Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-28, 12:27
Grekofilia Grekofilia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Det store blå

Nå har jeg lest så mye om filmen Le Grand Bleue, eller Det store blå, i forbindelse med Amorgos. Er det mulig å få kjøpt den filmen noe sted nå? Jeg bor i Trondheim.
Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 17:35
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det store blå

Citat:
Ursprungligen postat av Grekofilia Visa inlägg
Er det mulig å få kjøpt den filmen noe sted nå?
Det enkleste er vel å kjøpe den på nettet De har den f.eks. på cdon.com, til 265 kr (frakt kommer vel i tillegg).

Filmen anbefales absolutt!

Alruts
Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 18:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

I Sverige har filmen utgått från Förlaget! Så den finns inte på lager längre. Men den finns fortfarande på REA i vissa butiker. Brukar kosta 79 - 89 SEK. Den finns också att beställa på nätet till ett betydligt högre pris. Och då är det inte säkert att det finns Svensk / Norsk / Dansk text.

Om man beställer på nätet gäller det att man har en regionfri DVD-spelare eftersom det ofta är Amerikanska versioner med en annan reg-kod än den Europeiska.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 10:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag såg om den innan jag åkte till Amorgos nu och den är fascinerande dålig. Men de fem-sex minuterna från Amorgos i början och i slutet är fina.
Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 11:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag såg om den innan jag åkte till Amorgos nu och den är fascinerande dålig. Men de fem-sex minuterna från Amorgos i början och i slutet är fina.
ENIG - jeg så den på TV for noen år siden, hadde jeg ikke vært "spesielt interessert" hadde jeg aldri giddet å se den ferdig
Kari
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 07:05
Grekofilia Grekofilia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Fikk lånt filmen sist helg. Må vel si jeg ble litt skuffet. Flotte bilder fra Amorgos, men handlingen var tynn. Men nå har jeg har ivertfall sett den!!
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 07:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag tyckte att filmen var helt ok men det är några år sedan jag såg den sist. Det var på plats i Katapola.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 20:22
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Grekofilia Visa inlägg
Fikk lånt filmen sist helg. Må vel si jeg ble litt skuffet. Flotte bilder fra Amorgos, men handlingen var tynn. Men nå har jeg har ivertfall sett den!!
Tur du sett filmen nu, utan att betalat 265 kr! (nästan vad en billig flygbiljett till grekland kan kosta!). Annars är det ngt speciellt att se filmen just på Le Grand Blue på Amorgos, som vi gjorde!
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 20:26
inkfishs avatar

Har ni lagt märke till scenen där den lille grabben vaknar med sin pappa och sin farbror? De bor i kapellet vid Agia Anna. När de går ut för att gå till båten ser man att filmteamet dolt korset på kapellet genom att bygga en skorsten omkring det

En sak jag inte blir klok på: som liten har Jacques sina fenor liggande under en klippa. Som vuxen kommer han tillbaka till samma klippa, av nostalgiska skäl. Nån som känner igen om det är inspelat på Amorgos?
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 20:55
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hörru Inkfish, så dålig är den inte
Jag tyckte den var bra redan innan jag hade varit på Amorgos
Faktum är att jag hade tänkt se den igen snart, den har legat på soffbordet i flera veckor nu! Ska se om jag känner igen scenen med simfenorna.
Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 21:01
inkfishs avatar

Ja, gör gärna det Yak! Jag känner inte alls igen den sortens klippor - om det inte är längs kusten vid Agia Anna, har inte varit runt där så mycket.

Men de där scenerna är kanske tagna på Sicilien (det är väl där resten av filmen är gjord?)

Men visst sjutton är den dålig? Manuset är sprängfyllt av klichéer, dialogen är hopplös och skådespeleriet haltar mer än lovligt, regissören verkar inte ha nått ända fram. Om man uttrycker det snällt

När jag såg om den var jag förvånad över hur tiden sprungit ifrån den - när den kom var den ju en kultfilm, nu känns den mest som uschligt filmhantverk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:16.