![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag för några dagar sedan kom hem från Kreta/Sitia, hade jag en liter ouzo i bagaget - en gåva från mina vänner eftersom jag varit reseledare. Igår kväll frågade min man om vi inte skulle ta ett glas ouzo, vilket jag tyckte var en bra idé. Det var när lyfte glaset jag blev fundersam när jag såg att ouzon tycktes genomskinlig - bara en svag grå strimma i botten - trots ett gäng isbitar. Jag luktade i glaset och kände något som påminde om hemkört men med en svag doft av ouzo. Jag kan säga att det är första gången jag slagit ut sprit i slasken.
![]() ![]() Efter ett 60-tal resor till Grekland vet jag hur ouzo smakar, och att den smakar olika. Men nu undrar jag om någon vet vad som kan ha hänt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten har det hänt en gång tidigare, att jag slagit ut sprit i slasken.
![]() Några veckor senare eller om det var månader ...städade jag tvättstugan. Rensade, slängde och hällde ut gammalt blomvatten som stod i en flaska på golvet. Det var först när jag tömt flaskan som jag kände spritdoften. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att det är en flaska som har stått för länge. Tidigare gav vi bort ouzo till vänner, men alla gillar det inte och lät flaskorna stå, och när de väl öppnas hade de tappat smak, och färgen ändrades nästan inte alls med is. Även vi har varit med om det. Köpte hem ett tjugotal småflaskor när vi var på Lesbos. De vi öppnade sist hade tappat nästan all smak. De hade alla skruvkork.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det kan kanske stämma Janne. När jag kikar på locket till burken, ser det ut att vara gammalt med rostiga kanter och en lite bucklig. Trist eftersom jag fick den i present.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det här med att slå ut sprit i slasken - nä, där går gränsen!
![]() ![]() En gång köpte jag en polsk vodka i ett garage i Kiel och den var jag nära att slå ut. Tvi vale, vad det smakade! Men jag tror jag använde den för att tvätta penslar med, eller nåt. Men slå ut? Icke sa Nicke! /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Netwolf! Du menar att det är spritmissbruk att slå ut innehållet ...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då är det säkert som jag trodde.
|
|
||||
|
||||
![]()
Alltså, då är det kanske bara bra att ouzon inte brukar bli så långlivad hos oss.
![]() ![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så är det! Tänk så noga vi är med så mycket annat som vi stoppar i oss! De flesta kollar jättenoga vilken bästföredatum som anges på förpackningen!
Kött, fisk, grönsaker, mejerivaror, tonic och t o m öl är ju försett med sådant. Experterna säger att det är överdrivet och att vi ska lukta och smaka på produkten istället för att bry oss så mycket om datumen. Kanske ett klokt råd! När det gäller ouzo så har tanken aldrig slagit mig att söka efter någon bästföredatum.... Men om om om jag skulle komma på den tanken, ja då skulle jag nog följa experternas råd att först lukta och smaka på drickat innan jag oroar mig ...... ..... och ärligt talat, buteljen har varit tom långt innan problemet skulle kunna uppstå. ![]() ![]() ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Å jag som har flera oöppnade flaskor Ouzo i mitt barskåp..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Köpte en flaska ouzo (Tsantali) på färjan mellan Grisslehamn och Eckerö för en dryg månad sedan. Så för att slippa råka ut för samma sak en gång till, är det väl lika bra att dricka ur den ganska omgående ...
![]() Masse! Ni är välkomna att göra oss sällskap. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bara att sätta igång då!
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() De flaskor vi har haft som tappat smak har haft skruvkork. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alala! Jag tänker på Grekland varje dag, eller rättare sagt, varje gång jag öppnar kylskåpet och ser retsina-flaskan. Ouzo är jag just nu, av förklarliga skäl, inte sugen på. Men det kan ändra sig snabbt ...
![]() Senast redigerad av sjöborren den 2019-06-04 klockan 22:55. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Wolfen |
|
|||
|
|||
![]()
Har det inte med kvalitén på ouzon att göra också? Dom där billiga essensvarianterna, som grumlar sej i kylskåpet, tappar ju smak bara man öppnat dom ett par gånger. Däremot min standard, Varvayannis Aphrodite, den håller åtminstone ett par år (jo, jag hade faktiskt en flaska så länge en gång), oöppnad. Och öppnad åtminstone upp emot ett år (jo, jag har faktiskt haft en öppnad ej helt urdrucken flaska så länge). Aphroditen har skruvkork, dock en något mer avancerad än den vanliga billiga varianten.
|
![]() |
|
|