|
|
||||
|
||||
Incheckat bagage på driven??
Vi har ännu icke drabbats av uteblivet bagage, men frågan är snarare när än om vi kommer att drabbas!!
Alltså, nogsam läsning av de finstilta reglerna avseende uteblivet incheckat bagage, medföra ej klarhet i vad som egentligen gäller när det händer!! Men, ni som drabbats av missat bagage, hur gick det?? Fick ni ersättning?? Och, hur mycket?? Sett mot bakgrund av all bråte vi medföra i det incheckade bagaget, ja, i form av laddare till PPC samt annan elektronisk utrustning, Kortvågsradion, Piptobak, samt övrigt mycket behövlig bråte vi medföra för vår semestertripp, ter det sig mycket märkligt om dessa utensilier ej skulle generera full ersättning vid uteblivet bagage!!! Hur har det gått för er som drabbats av missat bagage?? Arne |
|
|||
|
|||
Sv: Incheckat bagage på driven??
Citat:
Har man mycket el och elekronikprylar och annat värdefullt så bör man ha en lista på vad som fanns i väskan. Som extra försäkring brukar jag ha ett visitkort eller annan lapp med namn, adress och telnr I VÄSKAN. Eller t o m två. Namntaggen som sitter utanpå kan lätt rivas sönder eller försvinna. Och förr var det i a f så att man öppnade förkommet bagage för att försöka spåra ägaren. Ligger det då en lapp med alla uppgifter är det ju enkelt. Peter |
|
||||
|
||||
Vi blev för första gången av med vårt bagage när vi i juni månad förra året besökte Karpathos.
Det var rätt så frustrerande att som sista väntande resenärer vid transportbandet kunna konstatera att vår ENDA resväska inte fanns med när bandet stannade. Vi åkte med Apollo men hade inte tecknat någon särskild reseförsäkring hos dom med anledning av att vi i vår hemförsäkring har tecknat en s.k. Resextra som tillägg. Men Apolloguiden som mötte på flygplatsen tog våra uppgifter direkt och lovade undersöka vad som hade hänt med vår väska. Någon väska dök dock inte upp på hela veckan, men vi fick fortlöpande om än negativa besked från Apollos personal på plats. Vi fick efter tre dagar ersättning med 54 euro av Apollo, det var det högsta beloppet dom kunde betala ut på plats. När vi kom hem till Landvetter så återfanns vår väska där. Anledningen till att den inte kommit med vårt plan var att både Apollotaggen samt dessutom incheckningstaggen var avslitna från vår väska, av vilken anledning vet vi ej, möjligen "krock" med annan väska på bandet. Redan på Karpathos ringde vi vårt eget försäkringsbolag och gjorde en skadeanmälan. Så efter hemkomst tog vi förnyad kontakt med bolaget och de bad då om en kopia på den skaderapport som bekräftade "skadan". Därifrån fick vi sedan ersättning för försenat bagage med max.beloppet 2000:-. Från Apollo fick vi sedan också ersättning för våra utlägg för de inköp vi var tvungna att göra på plats. Vi hade bara det som vi gick och stod i när vi landade. Dessutom fick vi en mindre summa som ersättning för "sveda och värk" eftersom vi inte fick väskan på hela veckan. Inte helt vanligt enligt Apollo. Som sammanfattning kan vi konstatera att vi känner oss ganska nöjda med det sätt som inblandade parter skötte "vårt" ärende. Men i fortsättningen så vill vi nog istället få med vårt bagage. |
|
||||
|
||||
2004 åkte vår ena resväska till Aten när familjen och andra väskan var på Kreta
Det var väskan med barnens alla kläder och på den tiden hade dom som tur var samma skostorlek som mamma och kunde byta gympaskorna mot sandaler i a f. Väskan kom efter ca 2 dygn och vi fick, om jag minns rätt, strax över 40 EUR i ersättning av Apollo. Förhoppningsvis är det enda gången vi drabbas av detta Hälsningar Stinab |
|
||||
|
||||
Ett tips vad gäller väskor är att mixa innehållet i väskorna så att det finns lite av varje till alla familjemedlemmar i varje väska. Man kan också packa badkläderna (om man ska på badsemester alltså) och ett ombyte kläder i handbagaget, det tar faktiskt inte mycket plats alls om man packar smart. Då behöver man inte börja första dagen på semestern med att leta kläder. Väskan dyker ju upp förr eller senare (allt som oftast).
Outi |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Som extra försäkring brukar jag ha ett visitkort eller annan lapp med namn, adress och telnr I VÄSKAN. Eller t o m två. Namntaggen som sitter utanpå kan lätt rivas sönder eller försvinna. Och förr var det i a f så att man öppnade förkommet bagage för att försöka spåra ägaren. Ligger det då en lapp med alla uppgifter är det ju enkelt.
