|
|
|||
|
|||
lämpliga pengar?
Är lite fundersam över hur mycket pengar som behövs för 2 personer i 20 dagar under öluffen. Någon som har något förslag?
|
|
||||
|
||||
Sv: lämpliga pengar?
Ja, om ni avser att "Leva Greve" dvs att äta såväl lunch som middag ute, då är vår tumregel 1000 SEK per dag för två personer. Då ligga i den summan även kostnader för boende och färjor och taxi/bussresor samt övriga inköp till bostaden i form av dryck etc...
Men, vill ni leva spartanskt, då förmenas summan sjunka till strax över hälften. Men då må ni koka och steka lunch och middag hemmavid. Arne |
|
|||
|
|||
tack! vi åker i augusti. är priserna verkligen så mycket högre då?
|
|
|||
|
|||
Augusti är Greklands högsäsong och därmed den absolut dyraste tiden. Den stora semesterperioden i hela Sydeuropa infaller i slutet av Juli till början av September. Du märker det mest på boendepriset.
Arne och jag brukar vara rörande överrens om hur mycket pengar som går åt. Som ensamresenär brukar jag räkna med ca 5 - 600 per dag. Lite beroende på vart jag ska och hur mycket kontakter jag har. Som par räcker det med 4 - 500 per dag och person eftersom man delar på boendekostnaden och lite annat. Och då lever man gott. Lagar ingen mat själv utan äter allt ute och det finns då även utrymme för en extra öl på eftermiddagen... Man kan lätt sänka det med 100 per person om man vill leva lite mer spartanskt och fixa en del själv. Peter |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Se: Anledning till redigering
Senast redigerad av Hellen den 2008-01-26 klockan 22:56. Anledning: Inlägget jag svarade på var editerat |
|
||||
|
||||
Alltid svårt det här med pengar och budget för en resa. I juni brukar jag betala 20-30 euro för ett bra dubelrum för eget bruk. Räkna med minst det dubbla i aug och 5 euro mer för rummet om ni är två. Jag bor aldrig riktigt enkelt men inte lyxigt heller så för den saom vill bo enklare finns billigare boenden. Jag gör av med 400-700 kr per dag. Då snålar jag inte men lever inte lyxliv heller.
Eva |
|
|||
|
|||
vad vi har tänkt oss är boende, ca.3 nätter på samma ö och i samma rum (har läst att det dessutom blir billigare om man stannar flera nätter)
En enklare lunch, Middag med dricka, färga ca. var tredje dag och vatten så att vi klarar oss under dagen. |
|
||||
|
||||
Ja, då förmenas ni vara nere på lågprisalternativet. Beräkna då cirka 500 Sek per dag för er två.
Arne |
|
||||
|
||||
Romprisene er omtrent/minst dobbelt så høye i August enn hva du får dem for i Juni.
Ville ha regnet med rompris fra 40 E til 80 E Pr. natt i den perioden, alt etter beliggenhet og hvilken øy. (enkleste sort) Fergene koster fra ca. 12 E til ca.25 E (ikke hurtigbåter) alt etter avstander. Middag kan du få på enklere steder ned til ca. 6 Euro (pasta) og oppover. Vanligste prisen for en "vanlig"rett ligger på +/- 10-12 euro i tilegg må man betale for drikke og kuvertpris. ( 1/2 øl til maten 2-3 euro) Enkle lunsjer kan man få fra rundt 5-6 euro. Det billigste (og beste) er å ta en Gyros i hånda, den koster ca. 2 Euro og metter godt Solsenger for to koster som regel +/- 7 Euro pr. dag. Vann er billigst om man kjøper 1.5 litere i 4 eller 6 pack. (spar flere hundre kr.i løpet av 20 dager) Løse og kalde så koster en flaske mellom 1 og 1,50 euro. (så der går det mange penger..., om man drikker to slike vær pr. dag... X 20) Bussbiletter på øyene ca. 1- 1,5 Euro pr. strekning. Så da er det bare å gange med 20 ... Dette var bare ca.-priser og fra mine erfaringer, rett meg dere andre om jeg har bommet stygt... Ia Senast redigerad av Ia den 2008-01-27 klockan 12:29. |
|
||||
|
||||
Jag tror inte att ni klarar er på 500 kr per dag/person som Arne skriver. Inte i augusti. Räkna med att boendet kostar mycket mer i augusti. Det rum jag betalade 25 för i juni på Folegandros kostar 80 senare under högssäongen. Många ställen på populära öar har fullt i aug men en gång bodde jag en natt för 15 euro i ett rum centralt i Parikia. Delat badrum. Dottern med dåvarande pojkvän betalade 15 euro på Karpathos för några år sedan för ett stort rum hos Seeva´s Rooms men då hade hon prutat rejält och hon pratar greiska vilket underlättar i vissa fall.
Tre nätter tror jag inte räknas som länge utan det är först om ni bor längre som vissa boenden ibland ger rabatt. Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-01-27 klockan 12:23. |
|
||||
|
||||
Citat:
Boendekostnader är uppdelade i låg-, mitt-,hög-, mitt-,lågsäsong, eller går det direkt från högsäsong till lågsäsong mot slutet av sommaren, jag blev osäker nu. Det är jättesvårt att råda hur mycket pengar det går åt, vad vill ni göra? Hyra moppe, bil? 2 st öl var om dagen eller 10st?, glass, drinkar det kan gå hur mycket som helst, men jag håller med övriga om att 1000 kr om dagen för två personer kan vara ett riktmärke, man lever gott, men utan lyx. // Helén |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|