Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-13, 18:45
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard spara kvitton?

läste i ett annat forum att man skulle vara noga med att spara kvitton ifrån affär/restaurang o dyl för det kunde hända att skattemyndigheterna gjorde koll och hade man då inget kvitto fick både jag och affärsinnehavaren böta.... stämmer detta och är detta något nytt nu pga den ekonomiska situationen? någon som varit med om detta?
/Emma
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 18:55
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: spara kvitton?

Visst dom har blivit duktigare med kvitton på affärer, men lycka till med att få ett kvitto på boendet!
Jag hörde om detta för ett par år sedan men aldrig hört om någon som blivit kollad. Lät utopiskt då och om det stämmer att lagen är sådan så är det riktigt orealistiskt... Jag menar lägga skattebetalningsskyldigheten på konumentens bord, crazy!
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:38
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av para poli;[/QUOTE
Lät utopiskt då och om det stämmer att lagen är sådan så är det riktigt orealistiskt... Jag menar lägga skattebetalningsskyldigheten på konumentens bord, crazy!
Inget ovanligt ! Så har det varit i Italien sedan länge .
/ Tom - som sparar kvitto både i Italien & Greece
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:40
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Jeg fikk kvittering på Ikaria og på hotellet i Fira på Santorini...men ikke på Milos eller Lipsi.... og heller ikke på Honey moon på Santorini.. og ojojoj hvor stor den bunken med sedler var som madammen dro opp av bukselommen da hun skulle gi meg veksel da jeg betalte...
Det er jo slikt som gjør at det går åt skogen med Hellas..

Hørte de snakket om Thailand til vinteren...noe de pleide å gjøre vært år som jeg forsto ? Gjør meg egentlig irritert da jeg ser/leser hvor mange som betaler sin skatt (spesielt den vanlige arbeider i de større byene) og som virkelig sliter for å få det til å gå rundt...
De overnattingsteder, spesielt private som har godt belegg, som f.eks er anbefalt her på siden... og ikke betaler skatt av intekten.. de lever grymt godt.
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
J.. og ikke betaler skatt av intekten.. de lever grymt godt.
...ända tills de vill ha pension...
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:30
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

.
Citat:
De overnattingsteder, spesielt private som har godt belegg, som f.eks er anbefalt her på siden... og ikke betaler skatt av intekten.. de lever grymt godt.
Tänk om vi på "Kalimera" från och med nu kräver att få kvitto på boendet !
/ Tom som tycker att skatt är ett "måste" !
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:59
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
läste i ett annat forum att man skulle vara noga med att spara kvitton ifrån affär/restaurang o dyl för det kunde hända att skattemyndigheterna gjorde koll och hade man då inget kvitto fick både jag och affärsinnehavaren böta.... stämmer detta och är detta något nytt nu pga den ekonomiska situationen? någon som varit med om detta?
/Emma
Ja, dette stemmer i følge mange butikker og tavernaer jeg regelmessig har besøkt og med innehavere som jeg kjenner. Nå trenger du jo ikke beholde kvitteringen for et besøk på en taverna så lenge da!

Vi får håpe at dette hjelper for skattemoralen blant grekere er ikke særlig høy o svært mange jukser fortsatt så godt de kan. Lar de være å skrive ut en kvittering så slipper de jo unna skatt på inntekt (når/hvis deres inntekt blir så høy) samt momsen som er langt viktigere enn skatt på inntekt for staten, og putter disse pengene i egen lomme!
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:46
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
.

Tänk om vi på "Kalimera" från och med nu kräver att få kvitto på boendet !
/ Tom som tycker att skatt är ett "måste" !
I år og i fjor fikk jeg to typer kvitteringer; legale på buss, minimarked og bankomat - og håndskrevne på tavernaer og hotell. For noen år siden ba jeg en enda gang om kvittering på hotell - for å slippe mulig dobbeltkrav: Da ble damen omskapt fra 'you, my very good friend' til en truende sirene..ikke god situasjon. Hun signerte til slutt med fornavnet, helt verdiløst, på en håndskrevet kvitto.

