Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-10, 08:08
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Båt Santorini - Kreta

Om man har luffat runt i kykladerna och sedan ska flyga hem från Chania flygplats, vilket är det bästa sättet att ta sig till Kreta på? Efter att ha kikat i gamla trådar har jag förstått att det finns båttrafik mellan Santorini och Heraklion. Vet någon om dessa båtar går dagligen i juli månad? Från Santorini till Chania har jag inte lyckats hitta någon båtförbindelse, finns det någon sådan?

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 08:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Båt Santorini - Kreta

Vad jag känner till fanns det endast båtförbindelse med Iraklion förra året, från Santorini (Flying Cat) och Naxos (Super Jet). Vi åkte i oktober så det borde finnas förbindelse i juli. Från Iraklion tar ni buss till Chania, busshållplatsen ligger granne med hamnen. Bussarna går ofta.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 08:29
CarinaNs avatar

Tack för svar! Som så många andra här i forumet önskar man att båttidtabellerna för sommaren hade gått att finna redan nu.... men man får ge sig till tåls ett tag till.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 08:48
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
men man får ge sig till tåls ett tag till.
Ja tyvärr måste vi göra det. Båten mellan Santorini och Iraklion gick för övrigt varje dag.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 08:52
CarinaNs avatar

Ja, då lär den ju gå varje dag även i juli. Har sett på GTP att det går en färja som tar 4 timmar också. Nu på vintern tycks den gå en gång i veckan.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 08:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Nu på vintern tycks den gå en gång i veckan.
Tror den går 3-4 gånger i veckan under sommaren.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 09:48
CarinaNs avatar

Då finns det ju endel att välja mellan.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 10:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi åkte denna sträckan -06, det fanns inte många avgångar, speedboaten var fullbokad i en vecka framåt när vi anlände till Kreta. Vi tog oss då till Ag. Nicholaus och därifrån till Milos, hem åkte vi från Santorini med en båt som tog 4-5 timmar, den gick från Santorini klockan 4 på morgonen!
Denna båt gick två gånger i veckan, så mitt tips är att boka hemresan från Santorini i förväg.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 10:57
CarinaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Denna båt gick två gånger i veckan, så mitt tips är att boka hemresan från Santorini i förväg.
// Helén
Tack för tipset, boka i förväg kan man ju faktiskt göra. Att inte komma med en båt när man ska hem vore ju rena mardrömmen!

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 12:38
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tack för tipset, boka i förväg kan man ju faktiskt göra.
När vi åkte till Kreta den 4 oktober fanns det bara business class kvar, det blev en dyr resa. Så boka tidigt är klokt.
Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 18:36
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Sist jag var på Kreta (Maj 2007) så fanns det dagsturer från Rethymnon till Santorini, kanske går att åka med en av dom båtarna. Resan tar lite drygt 3 timmar.

Senast redigerad av Zanét den 2008-01-10 klockan 20:38. Anledning: Borttag av otillåten länk inkl hotell, för övrigt se FAQ
Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 22:29
tike tike är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

hejhej!

någon som vet vad båten mellan kreta och santorini kostar i augusti? är det stor prisskillnad på snabbåtarna och de vanliga?
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 06:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
någon som vet vad båten mellan kreta och santorini kostar i augusti? är det stor prisskillnad på snabbåtarna och de vanliga?[
En Flying cat, snabb från Hellenic Seawaays, tar 33,50 ekonomiklass och 50 i bussinesclass.

Lefteris
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 06:14
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Sist jag var på Kreta (Maj 2007) så fanns det dagsturer från Rethymnon till Santorini, kanske går att åka med en av dom båtarna. Resan tar lite drygt 3 timmar.
I september 07 frågade jag rederiet om detta på plats. Fick till svar att om jag ville resa endast Kreta - Santorini, så visst gick det, men priset var detsamma som tur o retur.
Lefteris
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Tack för tipset, boka i förväg kan man ju faktiskt göra. Att inte komma med en båt när man ska hem vore ju rena mardrömmen!
Jag hade definitivt bokat snabbåten förväg, speciellt i augusti. När vi skulle åka med snabbåten Iraklion-Santorini (aug -06), så var det fullbokat flera veckor framåt. Vi fick resa via Pireus, men det är en annan historia.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 08:21
CarinaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag hade definitivt bokat snabbåten förväg, speciellt i augusti. När vi skulle åka med snabbåten Iraklion-Santorini (aug -06), så var det fullbokat flera veckor framåt. Vi fick resa via Pireus, men det är en annan historia.

/Netwolf
Vi ska åka kring den 1 juli, men det är säkert bäst att förboka då också?!
Tänkte göra det nu snart för säkerhets skull. Vill bara vänta tills alla båttidtabeller för sommaren är riktigt uppdaterade så att vi väljer det bästa alternativet.

Det går snabbåtar som är framme i Heraklion ca 19.30. Hoppas det går buss till Chania så sent på kvällen...någon som vet?

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 09:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Vi ska åka kring den 1 juli, men det är säkert bäst att förboka då också?!
Vill bara vänta tills alla båttidtabeller för sommaren är riktigt uppdaterade så att vi väljer det bästa alternativet.
Carina
De senaste två åren så är det bara Helleneic Seaway som kört dagligen samt Lane Lines som har en tur en gång per vecka. Den båten lämnar Santorini 03.30, en "sådär kul" avresetid, å andra sidan är ni på Kreta ca 4 timmar senare.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 12:51
CarinaNs avatar

Ja, då lär det väl inte dyka upp fler alternativ än de jag redan har hittat. Den långsammare färjan går faktiskt två gånger i veckan i år enligt vad jag kan se. Men jag håller med dig Hellen, inte kul att åka kl 3.30.
Det lutar nu åt att vi förbokar snabbåten som går på måndagkvällen den 30 juni. Skulle den vara inställd finns det en färja senare på natten, 3.30, som jag antar att man lätt kommer med utan förbokning. Sedan flyger vi hem på torsdagen den 3 juli. Man vill ju åka till hemreseön med lite marginal, särskilt i det här fallet eftersom det går så glest med båtar mellan Santorini och Kreta. Dessutom är vi sugna på att tillbringa några dagar i Chania, har inte varit där på tio år.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 17:36
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Tror det går båtar mellan Santorini och Rethymno också, dagligen under högsässong men jag är inte 100. Om så är fallet är det ju bara 45 minuter med buss till chania.
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 17:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Det går snabbåtar som är framme i Heraklion ca 19.30. Hoppas det går buss till Chania så sent på kvällen...någon som vet?

Carina
KTEL har en hemsida och de svarar ganska snabbt om man mailar frågor, där finns även busstidtabell för hela ön.
Har en väninna som dansar Tango i Herakleion och Chania och hon brukar ta bussen vid 23 på kvällen från rethymno och då borde det ju gå vid den tiden i motsatt riktning också kan man tycka.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.