![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej, tycker mig ha förstått när jag googlat att både kranvatten och vatten poolerna på Kalymnos är saltvatten.
Kan detta verkligen stämma? Och vet någon hur det är på Patmos? Nån som vet nåt hotell med pool som har färskvatten i så fall? Och dusch... Eller är det kanske så att vattnet är avsaltat och bräckt - inte salt som i havet alltså? Tacksam för svar |
|
|||
|
|||
![]()
Hur det är på Kalymnos vet jag inte, men på Patmos är det färskvatten på alla ställen jag varit.
Ett av ö-världens bästa och trevligaste boenden hittar ni på Hotel Patmos Garden, som drivs av svenska Eva och hennes man Giannis. Ett superfräscht hotel med en alldeles underbar trädgård och en ganska stor, härlig pool med garanterat friskt och härligt vatten. Bättre boende får man leta efter.............. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har inget minne av att kranvattnet skulle smaka salt heller. |
|
||||
|
||||
![]()
På Kalymnos er det saltvann i kranene, så det går ikke an å drikke vannet. Vann til å drikke må kjøpes. Hvordan det er i poolene kan jeg ikke svare på.
Astri |
|
||||
|
||||
![]()
Är det saltvatten i kranen dvs bräckt som på Santorini så är det ju det i poolen också eller ännu saltare. Tror knappast att de kostar på transporter med tankbil för att få bättre vatten i poolen än det de har i kranen.
Vattentillgången varierar stort på de grekiska öarna. Vissa har god tillgång på vatten som ex Kreta medan andra får allt sitt vatten i tankbilar som ex Folegandros. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Det låter ju i och för sig väldigt bra och fräscht. Men då är det väl skönt med färskvatten i duschen efteråt i alla fall?
|
|
||||
|
||||
![]()
Har visserligen inte varit på Kalymnos sedan 01 men vad man kan minnas var det ibland bräckt vatten i kranarna. Detta kunde variera genom åren beroende på hur vattenrik vintern hada varit. Öborna själva hamtade allt sitt vatten till dryck och matlagning vid vissa källor i bl a Myties och Massouri. Det fanns en tappkran vid torget i Maussori och en mitt emot Drosia.
Hur det är idag vet jag ej. Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Chras har alldeles ratt. I hostas , fore regnen, var kranvattnet valdigt salt. Nu, efter en regnrik vinter, ar det inte sa salt alls. Men dricksvatten hamtar vi helt riktigt fran nagra stallen pa on, eller koper per flaska, eller far hemkort av sma tankbilar alternativt av moppetrehjulingarna. Tredje alternativet, att ha en cistern med regnvatten.Under vart hus finns det tva jattestora, som ar alldeles fulla nu. Vi dricker det inte men har samlat massor av kubikmeter att vattna med, tvatta klader med och spola toan med. Om jag hade mitt eget hus skulle jag fixa separata ledningar fran cisternen till tradgarden sa att jag slapp koppla pa och av pumpen hela tiden.
Vet du hur mycket vatten du anvander? Jag vet hur vi gor eftersom vi har separat matare. Otroligt nog ar kommunalvattnet billigt har, men pa rakningen laggs allehanda kommunala avgifter sa det blir stora summor totalt. |
![]() |
|
|