|
|
|||
|
|||
fråga om bagage !
hejsan!
ska åka till kreta på söndag! vart osäker på bagage reglerna! vi ska åka med Fritidsresor,fast det är SAS som flyger! och det står att man får ha med 20 kg i bagage inkl ett handbagage på 5 kg! menas det att handbagaget räknas in i dem 20 kg eller är det 20 kg i bagage plus ett handbagage på5kg??? så om det är 20 kg för bagage och handbagage!?? eller om det är 25 kg för bagage och handbagage!?? är det någon som vet det!??? skulle bli jätte glad för svaren!! tack i förhand för svaren! |
|
||||
|
||||
Sv: fråga om bagage !
Det brukar vara så att TOTALVIKTEN är 20 Kg varav handbagaget får utgöra max 5 Kg - alltså 15 Kg i resväskan o 5 Kg i handen!
|
|
|||
|
|||
tack för svaret =) då får vi köra på det! kändes som att det var så lite, men man får resa lätt =) det kanske inte är så lite sen när man packar ,kanske bara tror att det är lite!
|
|
|||
|
|||
Tänk på att du har en lätt resväska för väskan kan väga en hel del o då blir det inte mycket som du kan ta med dig på semestern.
Med My Travel kan man köpa extra vikt till o 5 kg kostar 150 kr o det ju värt pengarna istället för att betala 5 euro/kg övervikt. Tänk på att handbagagen får endast vara efter ett vist mått så dom kollar den oxå på flygplatsen så den inte är förstor. |
|
|||
|
|||
Tänk även på att Du kanske köper nåt där nere...väskan vägs ju när Du ska hem också.
|
|
|||
|
|||
Giottoni och ni andra... jag flyger ca 20 ggr / år (mest regulärflyg) och reglerna är följande:
När det stå att bagage få vara 20 kg, då menar man den incheckade delen, dessutom få man ta 5 eller 8 kg (på viss flygbolag) som handbagage med sig. När det gäller övervikt kostar allt extra, men ibland har man tur och få ta med sig några extra kg, men det beror mycket på vem som jobbar vid incheckning och hur fullt planet är. När det gäller handbagage så gäller 1 väska max 5 kg med vissa mått, men där brukar man vara hårdare. Det finns ett tillägg, man få ta handväska eller datorväska utöver detta, men fortfarande totalvikt 5 respektive 8 kg. /Nico |
|
||||
|
||||
citat (När det stå att bagage få vara 20 kg, då menar man den incheckade delen, dessutom få man ta 5 eller 8 kg (på viss flygbolag) som handbagage med sig.)
Jag tolkade ursprungsfrågan som att det gällde frivikt vid charter o bl a Novair, My Travel, Tui, Sterling, Fly Nordic, Nouvel Air, SAS, Malmö Aviation, Futura, Air Europa, Iber World, Spanair, Air Finland o Balkan Holidays brukar ange "Frivikt 20 kg". Dock kan olika bolag o olika destinationer ha varierande FRIVIKT! På de flesta bolags hemsidor står förklaringen: "Frivikt: I frivikten är ett handbagage inkluderat, max 5 kg. Tillåtet mått: 45x35x20 cm. Övervikt kostar 50-100 kr/kg och väg beroende på flygbolag och destination" De senaste 30 gångerna jag rest charter har reglerna tyvärr varit att "Frivikt 20 kg" betyder det som står i förklaringen , nämligen att handbagaget är inkluderat i totalvikten 20 kg. (Dock har vi väl alla upplevt att det är väldigt olika hus pass noga man är med att verkligen väga handbagaget o på många flygplatser ser man mellan fingrarna med några kilos övervikt!) Senast redigerad av giottoni den 2007-09-29 klockan 09:50. |
|
||||
|
||||
Jag tror inte att det stämmer. Har samma uppfattning som Argyris: 20 kg incheckat, sen 5 kg som handbagage.
|
|
|||
|
|||
Håper Inkfish og Agyris har rettMen i mine papirer fra My Travel står det 20kg INKLUSIVE 5 kg håndbagasje, Har kofferten/ reisevesken en egenvekt på 5 kg,betyr jo dette at man kan ta med seg kun 10 kilo innhold ,pluss håndbaggasje på 5 kg,altså tilsammen 20 kg... Kanskje det ville vært en ide å innført vektkontroll av passasjerene heller........uff, nei da er vi vel fort inne på en helt annen diskusjon..
Jeg får heller bestille ekstra bagasjevekt til heimturen...det er FRA ferien vi drasser nye ting med hjem,honning,oliven,ouzo,såper,kunst osv. |
|
|||
|
|||
Hej,
jag kollade precis med Mytravel och det du säger är rätt för flygningar med Mytravel airways. Flyger du andra bolag gäller dessa regler. SAS har 20kg incheckad baggage och 5 kg handbagage. På mytravel airways hemsida kan man beställe extra baggage 5 kg = 150 kr 10 kg = 300 kr 15 kg = 450 kr 20 kg = 600 kr Dessa priser är för tur och retur resan och SKR. Om du betalar på plats kostar t.ex 10 kg extra 800 kr tor /Nico |
|
||||
|
||||
Då skulle även Novairs skrivning: Tillåten frivikt hos Novair är 20kg/person inklusive handbagage. Ombord får du ta med ett handbagage, som inte får vara större än 45 X 35 x 20 cm och väga högst 5 kg. - betyda att man bara får checka in 15 om handbagaget väger 5?
|
|
||||
|
||||
Novair har 15+5 kg Reste till Rhodos för tre veckor sedan dom är hårda med vikten vid incheckningen
mvh.ulf |
|
||||
|
||||
Tack kos44! Då får jag se upp med min egen kommande packning, den vägde 14.8 senast
|
|
||||
|
||||
Har efter 20 års resande (flera ggr/år) till Kreta och Chania aldrig varit med om att de vägt våra väskor vid incheckningen (som tur är).
Hårdare tag då från Göteborg, Malmö och Köpenhamn. lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
Flyger oxo till Chania 2-3 ggr/år och min väska har alltid vägts vid incheckningen i Chania.
Ypsilon |
|
|||
|
|||
Flög ner Till Chania från Arlanda i slutet av maj och väskorna vägdes noga.likaså på hemväg från Chania.
|
|
|||
|
|||
Jag flög med nära 70 (60+10) kilo packning sist och killen i incheckningsdisken sa att det var "på gränsen" men att det fick gå. Jag sa att jag tyckte det var rätt okej packning för ett halvår och det höll han med om . Jag flyger oftast med Apollo och brukar alltid ha mycket packning med mig.
När jag läser den här tråden inser jag vilken tur jag har haft varje gång! |
|
|||
|
|||
Hej,
mina väskors vägs alltid i Chania, men jag flyger oftast Aegean till Athen och sedan SAS vidare, och jag kan lova att ingen har hittils brytt sig om detta i Grekland. När jag åker ner är det en helt annan sak, i Köpenhamn kan dom vara lite "bitchiga" men dom har ju rätten på sin sida, jag har där inge problem heller för om jag flyger med SAS till Athen så få jag ta 20+5 + 10 kg extra för jag flyger så mycket... /Nico 1 vecka kvar...till Maleme |
|
||||
|
||||
Citat:
lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
Vi fick betala för övervikt när vi åkte hem från Chania i juni...och då vägdes även handbagaget med...5 euro/kg
Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-21 klockan 14:31. Anledning: Tillägg |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|