|
|
||||
|
||||
Preveza och sen?
Detta har säkert frågats förut, men om man flyger till Preveza och vill till någon ö; är det då från hamnen i Parga man åker och till vilka öar kan man åka därifrån?
|
|
||||
|
||||
Sv: Preveza och sen?
Det finns nog varianter, men från Parga kan Du åka till Korfu, Paxos och Antipaxos. Till Kefalonia, Ithaka och troligen Zakynthos från Nidri och Vassiliki på Lefkas. Förmodligen går det även båtar från Preveza till öarna men det har jag ingen koll på.
//PO |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby |
|
|||
|
|||
Citat:
det finns ett annat alternativ för att åka till de andra öarna .. och det är att du åker till Igoumonitsa ... och därifrån åker du till de andra öarna ... det är Greklands näst största hamn .. det finns båtar till italien t o m .. dessutom så är staden ganska fin .. Senast redigerad av Zozo den 2005-07-08 klockan 08:35. |
|
|||
|
|||
Citat:
Exact så Zozo, från Igoumenitsa utgår all reguljär båttrafik till de nordligaste joniska öarna, Korfu, Paxos o anti-Paxos. Igoumenitsa är också en viktig hamn för transport till o från Italien o Norra Grekland. Till Lefkas och de andra joniska öarna finns ingen reguljär båttrafik från Igoumenitsa,Preveza, Parga eller någon annan kust-ort i regionen. Antagligen för att det inte behövs, Lefkas har landförbindelse o därifrån går båtar vidare mot de sydligare joniska öarna. Tommy |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar!
Det alltså två alternativ; buss till Igoumenitsa och därifrån båt norrut eller buss till Lefkada och därifrån båt söderut. Finns tidtabeller för de båtarna på GTP och brukar de i så fall stämma? Om man tar en flygstol till Preveza i augusti, vill ut på en ö (dock helst inte Korfu eller Lefkas) och har en vecka till förfogande tillsammans med ungdomar som vill bada och snorkla mycket men även vandra en del och gillar att strosa omkring i någon mysig stad på kvällen - var förslår ni då att man åker? |
|
||||
|
||||
Citat:
//PO Strandpromenaden Paxos Badvik vid Antipaxos |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men då skulle man i så fall helst åka till Igo och ta båten därifrån till Paxos? För om man åker med en utflyktsbåt från Parga kan man väl inte stanna några dagar? Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=Elisabet]Jo där verkar det fint. Har tittat på Paxos en gång förut när jag valde mellan öar.
Men då skulle man i så fall helst åka till Igo och ta båten därifrån till Paxos? För om man åker med en utflyktsbåt från Parga kan man väl inte stanna några dagar? [QUOTE] Vi reiste med en av utfluktsbåtene fra Parga til Paxos. - spurte, da vi kjøpte billetten , om vi kunne ta returen noen dager senere. No problem Anbefaler Paxos! - den er en liten perle i øyhavet den også Kari |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det vet jeg ikke, Elisabet, men jeg tror ikke du skal regne med det. Vi var der midt i september, og bodde ikke så billig da heller. Lykke til med øyvalget Kari |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi bodde en liten bit utanför Fiskardo och det var helt perfekt för oss, men då hade vi hyrbil. Det är rätt dyrt att bo inne i Fiskardo, så vi valde att bo utanför. Norra delen av ön är i alla fall väldigt fin, så någonstans där tycker jag nog att man ska bo. Ruby |
|
|||
|
|||
Jag tycker helt klart Levkas..Speciellt Nidri..Någon som vill ha tips om Nidri o Lefkas???Skriv mejl så fall!
Senast redigerad av inkfish den 2006-02-04 klockan 21:24. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby |
|
||||
|
||||
Citat:
Hamnen i Parga är enbart en småbåtshamn därifrån det utgår en del utflyktsbåtar ex till närliggande stränder och Paxos Antipaxos. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
förresten .. vill bara tillägga att biljetten från Preveza till Igoumunitsa kostar 8 € .. och det finns två bussar om dagen .. den första vid 11:15 och den andra är vid 15:30 ...
enligt vad jag vet om Parga så är det mycket säkrare att ta mitt alternativ och åka till Igoumunitsa... |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|