Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-18, 23:14
MaLoMa MaLoMa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Kreta för första gången - några frågor (förhoppningsvis inte upprepningar)

Hej alla!

Vi ska resa till Kreta för första gången och ska vara där i tre veckor (6 Juli > 28 Juli). Första veckan ska vi (två vuxna och en 4-åring) resa runt lite i bil. Andra veckan tillbringas med våra tonåringar (som är nere en vecka) i Chania och sista veckan är "öppen" med besök i Elafonissi inplanerat. Ev med ett "längre" boende om det finns.

Lite frågor till dom erfarna:

Vi landar och utgår från Chania och skulle första veckan skulle vi vilja bila till Ierapetra och tillbaka. Med ett besök på Chrissi inplanerat. Dit via Heraklion och Agios Nikolaos och tillbaka via Mournies, Matala och Hora Sfaikon. Är detta rimligt på 7 dagar, eller blir det bara löjligt stressigt...? Är vägarna på sydöstkusten alls "far-bara"? Är det värt det?

Hur är det med hotellrumstillgänglighet? Vi har för tillfället bokat första natten och mittenveckan då vi är 5 st. Men annars har vi faktiskt inte bokat. Är det überkorkat eller går det att hitta enkelt boende (vi är inte sååå kräsna - luftkonditionering är ju iofs skönt)? Vad bör man betala?

För ett par år sen var vi i Egypten där ALLA ska ha dricks precis hela tiden. Hur funkar det på Kreta? Ex snubben som möter oss på flygplatsen med hyrbilen - vad "bör" han ha så man inte gör bort sig stenhårt det första man gör...?!

Temperatur i Juli? Luft resp vatten... Behöver man en varm tröja/lång byxor/jeans med sig? Er (subjektiva) upplevelse av det varmaste badstället tas tacksamt emot (badkrukor finnes i familjen).

Mvh

Max, Lotta och Matilda
Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:03
go-norths avatar
go-north go-north är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta för första gången - några frågor (förhoppningsvis inte upprepningar)

1. Första gången...ta inte sååå mycket för er. Resan till Ierapetra kan synas kort men är lång, tyvärr! Vägarna är nog helt ok. DVS de som syns på de vanliga kartorna. Dessutom är det otroligt hett se nedan.
2. Yess! Inga dricks! Ingenstans egentligen. vilket är bra. Vill man så kan man ju ge på krogen men inget krav finns. Personen med bilen är nöjd med att bli av med bilen åt er. OBS: förstör inte marknaden genom att dela ut dricks i tid och otid!!! Så är det.
3. Juli är hett, mycket hett 35-(40)+- cirka. Vi åker aldrig i Juli-Augusti pga den plågande värmen. Vattnet i havet troligen riktigt varmt. AIRCON är nog ett måste för att alls kunna sova eller/och trivas.
4. Det kan vara svårt att få rum det är högsesång där Juli-Augusti. Säkert något men det vore fiffigare att förhandsbeställa.
5. Elafonissi och västra Kretenska kusten är väldigt fin, men som alltid finns det ett men. Sanden där både i Falassarna och Elafonissi är väldigt fin och vid minsta vind blåser sanden omkring och det tar sårt i skinnet, man kan inte vara där. Vår erfarenhet: åk väldigt tidigt dit innan vinden blåser och kom hem vid halva dagen.

De va de. Andra ser säkert annorlunda på saken men detta är min erfarenhet.
ha de så bra. hälsn.
Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 22:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Kreta för första gången - några frågor (förhoppningsvis inte upprepningar)

Hej!

Jag kan ingenting om vägarna och har ingen åsikt om hur länge man "bör" stanna på varje ställe. Vi tillbringade nästan en vecka på Kreta förra året, vi hade inte bokat i förväg och hade inga problem att hitta boende, det var i Chania och Ag. Nicholaus (östra Kreta) i vårt tycke, bästa stället på Kreta (hukar)
Vi åkte i mitten av juli och både luften och vattnet var härligt varmt, säkert runt 40° strecket mitt på dagen. Varma kläder behövs inte om man inte skall åka båt på kvällen/natten, själv är jag frusen av mig.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 20:38

Mitt förra svar var tänkt till go-north men svaren hamnar visst inte under inlägget man svarar på! Så nu svarar jag Hellen...