PS - sparte for første gang på kvitteringer i år, men ikke mitt problem om det blir kontroll! Vil grekere ikke betale skatt, kan ikke jeg 'omvende' dem. Rotfestet skattemoral som ikke kan endres av fremmede.

Hilsen Malou som også synes skatt er et 'must' og en plikt om man vil ha goder fra samfunnet. Betales dog uten entusiasme
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 00:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Jag tycker ändå att man ofta får kvitto på boendet även om det kan vara ett handskrivet kvitto. Dessutom är det ju faktiskt så att även om man inte får ett kvitto så kan det vara så att de betalar skatt på intäkten, precis som Monica P skriver ovan så har de ingen pension om de inte betalar skatt. Jag har tidigare haft en verksamhet som till 99% fungerade utan skrivna kvitton men nog betalade jag skatt på detta ändå, jag vet också andra som har liknande verksamheter och betalar skatt på dem.
Vad är det förresten för fel på ett handskrivet kvitto? Vad är det som säger att de inte skattar från det handskrivna kvittot. Ofta är de numrerade i serie, affärsidkaren behåller blocket till sin bokföring och där finns deras kopia kvar. Får man revision (förekommer säkert i Grekland också) så ska man kunna visa fram alla block som ingår i bokföringen och alla sidor i blocket ska finnas kvar, annars har man problem.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 09:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har för mig att jag läste någonstans att hotellen betalar skatt en bestämd summa efter storleken på hotellet!
När jag var på Karpathos November 2010 så var det en kontrollant på det hotellet en hel dag och gick genom massa olika böcker med räkenskaper och allt var till belåtenhet, trots att jag aldrig sett något kvitto där
Inte på något annat boende heller

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 09:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
PS - sparte for første gang på kvitteringer i år, men ikke mitt problem om det blir kontroll!
Jo faktisk så kan også du bli bøtelagt hvis du kommer ut av en butikk uten å kunne vise kvittering!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hva är förresten för fel på ett handskrivet kvitto? Vad är det som säger att de inte skattar från det handskrivna kvittot. Ofta är de numrerade i serie, affärsidkaren behåller blocket till sin bokföring och där finns deras kopia kvar. Får man revision (förekommer säkert i Grekland också) så ska man kunna visa fram alla block som ingår i bokföringen och alla sidor i blocket ska finnas kvar, annars har man problem.

Mvh Janérik
Tilfredsstiller dette kravene fra de greske skattemyndigheter for en som driver et hotel, en taverna eller en butikk?

Ifølge de greske drivere av slike som jeg kjenner personliog så gjør de ikke det, men vår poolmann har begynt med en slik kvitteringsblokk og oppgir noe av det han tjener slik at han ikke skal få problemer med myndighetene. Det betyr at han må betale moms av noe av sine inntekter, men neppe skatt på sin inntekt da han sikkert passer på å offisielt ikke å tjene nok til at det utløser skatt.

Skattetilpasning er høys legalt, og vi er nok mange som driver med slikt, men skattesvindel i slik stil og omfang som grekerne gjør det undergraver hele samfunnet hvilket er noe av det som EU og landets kreditorer forventer og forlanger at det endres på. Jeg støtter en slik holdning/endring 100% mens mange her åpenbart synes at det er bare søtt og litt eksotisk at dette foregår i stor stil. En merkelig holdning etter mitt syn!
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 15:27
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Jeg støtter en slik holdning/endring 100% mens mange her åpenbart synes at det er bare søtt og litt eksotisk at dette foregår i stor stil. En merkelig holdning etter mitt syn!
Det er utrolig mange naive mennesker i Skandinavia mouche...

Jeg har lest mye av det du har skrevet, men aldri kommentert. Jeg sluttet egentlig å kommentere særlig mye i offentlige fora for veldig, veldig mange år siden. Og jeg kommer ikke til å kommentere dette noe videre heller. Men jeg ønsker allikevel å applaudere din pragmatiske og oppriktige stil, mange driver ren ønsketenkning og eller fullstendig feilkobling grunnet hjernedøde politiske agendaer. Du er åpenbart ikke blant dem. Jeg synes, for hva det måtte være verdt, at du er en av de som har mest vett i skallen her.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.