Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-14, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard När jag läser

När jag läser Jannes blogg som är spännande att följa blir jag väldigt, väldigt glad över att jag inte är i Grekland. Låter hemskt med alla människor överallt. För ett antal år sedan besökte jag och dottern Folegandros och Paros i aug där vi firade Maria Himmelsfärdsdagen. Inte ens då kändes Paros överfullt och den ön drar på grund av den berömda kyrkan till sig många grekiska turister.

Vid en annan augresa några år senare, för kanske fyra år sen, åkte jag den 18aug till Aten för att ta mig vidare till Paros för att sammanstråla med dottern som hade ö-luffat en vecka redan. Vi betalade 15 euro för ett rum mitt i Parikia sen drog vi vidare till Naxos den 19 aug och inte heller där var det extremt mycket folk. Något måste ha hänt i Cykladerna. Fler som ö-luffar eller har charterturismen ökat så mycket?

Sista dagarna på dotterns resa tillbringade vi på Santorini som inte heller var fullt av turister. Sonen kom ner och vi visade Santorni för honom utan att reagera på mängden turister. När sedan sonen och jag fortsatte resan hade turismmängden minskat ytterligare och det var behagligt lugnt i Naoussa. På Sifnos hade några tavernor i Kastro redan stängt för säsongen och då pratar vi om början av september. Tänk vad mycket som hänt på några får år.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-08-14 klockan 09:32.
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 09:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: När jag läser

Vi befann oss i Kykladerna sista veckan i juli och första i augusti, det har aldrig tidigare år varit så mycket folk när vi varit där.

Jag undrar också vad det beror på, någon hade en teori om att det berodde på att det brunnit på flertalet öar och att grekerna därför gett sig i väg på längre turer / andra öar än vad de brukar. Jag hoppas intresset för Kykladerna avtar så snart de brunna öarna återhämtat sig. Tjusningen med ö luffningen försvinner när man måste förboka sina resor flera dagar innan för att vara säker på att få en biljett. Hoppas samtidigt att ingen förstagångsluffare blivit avskräckt, i år var det extremt mycket folk.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 10:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

For å sette det litt på spissen: At grekerne reiser i sitt eget land/besøker sine øyer rundt 15. august er vel ikke noe vi har rett til å "klage" over

For øvrig var vi i Ermopoulis på Syros 15. august i fjor, og opplevde det ikke på noen måte overfylt der. Uansett, hvis man velger å dra til populære øyer/byer under en av de største helligdagene i Hellas, får man tåle at stedene fylles opp - eller dra et annet sted.

Og bare for å ha sagt det: Jeg mener absolutt ikke at Hellen eller Eva L klager, jeg bare tar diskusjonen et hakk videre
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 10:51
Malina Malina är inte uppkopplad

Det är väl inget konstigt att det är "fullt" i Cykladerna.De flesta europeer har ju semester då.
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 11:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Nej inte är det konstigt att det är fullt när många människor har semester, det jag funderar på är varför det är så fullt just i år.
Kan det ha med bränderna att göra?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 11:31
Eva Ls avatar

Jag menar inte att klaga utan undrar bara varför det plötsligt har blivit så populärt. Hur vet ni att det är greker och inte andra nationaliteter som ökat just på Naxos? Hoppas bara att det inte är charterturismen som ökat för den brukar ibland föra med sig en ganska trist baksida med överexploatering, ödeläggelse av inhemsk kultur och solstolar på vackra stränder.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 11:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

När vi lämnade Fourni var det nästan fullt där. Om vi kommit dit nu hade vi inte hittat rum, allt var fullbokat. Nästan bara greker, såg inga svenskar. Även på Samos var det mycket folk, men inte som på Naxos och Santorini. Här på Honeymoon bor det nästan bara italienare. Folk jag pratat med säger att det är mest folk på Naxos, Mykonos och Santorini.
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 13:48
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Jag tror att det har med Euron att göra.
Började åka till Santo -98 och då var det mycket folk där i några år medans de hade Drachmen. När den byttes ut mot Euron, sjönk turistantalet drastiskt. Folk började dra sej till Turkiet och andra billiga länder. Men för ett par år sen började det vända uppåt igen. Det är inte så billigt i Turkiet längre, så folk har börjat återvända till Grekland igen. Även i Maj iår var det ganska mycket folk där. Tidigare år har det nästan varit folktomt.

Barbro, med bara 3 dagar och 18 timmar kvar tills jag är "hemma" igen
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 18:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Barbro, med bara 3 dagar och 18 timmar kvar tills jag är "hemma" igen
Vi besökte ditt "hem" idag, det var sig likt. Välkommen hem!
Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 20:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Jeg trodde det var de tragiske brannene, som hadde "skremt" flere enn vanlig til kykladene i år, - m e n, når jeg hører at det samme gjelder Samos så holder jo ikke d e n teorien
I fjor besøkte jeg for første gang Hellas i august, var på Naxos og ble positivt overrasket - jeg hadde trodd det skulle vært mange flere turister, både i Naxos by og på strendene utenfor byen, var ikke på bystranda.
Her er et eksempel, bildet er tatt 10 august i beste badetid

Kari

Senast redigerad av kari den 2007-08-14 klockan 20:13.
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 03:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

15:e Aug, Maria-dagen, är en av Grekernas största helgdagar och firas på de flesta öar. Och det brukar vara fullt med folk. Panaghia mo...! Steciellt på Tinos där Ikonen finns.

