Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-12, 13:20
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Öluff Rhodos - Kos

Vi planerar luff från Rhodos o vi flyger hem från Kos. Har bokat två nätter på Kristinas rooms, är hon svenska, fick mailsvar på svenska. Funderar på Astypalea i första hand. Vet någon hur lång tid det tar från Rhodos och hur ofta färjorna går, lite svårt att hitta någon tidtabell på nätet. Sedan har vi tankar om Leros ev Kalymnos och sist Kos. Tar tacksamt emot ALLa tips om luff i den här ögruppen, även andra öar än de vi funderat på.
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 13:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Öluff Rhodos - Kos

Hej Ebba! Från Rodos tar man sig till många andra ställen. Förutom de stora Blue Star går det snabba katamaraner med lite olika rutter, så tiderna kan du nog helst kolla när du är på plats. De brukar ge sig iväg från Rodos 8.30 . Sen finns det andra förbindelser också, till och med till Turkiet vissa dagar.
Om det inte är viktigt att planera i förväg, för hotellbokning och sånt, och om ni har tid på er, skulle jag tro att ni hittar de förbindelser ni önskar när ni redan är på plats...turlistorna kan vara lite si och så...
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 13:52
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vet inte hur länge ni ska vara borta. Ett förslag är Rhodos, Symi, Tilos, Nissyros, Kalymnos med Telendos och sen Kos.
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 15:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det er ei fin rute Bluesea foreslår
Men siden du skriver " i førstehand" Astypalea og gjerne vil dit så er det fra Kalymnos det er best forbindelse. I år har jeg ikke sjekket, men det har vært 3ggr/uke med "Nissos Kalymnos" i "alle" år
Astypalea er ei spesiell og veldig fin lita øy
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 17:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ebba Visa inlägg
Har bokat två nätter på Kristinas rooms, är hon svenska, fick mailsvar på svenska.
Ann-Kristins son Johan har tagit över Kristinas rooms. Han pratar flytande svenska, och grekiska också för den delen.
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 21:20
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Öluff Rhodos - Kos

Bra val av öar!
Det är nog bäst förbindelse mellan Astypalea o Kalymnos. Så Rhodos-Kalymnos-Astypalea-Leros (via Kalymnos)-Kos.
Avra är ett bra tips på boende på Astypalea.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 21:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Öluff Rhodos - Kos

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Bra val av öar!
Det är nog bäst förbindelse mellan Astypalea o Kalymnos. Så Rhodos-Kalymnos-Astypalea-Leros (via Kalymnos)-Kos.
Avra är ett bra tips på boende på Astypalea.
//
KR
Da er vi enige, KR
-at det er god/best forbindelse fra Kalymnos til Astypalea
Og at det er veldig bra å bo på AVRA
Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 22:39
Ebbas avatar

Tack för alla svar!
Vi ska vara borta drygt 3 veckor med start 12 maj, glömde det när jag ställde min fråga.
Rutten som du KR föreslog ser bra ut, jag har tittat på en bättre karta och förstår att direkt från Rhodos till Astypalea är svårt. Symi, Tilos o Nissyros har vi besökt tidigare , väldigt fina öar. Vi är också lite nyfikna på Lipsi, men vill inte splittra oss på för många öar.
Tar gärna emot tips om bra boenden och annat som ni tycker är av vikt.
Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 16:27
Ebbas avatar

Läste här på Kalimera om Kos. Vi hade inte tänkt förboka annat än de första nätterna på Rhodos, men har förstått av dig Janne att man gör klokast i att boka sitt boende på Kos. Vi tar tacksamt emot tips på boende där. En fråga till Dig Janne: Är en E-guide till Kos på gång?
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 10:35
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Hej Ebba!

Eftersom du inte fått svar av Janne, kan jag berätta att jag ställt samma fråga men fått svar att det kommer ingen e-guide om Kos. Det svaret fick jag för ca en vecka sedan. Ha en trevlig resa!

Mvh Lena
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
men har förstått av dig Janne att man gör klokast i att boka sitt boende på Kos. Vi tar tacksamt emot tips på boende där.
Det beror mest på att det är en stor stad och att det är jobbigt att gå runt och leta. Jag gillar Hotel Afendoulis på Evripidougatan väldigt mycket. Synnerligen trevliga ägare. Bild på hotellet finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Eftersom du inte fått svar av Janne, kan jag berätta att jag ställt samma fråga men fått svar att det kommer ingen e-guide om Kos.
Tack för att du svarade. Jag hade missat inlägget.
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 19:43
Ebbas avatar

Tack för upplysningen om E-guiden nickelena och tack för tipset om hotell på Kos Janne.
Ebba
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 20:55
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Tack för upplysningen om E-guiden nickelena och tack för tipset om hotell på Kos Janne.
Ebba
I likhet med Janne vil jeg også anbefale Afendoulis i Kos by. Det var sannelig et særdeles lykkelig og tilfeldig valg da datteren min booket nettopp det hotellet for meg. Den gangen var internett ikke vanlig, hun fant hotellet via Lonely Planet. Eieren var særdeles imøtekommende og visste 'alt' om Kos. Om dere forbooker, gjetter jeg at han henter dere i havnen. Hvis ikke, er hotellet relativt kort vei derfra, likevel i en fredelig sidegate. Hotelleierens holdning og kunnskap fikk meg til å 'se' og oppleve Kos med nye øyne.
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 22:14
Ebbas avatar

