du av förslag från hugade uthyrare, då är det bara att veta vad du vill ha och var du vill ha det.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:19
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Tja, nu bör du vara medveten om att du åker i riktig högsäsong. Dock ska vi inte skrämma dig, det där med boende löser sig oftast på nåt sätt och det är ju lite av charmen att inte veta var man ska hamna
Själv förbokar jag i princip aldrig, jag åkte ett år i Augusti och visst var det lite knivigt ibland men det fanns alltid nåt ställe med lediga rum.
Vissa öar är värre än andra, men just Naxos har ofta ett överskott på rum. "överösas" kanske inte är rätt ord, men det borde åtminstone stå några och måta upp färjorna. Försöka kolla lite i förväg var du vill bo så du kan grovsortera lite iallafall
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:20

Oj vilket snabbt svar! En tackar

Vågar jag verkligen det?
Som sagt, när det är högsäsong och redan tryck på flera av ställena? Jag har inte någon jättebudget och vill samtidigt ha en ok boende där jag bara kan slappna av tryggt.. ha ha, äta kakan och ha den kvar kanske

/S
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:22

Ok Yak, med ditt svar också så kanske jag vågar det då Ho ho, vad spännande! Det löser sig väl alltid. Känner mig lite chicken..

Tack ska ni ha

S
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:30
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Jag var på Naxos förrförra sommaren, ca runt 10 augusti. Det var inte fullt av rumsuthyrare. Vi hade dock förbokat. Vi ville bo bra vid Ag Prokopios-Ag Anna. Det gjorde vi. Underbar utsikt, precis vid vattnet! Kommer inte på namnet precic nu(naturligtvis).
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 09:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Du behöver inte oroa dig för att inte hitta rum på Naxos. Det är betydligt färre turister där nu än förra året. Rekommenderade hotell på kalimera blir ofta fulla men det finns många andra likvärdiga alternativ. Du kan lugnt vänta med att välja på plats så får du en uppfattning om var du vill bo. Vill du ha ett personligt tips från mig så kan jag rekommendera Oniro som är ett fräscht och fint boende med ett trevligt ägarpar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 11:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Rum finns, men väljer du en av rumsraggarna i hamnen, så får du räkna med att det är skrapet som finns kvar.
Vill du ha bra hotell och boende = Förbokning gäller. Tyvärr.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 11:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Rum finns, men väljer du en av rumsraggarna i hamnen, så får du räkna med att det är skrapet som finns kvar.
Vill du ha bra hotell och boende = Förbokning gäller. Tyvärr.

/Netwolf
Det där tror jag inte på. Jag har valt rumsraggare och aldrig hamnat på några dåliga boenden och många fler jag känner har liknande erfarenheter. Bara att tacka nej om det inte är ok. Oniro hittade jag på det viset. Han stannade till och frågade om vi ville ha ett rum. Lägre pris än de som förbokat och ett alldeles utmärkt rum.

Väljer du inte en rumsraggare kan du gå dit du vill bo eller ta lokalbussen om det är vid Prokopios och gå runt. Kan också vara bra att läsa om tips från andra i gamla trådar och resebrev.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 13:40

Jag tänker så här - att egentligen är det viktigaste att ha en säng och tak över huvudet när man ska sova. Resten av tiden har jag nog mest tänkt att inte spendera på rummet.. Även om det är skönt att ha ett riktigt bra boende.

Jag ska kolla in Oniro, tack för tipset Eva. Sen kanske det blir så att jag vågar testa frihetens val väl på plats.. Första dagarna och sista dagarna i Santorini har jag ju säkrat redan.

Thank you all!

Miss S
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Ett tips om man vill vara lite slö men inte hittade rätt hos rumsraggarna direkt då man kom med båten kan vara att gå till hamnen lite innan en båt ska komma, då kan man gå runt och fråga de som står och väntar på nya gäster utan att ha så stressigt som det lätt blir då det är många som rycker i en. På Naxos är det så att då man kommer från båten så står de som har lediga rum till höger efter kajen, de som ska hämta bokade gäster står rakt fram. Om det då är någon som har lediga rum men som också ska hämta en bokad gäst så står de alltså rakt fram, det kan alltså vara bra att kolla även där.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.