|
|
|||
|
|||
Båtluffa med familjen!
Hejsan!
Vilken trevlig plats det här verkar vara. Trevliga och bra inlägg. Som ny här på forumet har jag några frågor inför en ev båtluffar resa sept-08. Vi är fem i familjen åldrar på barnen 14,7 och 4. vilka kan vara lämpliga resmål? [vi är resvana och vill till lugna mysiga ställen] Hur är årstiden att luffa i Grekland då? Hur fungerar det med boende? Söker man bara upp olika hotell och hoppas, eller? ca pris för hotellboende? ca 3 stjärnigt? varierar givetvis men man kanske kunde få en liten bild av vad det hela slutligen kommer att landa. Vi vill gärna utgå ifrån något ställe där inte båtresorna är mer än 2-3 timmar mellan varje ö? [Inte Athen dock] har tänkt vara iväg ca 3 veckor. Mvh Thomas med familj. |
|
||||
|
||||
Sv: Båtluffa med familjen!
Hej och välkommen till Kalimera!
September är en jättebra månad att båtluffa. Det är varmt i luften och vattnet, men inte så hett som mitt i sommaren. De stora turistströmmarna är över och det är lugnare överallt. Och billigare. På de flesta öar möts ni i hamnen av rumsuthyrare. Prata med dem, hör vad de har och vad det kostar, pruta lite och följ med och titta, men bestäm er inte förrän ni har sett rummet och är nöjda. Det är länge sedan jag reste med hela familjen så jag har inte priserna på större rum riktigt klart för mig, men jag gissar att ett enkelt men rent och funktionellt rum med pentry för fem personer i ett mindre hotell eller pensionat bör ni kunna få för runt 40-50 euro, beroende på läge och standard (och hur länge ni stannar) i september. Sedan VAR ni ska åka, den roligaste frågan Ni har flera möjligheter. Flyg till och från Santorini och luff i Kykladerna är mycket vanligt. Där finns många öar med olika karaktär att välja mellan och det är korta resor mellan alla. Flyg till/från Samos och luff i öarna däromkring är också ett bra alternativ. Kos och Rhodos är också vanliga utgångsöar, samt flyg till Skiathos och luff i Sporaderna. Lugna platser finns det överallt och även platser med lite mer puls om man känner för det. Lycka till med planerandet och med resan! Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-08 klockan 23:46. |
|
||||
|
||||
Santorini är en bra utgångspunkt för båtluffning och som Elisabet sa det är hit de flesta båtluffare flyger. Sen är ju själva Santorini en sevärdhet också.
September tror jag är en bra månad att båtluffa i, men själv har jag bara varit i Grekland i juni. Naxos, 2 timmars båtresa från Santorini, är en mycket trevlig ö, men långa fina sandstränder och en jätte mysig Chora. Du skrev att ni ville ha lite lugna öar, och då finns det flera lite mindre öar i närheten som man kan kombinera med. Vi åkte själva till Naxos i sommras, Alltså en liten mini, mini luff, och vi tyckte att Kykladerna var en bra ögrupp att börja med. Det står rumsuthyrare på kajen och det är bara att följa med någon av dem om man inte har lust att leta själv. I september kan jag inte tänka mig att det skulle vara svårt att få rum på någon ö. I alla fall inte Naxos. Vill du veta mer om Naxos, kolla här. Mejla om du vill ha fler bilder! Trevlig Resa!! Senast redigerad av Siri A den 2007-10-09 klockan 16:08. Anledning: Tillägg av text! |
|
|||
|
|||
Hejsan siri
Har du möjligtvis några bra alternativ till boende på Naxos alt. eller även Paros? Gärna något prisvärt, Pool vill vi gärna ha pga våra barn. Thomas |
|
||||
|
||||
Det finns flera bra hotell på kalimera. Vi bodde på Studio Plaza. I Agia Anna. De har bara dubbelrum, men ägarens brorsa (minst lika trevlig) har ett ställe ca. 30 m därifrån. Finare och lite större uteplatser = större rum. summer holiday tror jag att det hette. Något sånt. Har sökt på internet men inte hittat något. Ta bussen och be chaufören stanna vid supermarket margaitis. Därifrån kan du inte missa det. Det ligger i början av byn sett från Naxos stad.
I närheten höll de på att anlägga en pool, vet dock inte om den skulle tillhöra hotellet. Åter till Plaza. Supermarket Margaritis ligger 20 meter från hotellet och det är samma släkt som har affären. Rummen på Plaza är bra, men inte mer. Super trevliga ägare som gör allt för att man ska trivas - även "utanför" hotellet. Vi fick låna saker som vi behövde t.ex. tändare, myggtabletter etc.etc. Myggmaskin finns på rumme. De också tvättar gratis. Hotellet är som sagt väldigt enkelt, men en del rum har fin utsikt. Vi betalade 25 euro/natt. Ang. pool. Barnen kommer tycka att havet är mycket bättre. iaf. på Naxos. |
|
|||
|
|||
vi ö-luffade förra sommaren hela familjen i 3 veckor. det var kanon. då var vi i cykladerna. naxos, paros och antiparos. antiparos kan jag rekommendera för er. liten mysig ö, som har det man behöver för en avslappnande semester. där kan jag rekommendera marias place som vi bodde på. kanonrum, trevlig värdfamilj, och nära till stranden. annars tycker jag att ni fixar boendet på plats. det fanns jätte många rumsuthyrare som mötte upp både på paros och naxos. bestämmer ni er för tex naxos, så rekommenderar jag agia anna eller agios prokopios som är grannbyn. fina stränder och fint vatten.
hur ni än gör, så vet jag att ni får en kanonsemester. ö-luffa i grekland är det roligaste vi har gjort!! därför åker vi igen i sommar, fast 4 veckor denna gången... ha det gott!! Jani med familj i ett kallt göteborg...:-) |
|
|||
|
|||
Hej och välkommen
Eftersom ni har barn i skolåldern och ni vill vara borta i 3 veckor, rekomenderar jag att åka precis när skolan har slutat eller kanske sista veckan i skolan, då betyg redan är satta. Alternativt i Augusti men då kan det vara svårt att få tag i rum och det är mycket varmare. Juni är prefekt väder och inte så varmt som juli och augusti. Och badtemperaturen är behaglig. Många hotell har 2 rumslägenheter med 4 bäddar med plats för en extrasäng för den 5 personen. Rumsraggare väntar vid hamnarna och är det inget som passar är det bara att knacka på och fråga själv, på det sättet kan ni se stället och har större valmöjlighet. Jag skulle rekomendera Kreta som har allt, att hyra bil och åka runt ön behövs 3 veckor. Och ni ser varje gång något nytt, Kreta har väldigt mycket att erbjuda. Annars är nog ögruppen Cykladerna det som skulle passa er. Monica |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|