Tack, jag ska kolla det hotellet. Har också läst om en del andra hotell som det har tipsats om här på forumet. Arne har ju rekommenderat Hotel Koala några gånger har jag sett. I vilket fall som helst så ska vi förboka på Kos.
Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 05:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Tack, jag ska kolla det hotellet. Har också läst om en del andra hotell som det har tipsats om här på forumet. Arne har ju rekommenderat Hotel Koala några gånger har jag sett. I vilket fall som helst så ska vi förboka på Kos.
Ja, vi trivs på Hotel Koala.
Vi gillar det lugna närområdet samt korta avstånd till goda och trevliga tavernor. Gångavstånd till det mesta.
Nära även till lantliga miljöer och genuina tavernor.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-03-22, 15:10
Ebbas avatar

Nu har vi bokat på Koala, det såg helt ok ut och så billigt....
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 09:06
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Koala är ett mycket bra val, otroligt prisvärt! Jag har bott där flera gånger, när mina två favoriter Afendoulis och Americana varit fullbokade, och trivts alldeles utmärkt. Americana är annars mitt första val, det ligger i samma område som Koala men lite närmare stan och ägarinnan är uppvuxen i New York och det är jättespännande att sitta och prata med henne om New York och Grekland! Ägarna till Koala är också väldigt trevliga och tillmötesgående och dessutom har ju hotellet pool.

Astypalea ha jag aldrig varit på, trots otaliga resor i Dodekaneserna, men jag har alltid velat komma dit. Hoppas ni lyckas bättre, jag tror det är en liten pärla!
Mellan Rhodos och Kos är mina favoritöar Tilos, Nissyros, Kalymnos, Leros och Lipsi men ni hinner nog inte med alla dessa öar det blir för stressigt. Astypalea, Kalymnos och Leros är ett bra val. På Leros skulle jag bo på pension Sunshine eller Panteli Beach. Panteli Beach är nytt och fräscht men lite tråkigt tycker jag. Pension Sunshine är ett lite gammaldags ställe med bra läge och flott utsikt över både havet och borgen och har massor av atmosfär och världens trevligaste ägare!
På Kalymnos skulle jag bo hos den gullige Elias på Villa Melina i Pothia. Jag älskar verkligen Pothia! Om ni har tid så kan jag också rekommendera några nätter på Telendos. Kombinationen Pothia och Telendos är oslagbar!

Hur ni än gör så får ni en härlig båtluff!

Mia
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 22:43
Ebbas avatar

Tack Birgitta ! Det låter ju som vi har gjort ett bra hotellval på Kos, tar gärna emot tips på de tavernor som ni tycker är bra.
Tack även till Mia! Vi hoppas att vi kommer till Astypalea, men eftersom det verkar lite marigt att ta sig dit så har vi en reservplan och det är Kalymnos +Telendos, Leros och ev Lipsi. Vi har köpt E-guiderna och tycker att dessa öar verkar lockande. Vi har tidigare besökt Symi. Tilos och Nissyros så vi hoppar över dem den här gången. Vi tar gärna emot fler tips....
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 10:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Tack Birgitta ! Det låter ju som vi har gjort ett bra hotellval på Kos, tar gärna emot tips på de tavernor som ni tycker är bra.
Tack även till Mia! Vi hoppas att vi kommer till Astypalea, men eftersom det verkar lite marigt att ta sig dit så har vi en reservplan och det är Kalymnos +Telendos, Leros och ev Lipsi. Vi har köpt E-guiderna och tycker att dessa öar verkar lockande. Vi har tidigare besökt Symi. Tilos och Nissyros så vi hoppar över dem den här gången. Vi tar gärna emot fler tips....
Vi har inte varit på så många tavernor på Kos. Ofta har det varit en "genomgångs-ö". Många andra har nog bra tips.
Men vi gillar verkligen en taverna, som vi aldrig missar. Den heter Lifino. Från Koala går man norrut (?) mot segelbåtshamnen, tar 5 minuter högst.
Ett lugnt ställe, god mat och trevlig personal.

För ett antal år sedan var vi till ett "grekställe" som ägaren till hotell Galaxy rekommenderade. Jag vet inte om den finns kvar. Tavernan hette då Frangolis. Ni går till Galaxy, nästgårds Koala och frågar ägaren vägen dit. Man går lite österut, hittar en liten väg på vänster sida, ser att det finns en skola samt jordbruksodlingar längs vägen. När man kommer till en trevägskorsning ska tavernan vara. Som regel är det bara greker där, kanske nån turist även har hittat stället.

Hotell Galaxy återkommer vi också alltid till, fast vi inte bor där numera. Där kan man sitta och njuta med något drickbart och titta på "kvällsdagiset". En liten park där barn leker. Vi tror att tavernapersonal lämnar sina barn där ett par timmar på aftonen. Och barnen har så trevligt!

Hoppas du får fler tips från de som är mer kunniga på Kos stad.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:47
Carina Carina är inte uppkopplad

Det var flera år sedan vi var på Kos. En trevlig taverna var just Frangolis, vi fick tips om den genom en guidebok. Stället var litet och drevs av en familj.
En kväll tog familjefadern, med förklädet på, och skjutsade oss ner på stan i sin gamla BMW, otroligt snällt. De tyckte vi hade gått så långt flera kvällar. Det roliga var att han satte av oss mitt i Delfinrondellen.
Roligt minne som jag blev påmind om nu när Birgitta rekommenderade Frangolis.

Carina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.