Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-16, 23:56
candy candy är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Grekiska öar eller cypern?

Hejsan!
Jag och min pojkvän (ett ungt par) tänkte ta en sista minuten i slutet av augusti till antingen nån grekisk ö eller Cypern. Vilket ställe är bäst tycker ni? Jag har varit på Rhodos tidigare och det var underbart. Vi vill ha sol och bad, men oxå sevärdheter och lite äventyr.

Nu känner jag att Cypern lockar eftersom jag har sett stränderna där. Men jag har hört från kollegor och även läst på forum att försäljarna där är jobbiga (typ som i turkiet), och att det ska vara ett sunkigt och dyrt ställe. Detta avskräcker mig lite... Så nu vill jag veta vad ni tycker ni som har varit där??

Jag har att välja mellan Cypern, Samos, Korfu, Halkidiki och Lefkas. Är det nån av dessa öar som är bättre och varför?? Så nyfiken!
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 00:08
candy candy är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Sv: Grekiska öar eller cypern?

Glömde säga att det är fig tree bay på cypern som jag har spanat in, om det har nån betydlese
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 00:15
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Hej!
Har inte varit på Cypern men de jag känner säger att Grekland är bättre. Dock är Samos inte någon hålligång-ö om det är den sortens äventyr ni är ute efter. Men annars är Samos underbart!
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 08:06
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av candy Visa inlägg
Hejsan!

Men jag har hört från kollegor och även läst på forum att försäljarna där är jobbiga (typ som i turkiet), och att det ska vara ett sunkigt och dyrt ställe. Detta avskräcker mig lite... Så nu vill jag veta vad ni tycker ni som har varit där??
Vi har vært på Kypros mange ganger, bodd både i Agia Napa, Fig Tree Bay og Larnaca. Har aldri opplevd selgerne der som slitsomme. Vi ferierer like gjerne på Kypros som på de greske øyer. Prisene ligger kanskje litt over f.eks Rhodos, men det er ikke mye.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 17:15
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Vill slå ett slag för Halkidiki och då Kassandrahalvön, Kallithea eller Pefkohori borde passa er. Fina stränder finns det på många ställen på halvön. Halvö och halvö, det är ju faktiskt en kanal som skiljer den från fastlandet. Många mysiga byar att besöka om ni hyr bil eller moped. Nattklubbar och gott om barer finns det i båda orterna.
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 17:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av candy Visa inlägg
Glömde säga att det är fig tree bay på cypern som jag har spanat in, om det har nån betydlese
Ja, är det någon form av "Greklandskänsla" ni vill uppleva på semestern, så hittar ni den inte i Fig Tree Bay. Dels naturligtvis, för att Cypern inte - som många tror - tillhör Grekland, utan det är ett eget land. Dels för att Fig Tree Bay är helt uppbyggt kring turismen. Som min son, då 11 år, påpekade när vi tillbringade en vecka där innan vi visste bättre: "Mamma, har du tänkt på att det enda som finns här är hotell, restauranger och souveniraffärer?"

Stranden är dock jättefin, så är det bara sol och bad ni vill ha, så duger det gott. Fullt av diverse strandaktiviteter, bananbåtar och annat som går fort på vattnet och låter mycket.

Karin
som alltid föredrar Karpathos...
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 18:07
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag har varit på väldigt många charterdestinationer och kan säga att efter turen till Fig tree bay kände jag att Cypern inte var något för mig. Det var dyrt ganska tråkigt och även jag upplevde försöljare och inkastare till restauranger betydligt jobbigare än i Grekland (men absolut inte som i Turkiet).

Av de resmål i Grekland du nämnde tycker jag Lefkas är en toppenö finns mycket att se, det är liv och rörelse, men ska du bo i Nidri (där det är mest fart och fläkt) så är stranden inget vidare, men det finns underbara stränder på andra ställen på Lefkas......

Hoppas du hittar något som passar er..

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 18:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag har varit 5 ggr på Cypern mellan 1989 och 2009 och de första gångerna bodde vi i Aya Napa som då var en liten fiskeby, även om massturismen så sakta började ta över. De andra tre gångerna har jag bott i Larnaca och då har vi haft bil och åkt runt på ön. Cypern är en otroligt vacker ö, men hela sträckan Larnaca Bay-Aya Napa-FigTree Bay är tyvärr helt överexploaterat och en stor bit av charmen är borta. Kanske hela charmen t o m . För att hitta det genuina Cypern måste man till de små byarna och så långt västerut man kan eller åka upp i bergen.
Jag gillar ändå Cypern och har alltid ätit väldig god mat där och sandstränder med absolut turkosblått hav finns många ,men vill ni ha Greklandskänsla åk till Grekland!
Halkidiki, Naxos, Paros kanske kan . Där finns fina stränder.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.