Tack också du för bra svar! Agios Nikolaos är ett ställe jag är jättesugen på - helt klart! Men om vi nu inte ska göra maratonkörningen så får det nog också vänta tills vi en dag återvänder till Kreta och då till östra delarna av ön! Som jag skrev till go-north så blir man ju förvirrad av att en del säger att det finns gott om rum lediga i högsäsong och en del säger att det är bäst att boka i förväg för det kan vara svårt att få tag i något! Suck... Men tack för att du ger oss lite hopp i vår önskan om att åka obokat!
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:19
Hellens avatar

Vi bodde även en bit väster om Chania, Ag.Apostoli, vi hittade perfekt boende utan att ha förbokat, det är bara att gå runt bland hotellen och fråga.
Det där med att inte lämna dricks håller jag inte med om, se tråden om dricks där det diskuteras.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 23:52
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Vi var på Kreta i tre veckor förra sommaren och bilade runt lite överallt. Började i Heraklion med hyrbil väntandes på oss. Vi körde österut till Agios Nicolaos, vidare ner söderut till Ierapetra, och sedan så långt syd-öst man kan komma, ner till Xerocambos...ett ställe dit inte så många åker!! KANONFINT!! Vi körde långsamt tillbaka till Heraklion (det tar ca fyra timmar) och vidare till Almyrida och tittade, sedan till Chania. Kan aldrig motstå att bo i Falassarna ett par dagar och hoppa i vågorna där!! Stack sedan ner till Elafonissi. Det tar inte så värst lång tid att köra...Grekerna kör som tokar...men det behöver ju inte ni göra!! Satt kanske i bilen sammanlagd körtid i två dagar, om ens det!! Jättekul och mycket att stanna och titta på!! Är ni inte så kräsna finns det alltid lediga rum på de små pensionaten dit ni kommer!!

Hoppas ni får en kul upplevelse!! Marie
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 00:19
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Grekerna kör som tokar...men det behöver ju inte ni göra!!
Denna disskusion har varit uppe ett antal gånger, och jag brukar "försvara" grekerna när det gäller deras trafikvett. Att krocka på väg till/hem från Arlanda brukar ha en större krockrisk, än 2 veckor på Kreta.
De som kör som galningar, och de finns givetvis! är ända inte så många % av 100 om man tänker efter. Sen att de har mer temperament och lätt tutar och så i trafiken kan vara, men detta är inget som stör så mycket.

Så, var inte rädd för att köra bil på Kreta är mitt "råd".

Trevlig resa förresten!
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 00:18
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi tillbringade nästan en vecka på Kreta förra året, vi hade inte bokat i förväg och hade inga problem att hitta boende, det var i Chania och Ag. Nicholaus (östra Kreta) i vårt tycke, bästa stället på Kreta (hukar)

Jaså!

Tydligen en till som uppfattningen om Agios Nikolaos inte hör till de populärare resmålen på Kalimera

Jag ska dit för första gången om en månad och tycker det verkar vara ett utomordentligt bra resmål efter att ha snokat runt på nätet
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 08:24
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Jaså!

Tydligen en till som uppfattningen om Agios Nikolaos inte hör till de populärare resmålen på Kalimera

Jag ska dit för första gången om en månad och tycker det verkar vara ett utomordentligt bra resmål efter att ha snokat runt på nätet
Ricky, Agios Nikolaos är en liten pärla, du kommer inte att ångra dig.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 15:49
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Ricky, Agios Nikolaos är en liten pärla, du kommer inte att ångra dig.
Monica
Instämmer till fullo!

Martin: Menar du på fullt allvar att trafiken runt Arlanda skulle var värre än vad den är på vägarna på Kreta? I så fall har vi väldig olika syn på vad som är vanligt trafikvett.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 17:16
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Instämmer till fullo!

