Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-29, 18:25
sussputt sussputt är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Kreta på vintern

Hej!
Vi undrar hur det är på Kreta på vintern? Funderar på att åka dit över jul o nyår. Är det att rekommendera eller är det svinkallt och allt är stängt? Tänkte väl mest att åka runt och se oss omkring, äta och dricka gott och kura på något mysigt hotell på kvällarna. Någon som har erfarenhet och kan ge lite råd eller har tips på någon annan ö?
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 19:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Kreta på vintern

Det bor over 1/2 million mennesker på Kreta, så stengt er den ikke, men det er selvsagt ikke på langt nær slikt liv som på sommeren.
Det kan snø, men det er sjelden. Det kan også være opp imot 20 grader, men det er også sjelden.
Hvis dere liker å reise rundt, se natur og kultur, finne koselige hoteller, så er det en glimrende ting å gjøre i Hellas vinterstid. Min erfaring er fra fastlandet, men som sagt, Kreta er en stor øy, så "alt" stenger ikke, slik som på småøyene.
For øvrig kan du jo sjekke litt omkring på nettet ang. resten av Hellas. Det er vel så mye å finne på om man reiser på fastlandet. Peloponnes, f.eks...
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 20:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har varit i Aten över nyår de senaste åren, och det har varit lycka för oss. Ingen badsemester, men underbart skön storstadssemester.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att resa runt på Kreta nyårstid, inte för att jag skulle förvänta en badsemester, men avkoppling och upplevelser och säkert skulle jag försöka sticka fötterna i havet också (minst).
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 20:35
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Tror säkert att ni kan få ut mycket av Kreta den årstiden. personligen gillar jag södra Kreta bäst. I Paleochora kan man bada länge in mot vintern, om de får säga det själva så slutar de att bada efter jul och börjar på nyårsafton. skulle själv kunna tänka mig ett upplägg nån gång liknade det du beskriver.
Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 21:35
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Nyfiken på om ni har bestämt er att åka till Kreta över jul och nyår, och vart i så fall?

/Marco
Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 06:21
Sören Sören är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej, Sussputt! Visst går det att fira jul och nyår på Kreta.
Vi bodde i Kalives, strax utanför Chania, i 3 år. Kommer särskilt ihåg januari -04, då vi satt ute på piren med uppkavlade skjortärmar och bara njöt av solen. Men så hände det!! Andra veckan i februari fick vi 22 cm snö. Det mesta i form av blötsnö och på det kraftiga vindar som gjorde att mängder av olivträd förstördes. Men, många hade roligt. Bilar kom åkande med snögubbar på bagageluckan, och en gammal kretensare, ca 90 år kastade med ett stort leende snöboll på bilarna. Det var första gången på över 70 år dom fått snö i byn. Själva skottade vi blötsnö på soltaket och skrattade åt eländet.
Så här veckan före jul hoppas jag ni bestämt er för julresan till Kreta.
Lycka till och GOD JUL!

Bengt
Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 15:49
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kreta på vintern kan vara kallt men också mysigt. Visst kan det dra in lite kall luft under trösklar och otäta fönster men man kan också njuta av en öppen brasa och ett glas Metaxa.
Det finns massor med mysiga ställen att verkligen njuta av tillvarorn på.
Stängt, jo det är visst och sant , men de bästa ställena dit kretenserna själva ställer kosan har öppet.
Det är nu som det kretensiska köket är som bäst, inte en massa turistvänlig mat utan den genuina maten och det riktiga starka vinet kommer fram.
Ta exempelvis stämningen i saluhallen i Chania på julafton eller nyårsafton.
Det är en ynnest att få uppöeva och ta del av den.
Eller en söndagsmiddag uppe i exempelvis Therisso eller Psychro Pigadi, helt enkelt obetalbart.
Eller ha hela Elafonissi för sig själv om vädret tillåter.
Ingen trängsel utan det är bara att låta fantasin och fötterna styra vad man vill hitta på.
Fundera inte, åk och fånga ögonblicken på Kreta och de är många!

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.