![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vi planerar att flyga med flygstol till Skiathos i maj och boka eget boende via nätet innan, helst billigt och lägenhet med två sovrum och gärna utsikt eller utgång till trädgård....någon som har tips? Har varit i kontakt med Studio Mahi och Eye Q , Kan inte riktigt bestämma mig för om vi vill bo nära stan eller nära stranden....kommer ihåg att det var ingen bra väg hem på kvällen till megali amnos området och mörkt, så ev är det smidigare att ha nära hem på kvällen, på dagen kanske man ändå åker nuss till stränder? Tips? |
|
||||
|
||||
![]()
I stan har jag inget tips men om ni är intresserade av att bo i Koukounaries så tipsar jag gärna. Då blir det förståss buss till och från stan om man vill dit på kvällarna, men å andra sidan har man mer än tio underbara stränder på 5-30 minuters gångavstånd. Och i Koukounaries finns allt man behöver.
|
|
||||
|
||||
![]()
Även jag planerar att åka med familjen till Skiathos.
Men var är bäst att bo om man vill ha närhet till Skiathos stad kvällstid, utan att behöva ta taxi eller buss hem, och samtidigt ha hyfsad närhet till stränderna. Är Megali Amos ett bra läge, eller bör man då bo längre ut mot Achladies ? Har hört att stranden i Megali Amos inte är så bra, stämmer det ? Hur långt är det från Megali Amos in till centrala Skiathos stad ? Hörde även att det går båttrafik mellan Achladies och Skiathos stad, stämmer det, hur ofta går de i så fall ? -Mycket frågor blev det... men en bra semester behöver ju planering, som sagt! ![]() Tack/Homeros |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ca 20 minuters, kanske lite mer, promenad mellan början av Megalo Ammos och hamnpromenaden i stan. Längre bort än så bör man nog inte bo om man vill kunna gå till och från staden på kvällarna och har barn som ska gå själva. Däremot finns det en hel del ställen att bo i den delen av staden som ligger mot stranden och då är man ju ganska mittemellan.
Stranden är lång, vi badade inte där utan tittade bara på den, men jag fick intrycket att den är bättre ju längre från staden man kommer. Achladias brukar räknas som den första riktigt fina stranden och sedan blir de bättre och bättre ju länger västerut man kommer. Stränderna på norra kusten är betydligt mindre besökta än de på södra. Det går taxibåt mellan staden och Achladies, Tzaneria och någon mer strand, minns inte just nu vilken eller vilka. De såg ut att gå rätt ofta på dagtid, men jag kollade inte det tyvärr. Det finns också utflyktsbåtar med härliga stopp, bland annat runt ön. När ska ni åka? För mig skulle det vara avgörande för om jag valde Skiathos. Det är VÄLDIGT MYCKET folk där under högsäsong, så om det är då ni ska åka måste ni vara beredda på det. I lågsäsong är det gott om plats även på de populäraste stränderna och man kan lätt hitta så gott som folktomma stränder, i alla fall om man inte har något emot att gå en bit. |
|
||||
|
||||
![]()
Resan är planerad till den andra hälften av juli (värsta tiden!!)
Hur mycket folk är det ? Har ju rest en hel del tidigare under den tiden, bla Rhodos, Kos, Kreta och Naxos har ju alla då haft mycket folk. Är det ännu mer hysteriskt på Skiathos ? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har aldrig varit i Grekland i högsäsong så jag kan inte jämföra. På Skiathos var vi i slutet av september/början av oktober och då var det som sagt ganska lugnt där (inte i jämförelse med de andra sporadiska öarna men i jämförelse med till exempel kykladerna).
Det enda jag vet är folkmängden lär vara 10 ggr (!) så stor i augusti som på vintern och att det då är helt omöjigt att hitta ett rum där om man inte har bokat långt i förväg. Kalimeramedlemmen Jayo som bor där (i Achilades om jag minns rätt) en stor del av året har någon gång skrivit att folk till och med knackar på i vanliga bostäder för att höra om de får hyra ett rum. Men stränderna är många och jag tror egentligen att det är mest på kvällstid man känner av rusningen. Å andra sidan är hamnpromenaden i Skiathos väldigt mysig trots att den är turistifierad och den äldsta stadsdelen är nästan helt orörd. Här har cajsa som var där i augusti i år skrivit lite. Det finns ju flera andra Skiathosbesökare här i forumet också, så du kan säkert få bättre svar av någon än jag kan ge. Senast redigerad av Elisabet den 2007-11-30 klockan 16:12. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|