// Helén

Har aldrig tvivlat, men alltid skönt med bekräftelse
Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 02:19
martinifks avatar

Citat:

Martin: Menar du på fullt allvar att trafiken runt Arlanda skulle var värre än vad den är på vägarna på Kreta? I så fall har vi väldig olika syn på vad som är vanligt trafikvett.
// Helén
Det jag vill få fram är att vi aldrig råkat ut, eller varit nära att råka ut för något i trafiken på Kreta eller någon annan grekisk ö. Däremot har vi när vi åkt till/från Arlanda varit nära att krocka två-tre gånger...
Detta är bara en personlig upplevelse, men faktum är att trafiken som givetvis är mer (om ni nu vill uttrycka er så...) "galnare" i Grekland har blivit mycket lugnare sen för några år sedan. Det är iaf fakta, om man ser till vad vi sett!

Jag menar inte att trafiken är "värre" runt Arlanda, ska till sist tilläggas.

Senast redigerad av martinifk den 2007-06-22 klockan 02:22.
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 19:26

Tack allesammans för all hjälp vi fått! Nu ska vi bara försöka få ihop en bra resrutt med ledning av era tips och råd - fast det är ju så svååååååårt att inte vilja för mycket när det finns så oerhört mycket att se och göra. Man blir ju alldeles snurrig av denna mångfacetterade ö....

Tack än en gång,
Max, Lotta och Matilda
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 20:33

Oj! Tack för riktigt uttömmande svar! Kanske får vi se drömmen om Chrissi Island som just en dröm den här gången då... Och hoppas på att återvända till Kreta någon gång och i så fall landa i Heraklion i stället! Ingen driks ska vi ge - uppfattat! Och inte heller ska vi ta hotell utan luftkonditionering - men det hade vi nästan förstått själva! Värmen i vattnet är det som är mest kritiskt, en av oss går inte i vatten som är kallare än 25 grader. Och det verkar svårt att uppnå i Medelhavet om man läser statistiken - därav frågan om varmaste badvattnet på Kreta! Elafonissi kanske man inte ska satsa på att bo i då? Om man råkar ut för att det blåser hårt varenda dag? Fast det är ju svårt att komma dit tidigt på morgonen om man inte bor inom rimligt avstånd... hmmm.... Får fundera över det. Låter så himla mysigt att bo nära så att man kan vara där före största turisttillströmningen och sedan efter också! Om vi nu inte ska till Ierapetra så får vi ju fundera ut något nytt - men det tar jag i en ny tråd! Rumstillgången är ju ett litet orosmoment med en fyraåring med på resan. Tycker jag får väldigt olika bud om tillgången på hotell och blir förvirrad. Skulle så gärna vilja slippa boka för att mera kunna ha friheten att stanna någonstans som vi gillar på vägen eller åka vidare om det är något ställe vi inte gillar. Vi får fundera stenhårt på detta... Tack, för hälpen!
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 00:14
martinifks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MaLoMa Visa inlägg
Värmen i vattnet är det som är mest kritiskt, en av oss går inte i vatten som är kallare än 25 grader. Och det verkar svårt att uppnå i Medelhavet om man läser statistiken - därav frågan om varmaste badvattnet på Kreta! Elafonissi kanske man inte ska satsa på att bo i då?
Vattnets värme finns det ju många olika faktorer till. När vi var på Kreta ifjol (20 juli - 3aug.) och bode utanför Rethymnon var badtemperaturen minst 25 grader, riktigt skönt iaf! Så det ska nog gå att uppnå Elafonissi var vi också vid, och där var vattnet något varmare på vissa ställen och ungefär samma på andra, lite beroende på stråk och blåst. Så just frågan över varmaste badvatten på Kreta, är svår att svara på.
Varmaste vattnet vi var med om ifjol var iaf på stranden Kali Limenes, en ljuvlig stenstrand på sydkusten ganska nära Matala, om du känner till?
Denna strand kom f.ö också att bli åtminstone min favvorit på Kreta hittentills! Och då är konkurransen inte liten ska sägas Denna strand kanske inte passar så bra för en 4-åring iofs.

Ang. att bo vid Elafonissi... visst det är ett Paradis, men inte skulle jag vilja bo där det måste jag säga. En heldag där är mycket bättre!

Fråga gärna mer!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.