![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På SVT Play, och på Kunskapskanalen, sänds nu en serie som heter ”Tågresa genom antikens Grekland”. Det första avsnittet av fem heter ”Thessaloniki till Delfi”. Jag har inte sett det så jag vet inte om det är bra.
Läs mer på SVT. |
|
|||
|
|||
![]()
Har sett första avsnittet. Verkar i intressant. Ska leta upp det på SVT play.
Kerstin |
|
|||
|
|||
![]()
Såg också första avsnittet. Mycket bra, framförallt om Aigai dvs Filip II (Alexanders far) och Alexanders stad där tydligen makedoniska kungar alltid måste bli begravda. Det är mycket man inte vet om norra Grekland och Tessaloniki-området.
Saknade dock mer om Delphi! Men, så klart, där finns hur mycket som helst! Hon var tex inte uppe vid stadion som ligger högst upp i tempelområdet. Men bilderna var vackra. Ser fram emot fortsättningen. Catlady 🐈 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tips. Har sett första avsnittet nu. Helt ok. Kul och miljövänlig idé med att åka tåg runt om i Grekland. 🇬🇷(Även om det är läskigt med den italienska skötseln av grekisk järnväg ...)
Avsnittet Handlade om Thessaloniki med omnejd. Har varit där och det var roligt att få se det i repris. Hela stan är full av arkeologiska utgrävningar ⚱️och modern bebyggelse står rätt inpå knuten... Arkeologen berättade att det redan nästa sommar kan vara glasgolv över utgrävningarna/ruinerna. Hoppas det, för nu får man inte beträda marken där. Ja hela grekiska Makedonien och spåren från Alexander den store och farsan Filip II är värt att utforska. Själv är jag helt såld på de vackra mosaikerna. Håller med dig Catlady att det var för lite om Delphi bara. 🏛️ Väntar med spänning på att läkaren/reseledaren ska ta oss till Paros, "off the beaten track" som hon säger. Det ska bli intressant. /Getpinglan 🐐🔔. |
![]() |
|
|