|
|
||||
|
||||
Imbros - Samarias systerravin!?
Idag är det prick två månader till avfärd!
När vi är på vårat kära Kreta ska vi boka in nedanstående utfärd till Imbros! Någon som har varit här och vill tipsa eller kommentera? Utdrag från resebyrån: Imbros Vandra i Samarias systerravin. Efter att med buss ha färdats längs kusten, svänger vi upp i Vita Bergen mot den 8 km långa ravinen. Här vandrar vi bland växter och porlande bäckar i ett sceneri som är så vackert att man tappar andan. På vissa ställen är ravinen så smal, att man nästan når väggarna på båda sidorna! Kanske stöter vi på en flock getter med sin herde! Under vårmånaderna påminner Imbros om en enda stor blomsterträdgård. Vandringen slutar i byn Komitades vid Libyska havet på södra Kreta. Här finns det förfriskningar att köpa i form av kall öl, en grekisk sallad eller kanske en glass! Ravinen är bara hälften så lång som Samaria och passar därför bra för mindre vana vandrare och förstås också för dem som har gått Samaria vid tidigare tillfälle. OBS! Inträdet till Imbrosravinen ingår inte i utfärdspriset. Det 3€ per person. |
|
||||
|
||||
Sv: Imbros - Samarias systerravin!?
Vi gick Imbrus i höstas, en mycket trevlig och enkel vandring som varmt rekommenderas. Några blommor såg vi inte, men vi var ju där på hösten. Och visste köpte vi kalla öl när vi var framme, och visst träffade vi på getter. Priset var för övrigt bara 2 €. Men det var ju lågsäsong.
Jag skrev lite om vandringen på bloggen... |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Bra val ricky.
Imbros på våren är en visa för själen. Betagande vacker med alla blommor och precis lagom lång. Några råd? Ja de skulle ju vara att starta tidigt, då är det inte så mycket folk. Jag vet inte var du kommer att ha din fasta punkt på Kreta men är den i Chania, kan du alltid ta första morgon bussen upp till Imbros. Ta med lite fika, stanna till och njut av naturupplevelsen. Många bara rusar igenom ravinerna för att få en t-shirt med en löjlig text "I did it" (åtminstone gäller det för Samaria). Ta med kamera och kikare! När du kommer ut från ravinen finns flera näringsställen, där du som redan sagts kan ta en öl m m. Ett bättre förslag är att hitta en taxi eller fånga en lift ned till Chora Sfakion. Härnere finns hotell, tavernor och inte minst en förbindelse till byn Loutro, en liten pärla, som ligger utmed kusten västerut. En övernattning är inte helt fel vare sig där eller i Chora Sfakion. Från Chora Sfakion tar man kvällsbussen tillbaka till då exempelvis Chania. Resan tillbaka upp mot Imbros igen tycker en del kan va lite läskig men utsikten är fantastisk och vägen är helt OK ( den har breddats och breddas fortsättningvis). Självfallet kan man boka en organiserad tur men det är inte lika spännade och då finns inget utrymme för exempelvis en övernattning eller vad man nu kan komma på. Ha en god tur i bra skor eller helst kängor. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
När du ser skylten så är du framme.
|
|
||||
|
||||
Finns skytteklubben i närheten tro? Inte för att jag är intresserad av prickskytte, men man kanske skall huka sig?
// Helén |
|
||||
|
||||
Kreta är ett av Europas vapentätaste områden därav alla sönderskjutna vägskyltar.
Eva |
|
||||
|
||||
Sverige är det land i Europa som har flest vapen per person och inte ser man många sönderskjutna skyltar här inte. Det har med attityd att göra, inte antal vapen.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ingen större skillnad, tycker jag! Senast redigerad av Netwolf den 2008-04-05 klockan 12:38. Anledning: korrigerat URL |
|
||||
|
||||
Inte så många som sagt
|
|
||||
|
||||
Det där är ju bara en hagelsvärm.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tack för tipsen! |
|
|||
|
|||
Håller med alla att Imbros är en trevlig vandring. Jag och min då tonåriga dotter vandrade år 2000, en lagom varm dag i slutet av maj....
Vi åkte med reseföretagets utflykt, men jag skulle nog rekommendera att åka själv och ha en helt egen vandring där man sen kan bestämma vart och när man vill åka vidare... Vi såg krikrigetter och mycket blommor!. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Alla familjer jag känner på Kreta har skjutvapen allt från AK4 till revolvrar och k-pistar av olika sorter och det har vi nog inte i Sverige. På Kreta är det väldigt enkelt att skaffa sig ett vapen utan några frågor vad man skall använda det till.. Och visst blir kretensarna avundsjuka när man visar foton på våra jaktbyten, älgar, rådjur, hjort, vildsvin etc. Det enda de har är lite kaniner, perdika ( rapphöns) och en del trastar. Visst får de ta till bössan ibland när de skall ha tag i "marvro kreas" dvs katsika men det blir ju inte så ofta. Attityden till vapen där nere har ju med den blodiga historien att göra och där kan vi nog inte riktigt jämföra Sverige med Grekland. lars Kriti sti kardia mou Senast redigerad av lars den 2008-04-07 klockan 18:56. |
|
||||
|
||||
Självklart är det officiella siffror. Vem har tillgång till inofficiella?
De flesta familjer jag känner i Sverige har mer än ett vapen per person. Jakt och skytte är ju ett av de största fritidsintressena i vårt land. Naturligtvis kan man inte jämföra Sveriges och Greklands historia, men idiotiskt användande av vapen kan ju inte försvaras oavsett var eller varför det sker. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Känner du inte en enda jägare som har vapen hemma??! Jag ser naturligtvis vad du skriver och förstår också. Men jag är förvånad
// Helén |
|
|||
|
|||
Möjligen en när jag tänker riktigt efter, men jag har verkligen funderat och kan bara komma komma på honom i så fall. Det lät så konstigt i mina öron att nästan alla Elisabet kände hade vapen hemma så då började jag fundera. Men det kanske ÄR så vanligt..
...fast nu har väl tråden spårat ur lite tror jag med tanke på rubriken.... Lissi |
|
||||
|
||||
Jag tror jag är den enda på min gata som inte är jägare. Å andra sidan har jag en son som är skidskytt. Så nu känner du två
|
|
||||
|
||||
Jo bor man med tillgång till jakt då finns det ju självklart vapen här i Sverige också men i Grekland och på Kreta i synnerhet finns ju vapen överallt även i de större städerna.
Och inte jagar ni väl med k-pistar och AK4ór i Norrland heller?? lars Kriti sti kardia mou |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|