|
|
|||
|
|||
Direktflyg till Naxos?
Från Sverige går det väl inga flyg direkt ner till Naxos, men hur är det med våra grannländer? Kan man flyga direkt från Oslo, Helsinki eller København till Naxos? Någon som vet?
|
|
||||
|
||||
Sv: Direktflyg till Naxos?
Nej, nej, Naxos lilla flygplats har så extremt kort rullbana att den endast
klarar små inrikesplan av typ max 50 stolar. Teoretiskt skulle det naturligtvis gå för sig att flyga från norra Europa, men då tarvas det ett par mellanlandningar för bränslepåfyllning. Att få ekonomi i en sådan flight ter sig omöjligt. Jag känner däremot till en tysk charteroperatör som far ner med stora boeingmaskiner till Athen och sedan flyger ut passagerarna till Naxos i små inhyrda plan av typen De Havilland Dash-8. Arne |
|
|||
|
|||
Arne, tack för svar. Anledningen till att jag frågade är att jag nyss flög med Austrian och de listar Naxos som en ort som deras charterdel Lauda Air flyger direkt till. Då tänkte jag att det kanske det är fler som gör...
|
|
|||
|
|||
Hej!
Den grekiska ön Naxos har en liten flygplats dit man kan flyga från Aten och eventuellt från Paros och Santorini. Naxos är också en charterort på Sicilien, kan det vara dit som det finns diretktflyg? |
|
|||
|
|||
Bara för sakens skull, jag har kollat upp detta och det stämmer att Lauda Air under somrarna har flugit direkt på helgerna från både Graz och Innsbruck (!) till Naxos, utan mellanlandning. Det verkar dock vara de enda internationella flighter som gått på Naxos.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|