![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan!
Jag och min pojkvän (ett ungt par) tänkte ta en sista minuten i slutet av augusti till antingen nån grekisk ö eller Cypern. Vilket ställe är bäst tycker ni? Jag har varit på Rhodos tidigare och det var underbart. Vi vill ha sol och bad, men oxå sevärdheter och lite äventyr. Nu känner jag att Cypern lockar eftersom jag har sett stränderna där. Men jag har hört från kollegor och även läst på forum att försäljarna där är jobbiga (typ som i turkiet), och att det ska vara ett sunkigt och dyrt ställe. Detta avskräcker mig lite... Så nu vill jag veta vad ni tycker ni som har varit där?? Jag har att välja mellan Cypern, Samos, Korfu, Halkidiki och Lefkas. Är det nån av dessa öar som är bättre och varför?? Så nyfiken! ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Glömde säga att det är fig tree bay på cypern som jag har spanat in, om det har nån betydlese
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har inte varit på Cypern men de jag känner säger att Grekland är bättre. Dock är Samos inte någon hålligång-ö om det är den sortens äventyr ni är ute efter. Men annars är Samos underbart! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vill slå ett slag för Halkidiki och då Kassandrahalvön, Kallithea eller Pefkohori borde passa er. Fina stränder finns det på många ställen på halvön. Halvö och halvö, det är ju faktiskt en kanal som skiljer den från fastlandet. Många mysiga byar att besöka om ni hyr bil eller moped. Nattklubbar och gott om barer finns det i båda orterna.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Stranden är dock jättefin, så är det bara sol och bad ni vill ha, så duger det gott. Fullt av diverse strandaktiviteter, bananbåtar och annat som går fort på vattnet och låter mycket. ![]() Karin som alltid föredrar Karpathos... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit på väldigt många charterdestinationer och kan säga att efter turen till Fig tree bay kände jag att Cypern inte var något för mig. Det var dyrt ganska tråkigt och även jag upplevde försöljare och inkastare till restauranger betydligt jobbigare än i Grekland (men absolut inte som i Turkiet).
Av de resmål i Grekland du nämnde tycker jag Lefkas är en toppenö ![]() Hoppas du hittar något som passar er.. //Ingela |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit 5 ggr på Cypern mellan 1989 och 2009 och de första gångerna bodde vi i Aya Napa som då var en liten fiskeby, även om massturismen så sakta började ta över. De andra tre gångerna har jag bott i Larnaca och då har vi haft bil och åkt runt på ön. Cypern är en otroligt vacker ö, men hela sträckan Larnaca Bay-Aya Napa-FigTree Bay är tyvärr helt överexploaterat och en stor bit av charmen är borta. Kanske hela charmen t o m . För att hitta det genuina Cypern måste man till de små byarna och så långt västerut man kan eller åka upp i bergen.
Jag gillar ändå Cypern och har alltid ätit väldig god mat där och sandstränder med absolut turkosblått hav finns många ,men vill ni ha Greklandskänsla åk till Grekland! ![]() Halkidiki, Naxos, Paros kanske kan . Där finns fina stränder. |
![]() |
|
|