Peter[/QUOTE] Smart tips, tack! Camilla |
|
||||
|
||||
Outis tips har vi praktiserat i flera år nu. Att mixa några av kläderna, lägga ett par plagg i varandras väska, så att man i alla fall har något att byta om till, om man skulle drabbas av oturen att väskan inte kommer fram.
Bikini/badbyxor har vi också lagt ner i handbagaget, så att man i alla fall har ett badplagg var. Reser man ensam (eller bara med en gemensam väska) så skulle jag nog också lägga ner en blus/T-shirt/skjorta i handbagaget. Väger ju inte mycket, men skulle säkert uppskattas om det blev aktuellt. Detta känns tryggt när man står där och väntar och det är ens egen väska som kommer sist på bandet. |
|
|||
|
|||
Enda gången vi INTE blandat våra kläder i våra resp. väskor var förrförra påsken på Kretaresan. Då bestämde vi i sista minuten att ta 2 väskor i stället för en och lyfte bara över det översta lagret till den sista väskan , det var min mans kläder, och ni kan ju gissa vems väska som försvann..Toalettsaker hade jag i alla fall i handbagaget (innan regeländringen)
Första dagen var en söndag och ALLT var stängt så inköp kunde inte göras mer än ett sollinne.... Jag gick i makens sandaler och solade i hans badbyxor till mitt linne...Inte så tjusigt precis men ändamålsenligt...i övrigt hade jag resekläderna.På kvällen dagen efter kom väskan i alla fall Från fritidsresor fick vi inget på plats eftersom vi inte hade deras försäkring och vår reseförsäkring täckte utlägg....men vi brydde oss inte att anmäla. Linnet kostade 10 euro..Fö det enda "souvenirlinne" jag nånsin köpt! Vi har alltid blandat numer i 2 ryggsäckar när vi åker... Lissi |
|
||||
|
||||
Karin!!!!Har du inte sett detta inlägg Hennes väska har ju lyckats fastna på vägen två av dom tre gångerna som vi har varit i Aten Fast den har kommit till hotellet senast dagen efter
Riitta |
|
||||
|
||||
Här finns en familj som slutat checka in vårt bagage när vi skall luffa.
En gång fick vi ofrivilligt övernatta på Atens flygplats, och en gång invänta nästa plan, där våra ryggsäckar tack och lov var med, inget vi vågade hoppas på före vi såg dem komma rullandes på bandet. Tredje gången våra väskor inte kom med var på hemresan, en av ovanstående gånger, då vi redan haft bagagestrul på nedresan. Jag har för mig att det tog två dagar innan våra väskor kom hem. Förra året och året före det chansade vi och checkade in bagaget, för då flög vi direkt. Det gick bra! MEn lite oroliga var vi allt. I år blir det flyg till Aten med mellanlandning i Bryssel, en timma är det mellan ankomsttid från Göteborg och avresetid till Aten, så i år blir det handbagage igen. Det är vid det tillfället min man tvingas använda handväska. Vad jag nu sett i år så står det handbagage samt damhandväska, vet inte vad han kommer att tycka om det tidigare år har han haft en väska liknande IKEAS blå plastkasse. // Helén |
|
|||
|
|||
För ett par år sedan blev vi av med 2 av våra 3 väskor, de hade försvunnit vid mellanlandningen, det var väskorna med alla kläder i så det första vi fick göra var att inhandla nytt till 4 personer. Vi har en extra reseförsäkring i if och fick tillbaka allt vi hade lagt ut på kläder och hygienartiklar. Våra väskor kom tillbaka ca 3 dagar senare och vi fick tillbaka ca 4500 på försäkringen det tyckte vi det var värt, så jag kan verkligen rekommendera ifs hem och reseförsäkring, det bästa var att de inte tjafsade om något de bara betalade ut pengarna efter att vi skickat in kvitton och papper på förlusten.
|
|
|||
|
|||
Jag har tack och lov aldrig blivit av med en resväska (än så länge)
Men för ett par år sen när vi stod vid arlanda efter en härlig vecka i samos och väntade på våra väskor (5st) så kom en efter en till slut var det bara sambons väska kvar,då kom en väska som var identisk med hans vi lyfte av den och läste på taggen,den tillhörde en tjej så vi la på den på bandet igen......vi stod där och väntade och väntade till slut var det bara väskan vi tittat på som fanns kvar,den åkte runt runt nu var det bara vi kvar vid bandet....något var fel,vi lyfte av väskan igen och jag bad min sambo ringa numret som stod på taggen chansen fanns u att hon tagit vår väska dom var ju väldigt lika. Sagt och gjort han ringde henne och sa att vi har din väska här,nej det kan ni inte ha jag bär ju min väska redan sa hon lite snopet han bad henne kolla på adresslappen på väskan hon bar....det var min sambos väska hon bar vi stämde möte med henne vid utgången och dom bytte väskor med varann....vilken tur att adresslapparna satt kvar annars hade det kört ihop sej rejält,nu löste sej allting snabbt så det kan gå |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|