Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-26, 18:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Rutt i Kykladerna

Vi landar i Aten och tar oss direkt till Antiparos där vi stannar några dagar. Det kan inte ruckas på.
Sedan har vi tänkt att i följande ordning åka till: Ios-Amorgos-Naxos, Vår hemresa är från Aten. Förutsättningarna är följande Amorgos och Naxos är "måste" öar, någon som ser något vi inte tänkt på, eller har förslag på någon ö vi missat. Koufinissi går bort direkt, likaså Santorini.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 20:51
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Rutt i Kykladerna

Jag skulle hellre välja Koufinissi än Naxos, men det beror på när ni tänkt besöka Koufinissi....
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 21:28
andalv andalv är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tror det er vanskelig med forbindelser Anti-Ios? Må vel via Naxos for å få det til? Og det samme med Ios-Amorgos... via Naxos det også? Så det kan bli mange små stopp på Naxos da? (Ikke at det gjør noe... ta gjerne ettpar uker hver gang!)
Men ser for meg at den ruten kanskje betyr en hurtigbåt-tur nedom Santorini. Uansett litt "krånglete" øyer i forhold til hverandre.
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 21:46
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Jag skulle hellre välja Koufinissi än Naxos, men det beror på när ni tänkt besöka Koufinissi....
Dit åker vi troligtvis aldrig mer, känns som vi är färdiga med den ön.

Citat:
Ursprungligen postat av andalv Visa inlägg
Tror det er vanskelig med forbindelser Anti-Ios? Må vel via Naxos for å få det til?
Det är inget problem, det verkar gå båtar dagligen, men icke på onsdagar som det ser ut nu

Citat:
Ursprungligen postat av andalv Visa inlägg
Og det samme med Ios-Amorgos... via Naxos det også? Så det kan bli mange små stopp på Naxos da? (Ikke at det gjør noe... ta gjerne ettpar uker hver gang!)
Det var just det här jag funderade på, men några veckor på Naxos blir det inte, vi brukar stanna i tre-fyra dagar på var ö, det känns bäst för oss.

Hur är Donoussa jämfört med Koufinissi? Någon som varit på bägge öarna och kan jämföra.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 22:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur är Donoussa jämfört med Koufinissi? Någon som varit på bägge öarna och kan jämföra.
// Helén
Jag har varit på båda. I båda fallen i slutet av juni. Dessa öar är som natt och dag.

Koufonissi : turism, skandinaviska småbarn, platt, lättillgängliga stränder.

Dounossa : storslaget bergigt, lugnt, greker som inte kan engelska, finare stränder ju längre du vandrar, övervintrade hippies.

/Lars

Senast redigerad av laero den 2008-03-26 klockan 22:55.
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 23:00
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur är Donoussa jämfört med Koufinissi? Någon som varit på bägge (skall naturligtvis vara båda, och jag som egentligen är språkpolis) öarna och kan jämföra.
// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag har varit på båda. I båda fallen i slutet av juni. Dessa öar är som natt och dag.

Koufonissi : turism, skandinaviska småbarn, platt, lättillgängliga stränder.

Dounossa : storslaget bergigt, lugnt, greker som inte kan engelska, finare stränder ju längre du vandrar, övervintrade hippies.
/Lars
Donoussa låter som en perfekt ö för oss, tonåringarna kommer säkert att protestera, men de får sitt på Naxos. Vi åker i slutet av juni början på juli, är det som på Kouf. att man behöver förboka? Vill helst inte göra det.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 23:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Förra sommaren kom vi till Dounossa sista helgen i juni, tror vi anlände på fredagen. Det kryllade inte av rumsuthyrare i hamnen, vi gick istället runt lite och frågade men hittade först inget. Orsaken visade sig vara ett bröllop och en massa hemvändande bröllopsgäster. Sedan gjorde vi vad vi skulle gjort direkt, frågade i hamnfiket och fick kanonrum hos Maria som hade flera rum lediga. Se denna tråd.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10820

Du behöver alltså säkerligen inte boka i förväg.
Dounossa blev en av mina top 5 öar tack vare den avkoppling som det innebar att vistas där ett tag.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-03-26 klockan 23:16.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 11:34
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Jag tror inte heller du behöver förboka på Dounoussa som f.ö. inte har mycket gemensamt med Koufinissi. Dounoussa har nog förändrats mycet sen jag var där -97. Då fanns det ingen väg på ön och kris med pengar att växla. Men en av de trevligaste öarna jag varit på.

Jag har faktiskt planerat ungefär samma rutt som du i mitten på juni, men inte Anti P. Förra året åkte jag nämligen en gammal färja som en gång i veckan trafikerade Santo-Ios-Katapoula och tillbaka. Så du behöver inte helt ge upp hoppet om den förbidelsen tycker jag.

/g
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.