|
|
|||
|
|||
Pass
Behöver man ha pass med sig när man reser till Grekland?
/Alexandra |
|
|||
|
|||
Sv: Pass
Ja
|
|
||||
|
||||
Ja, eftersom våra kära folkvalda i all sin visdom bestämt att man på svenska ID-kort och körkort inte får ange vilket medborgarskap kortinnehavaren har, så är passet det enda som kan styrka att du är svensk medborgare. Trist, men sant.
R |
|
||||
|
||||
Man visar passet när man åker från Sverige och sen när man åker från Grekland.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Pass ELLER Internationellt ID-kort måste man ha.
|
|
|||
|
|||
Nu ska vi inte förvilla Alexandra allför mycket, men det heter Nationellt ID-kort
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men jag kan inte se vitsen med att skaffa ett sådant istället för ett pass. Kostnaden och giltighetstiden är för ett nationellt ID-kort är densamma som för passet. MEN: "Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike." Således kan du besöka endast femton länder med ID-kortet, medan du med passet kan resa över hela världen. R |
|
|||
|
|||
Rasmus//
Nä det förstår egentligen inte jag heller. Men eftersom Alexandra frågar så får hon väl sedan själv välja vilket ID-handling hon vill ha med sig. " Citat:
Senast redigerad av SteffTee den 2007-07-13 klockan 12:34. |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar, det stod nämligen på min biljett från apollo att godkända id-handlingar är pass,körkort, sis närkta id kort i eu. Jag har dock ett pass så det får det bli, då vet jag att det funkar i alla fall =)
/Alexandra |
|
|||
|
|||
Dessutom är det ju så att hotellägare vill sitta på ett pass tills man betalar rummet.
Om det är något de får göra har jag ingen aning om, men varför krångla till det... Man kan ju betala rummet i förväg. Det gjorde vi för en natt (den sista i Aten), men då ville de iallafall ha passet och skriva av uppgifter i hotelliggaren. Så i praktiken behöver man nog sitt pass i grekland... /Marianne |
|
|||
|
|||
Eller det nationella ID-kortet, som går precis lika bra och lättare att släpa med sig överallt.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|