Men det låter ändå märkligt att det är så mycket folk på öarna nu?! Andra veckan i Sept i fjol var jag på Naxos några dagar, och jag tyckte det var öken! Hamnpromenaden var tom och torget bort mot Ag Giorgios var tomt!

Jag trodde det skulle vara mycket mer folk där den tiden! Tji fick Putte.

Det skulle vara intressant att höra en uppföljning av hur mycket folk det är i Sept i år...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 07:16
Eva Ls avatar

Jag har bekanta som åker ner nästa vecka så då kommer jag att få direktrapporter från några Cykladiska öar. Jag tror som du Peter att Maria Himmelsfärdsdagen betyder en del men den förklarar inte mängden utländska turister. Personligen har jag bara varit på Paros, Kreta och Karpathos på just den dagen och på Paros var mängden turister väsentligt mindre redan den 17 aug. På Karpathos var skillnaden inte så markant och på Kreta och den massturismort där jag var märktes skillnaden med färre turister först runt den 25 aug.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 07:36
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Du får ursäkta Eva,men var tycker Du att charterturister ska åka...?Lugnt för mig som nästan bara åker till Kreta,men en del kanske vill åka charter till nån annan ö..
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 07:54
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Du får ursäkta Eva,men var tycker Du att charterturister ska åka...?Lugnt för mig som nästan bara åker till Kreta,men en del kanske vill åka charter till nån annan ö..
Jag har väl inte skrivit att varken du eller någon anan inte ska åka dit. jag tycker massturismort är en bra beskrivning av en ort där mängden turister överstiger den inhemska befolkningen och där turismen sätter en stark prägel på orten genom förändringar som inte skulle ha kommit till utan mängden turister. Jag åker själv till såna orter och åker även på charterresor men tar mig ändå friheten att använda begreppet.

Ibland leder massturismen till att den egna befolkningen flyr orten, lägger ner sina affärer som ex skett på en del ställen i joniska ö-världen och i Malia på Kreta. Sunny beach och skandalerna därifrån är ett annat avskräckande exempel samt Kos för några år sedan där en hel ö av många människor förknippades med skumdisco och allmän dekadens. Ansvaret finns naturligtvis både hos lokalt ansvariga politiker, näringsidkarna, researrangörerna och de som reser dit.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 07:59

Både Kos ,Sunny Beach,Ibiza,Magaluf,,,det är ju orter som resebolagen "format" speciellt för ungdomar,,att lokalbefolkning tröttnar på sånt har jag full förståelse för...
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 08:23
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Både Kos ,Sunny Beach,Ibiza,Magaluf,,,det är ju orter som resebolagen "format" speciellt för ungdomar,,att lokalbefolkning tröttnar på sånt har jag full förståelse för...
Ja fast det är inte bara arrangörerna utan politikerna och näringsidkarna på platsen har ett mycket stort ansvar kanske större än researrangörens. Till Sunny Beach tror jag dessutom att det åker väldigt många barnfamiljer som vill ha en billig semester och bara sol och bad. De rör sig säkert i andra områden men när vi hör ordet Sunny Beach så drar fantasin genast igång.
Inget positivt varumärke direkt. Researrangörerna är idag mycket medvetna om massmedias genomslagskraft och är betydligt noggrannare än tidigare när de ordnar arrangemang på turistmålen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 08:28

Ja och eftersom de är mer noga så kanske det inte blir nån fara...finns ju vanliga charterturister också,som inte vill ha skumdisco,har åkt till Rethymno nästan varje år sen -89,visst mycket turister ,men många av ortsbefolkningen lever ju av det,,,nåt skumdisco har jag inte sett på dessa år...kanske rör mig i "fel" kvarter för sånt,skulle väl ändå inte bli insläppt..
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 08:35
Eva Ls avatar

Nu har vi kanske spårat ur men man skulle kunna säga att ekoturism är massturismens motpol.

Har någonstans sett en bra defintion på ordet massturism men hittar den inte nu. Jag tycker att turismen helst bör vara långsiktigt hållbar och sociala/kulturella konsekvenser bör vägas in likväl som ekonomiska och miljömässiga. Tyvärr leder en ordentlig analys säkert till att mycket av världens turism inte skulle vara ok.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 08:39

Naturligtvis ska turism vara hållbar,vi vill ju fortsätta resa..:-)oavsett om vi reser charter eller på annat sätt..För att frångå ämnet så vet jag ju att Piteå havsbad hade en åldersgräns på 30 år under "Piteå dansar och ler",det vore ju hemskt om det blev åldersgräns för att få vistas på öarna...

Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-15 klockan 08:43. Anledning: tillägg..igen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.