|
|
||||
|
||||
Aftonbladets resebilaga idag!!
Har nu med viss tillfredsställelse nogsamt genomläst Aftonbladets resebilaga
denna dag, 11 Mars. Kan konstatera att Jannes artikel om Amorgos är lysande. Välskriven, som alltid, samt faktaspäckad och med en inbyggd humor som allt oftast saknar motstycke i researtiklar. En fråga bara Janne!! Den lokalproducerade likören, ja, den vi döpt till "Amorgos röda guld", lär ska finnas för avsalu i specialbutik i Katapola. Specialbutik?? Kan det måhända vara den lilla Minimarket alldeles nära Eleni Rooms, där handlaren har en 20-liters plastdunk med brygden stående för avsalu just invid kassan?? Avsalu per liter i begagnade vattenflaskor. Drycken förmenas nu även ha en starkt erotisk inverkan på alla som densamma inmundigar!! Arne "Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler, den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer" |
|
|||
|
|||
Sv: Aftonbladets resebilaga idag!!
Det finns faktiskt sedan ett par år tillbaks en riktigt tjusig butik där det säljs dels den goda Amorgoslikören,dels honung och fina presentförpackningar med olika saker som kryddor och annat smått och gott.
Butiken ligger ungefär där färjorna lägger till. Vi har flera gånger köpt dessa prsentförpackningar och "fina" flaskor med A.likör till våra vänners bemärkelsedagar.Det är mycket uppskattade presenter! |
|
||||
|
||||
Det är nog en ny butik. När jag var där fick jag den goda likören i en återanvänd vattenflaska.
Eva |
|
||||
|
||||
Tack!
Och så här ser den ut när under siestan: |
|
||||
|
||||
Rakomelo, mmm går att köpa även på Brettos i Aten. Vi köpte en liten flaska där i höstas. Har avnjutits vid mycket speciella tillfällen, så vi har faktiskt några centiliter kvar Jag borde väl hitta den även på Kreta i välsorterade dryckesbutiker, eller vad tror ni?
Ivi |
|
||||
|
||||
Det här är inte samma Rakomelo som man brukar få, denna har en unik smak, receptet är hemligt.
|
|
||||
|
||||
OK! Då får man väl ta den där färjan till Amorgos för att testa skillnaden mellan den de exporterar och den de behåller för sig själva Sedan fanns det väl lite annat också man kunde uppleva på Amorgos...har jag för mig
Ivi |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Personligen tycker jag att den hembrända varianten som säljs på Amorgos Market är godare än den "äkta". Bor man på Pension Sofi på Naxos kan man be Panos om får smaka lite Amorgion, han brukar alltid ha några flaskor hemma som han gärna bjuder på (dock bjuder han inte bort hela flaskor ). |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
Carina |
|
|||
|
|||
[quote=Kalimera;119938]Den kan finnas på Kreta, det har du helt rätt i, den exporteras, det gör den. Eventuellt ska denna "världens mest erotiska dryck" även börja exporteras utanför Grekland.
Amorgian är inte ens gjord på Amorgos utan minns jag rätt så tillverkas den i Athen efter recept från Amorgos. Personligen tycker jag att den hembrända varianten som säljs på Amorgos Market är godare än den "äkta". Jag tycker att den som tillverkas på Amorgos förtfarnde är den "äkta" dessutom gynnas jag hellre de som bor och tillverkar den lokalt på Amorgos Micke |
|
||||
|
||||
En fråga säljs resebilagan endast idag eller kan den finnas i morgon med? Mvh Ann
|
|
||||
|
||||
Den säljs även i morgon onsdag.
|
|
||||
|
||||
Tackar då ska jag inhandla den då.
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Självklart, jag sitter på Akademibokhandeln och signerar i morgon.
|
|
||||
|
||||
Hmmm, det där skulle du sparat till 1 april
|
|
||||
|
||||
Den hemgjorda varianten av likören är godare. Smakerna mera framträdande och för mina tankar direkt till julen eller barndomens goda hostmedicin.
Eva |
|
|||
|
|||
Läste med stort intresse om Amorgos i går i resebilagan..Det LYSTE kärlek mellan raderna må jag säga....
Hur tar man sig billigast dit om man ska åka i månadsskiftet september /oktober?? Lissi - som blivit lite nyfiken på ön |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Har ni redan biljetter till Aten? I så fall bör ni åka med Blue Star Pireus-Amorgos, de hade ju en fin förbindelse förra året, skulle tro de har det i år också. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|