|
|
|||
|
|||
Har ni tips?
Hej på er!
Fick tag i väldigt billiga biljetter till Athen 22 maj-9 juni så nu ska det båtluffas hade vi tänkt. Till Grekland har vi varit några gånger men bara med charter. Vi landar i Athen kring 11 tiden tror jag och sen är det väl bara att bege sig mot någon av hamnarna. Sen då? Har ni några tips? Första planen var att åka till Naxos direkt med förbokat rum och stanna några dagar och sen ev Koufonissi... men jag vet inte, det kanske är bättre att avlsuta på Naxos? Ge oss tips alla ni vana resenärer Hur hade ni gjort och varför? Familjen består av två vuxna och två barn, 7 och 11 år. Tre öar borde väl vara lagom på nästan tre veckor? Tackar på förhand! |
|
||||
|
||||
Sv: Har ni tips?
Citat:
Det finns hur mycket som helst att välja på. Förbokning kan vara bra i juli och augusti på Koufinissi. // Helén |
|
||||
|
||||
Jag sklle åka längst bort först, för att sen arbeta mig hemåt (Athen) och om ni åker hem på förmiddagen skulle jag avsluta med sista natten i Athen. Naxos skulle jag inte missa sen har ni många öar till Athen. Syros och byn Kini är en annan ö jag inte sklle hoppa över om jag skulle vara där i tre veckor. Men det fina med Grekland är att det går inte att misslyckas skulle du vara missbelåten (vilket du nog inte blir) med en ö kan du nästan alltid åka vidare nästa dag.
Vi är på Naxos sista veckan i maj Jag är säker på att ni får en trevlig semester Hälsningar Glenn & Berit |
|
||||
|
||||
I Kykladerna har ni många härliga öar att välja mellan! Smartast är att avsluta på Naxos, om ni ändå ska dit, för därifrån har ni bättre båtförbindelser med Piraeus än vad ni har från t ex Koufonissi. Vi gjorde rutten Amorgos, Koufonissi och Naxos för ett par år sen. Vi var helnöjda!
Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
Ni hinner gott och väl se fler än tre öar på tre veckor. Barnvänliga öar nära Naxos (som är mycket barnvänligt) är Koufonissi, Paros och Antiparos. Hamnstranden på Koufonissi. Senast redigerad av Kalimera den 2008-03-31 klockan 14:30. Anledning: La till bild |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Oj, tack för alla svar! Då kanske vi struntar i att förboka...
Få klura lite på vilka öar vi ska åka till, kanske ändrar man sig på plats, vem vet? Kan man ta sig från Paros till Koufonissi? Blir helt förvirrad när jag försöker läsa båttidtabellerna |
|
||||
|
||||
Citat:
Naxos är utgångspunkten för båtarna som trafikerar småkykladerna, och Naxos når ni ju enkelt från Paros. Har för mig att Skopan går från Naxos stad 15.00, så ni kan ta en båt från Paros samma dag. När ni kommit fram till Naxos (på morgonen) så lämnar ni in bagaget på stället i hamnen (går inte att missa om man tittar ordentligt) ca. 1.50 €/väska för ett par timmar. Köp sen biljetter, sätt er på en taverna vid Playan och ät en välbehövlig lunch för att tillsist gå på lite foto-safari!! Väntan på båten kommer vara över innan ni ens hinner säga båttidtabell... |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Vi tok ruten Naxos, Koufonissi, Anti-Paros, Paros (Naoussa) og hjem fra Athen for 4 år siden. 3 uker og vår første øyloff...
Det var helt fantastisk! Har man aldri reist slik før så vær oppmerksom på at det kan være veeeldig stressende med alle rombookerne som skriker og roper, haler og drar i deg for at dere skal se på akurat dere prospekt....! Det er rom i massevis på den tiden, men gjør dere først opp en mening på om dere vil bo i byen eller ute ved Agia Anna /Prokobios..., det gjør det enklere a sile ut. Om dere vil bo i Agia Anna så er det bare å rope det ut i kampens hete og så trekker alle de som ikke har rom der seg unna. Lykke til , dere får det supert uansett hva slags øyer dere velger, men Naxos må dere ta med dere! Ia |
|
|||
|
|||
Om vi tex börjar med Anti-Paros, måste man då först åka till Paros?
Vi landar vid 11 och vad jag har hittat är båtar från Pireus vid 17 tiden till Paros men inget till Anti-Paros. Och är man bunden till Pireus som avresehamn om man ska åt det hållet? Just nu funderar vi på att börja med Anti-Paros sen Koufonissi för att avsluta på Naxos innan Athen. Jag måste säga att ni är helt fantatiska här! Jättebra information och vänliga människor |
|
||||
|
||||
För att ta sig till Antiparos så måste du åka via Paros, anländer du dagtid så ligger båten till Antiparos till vänster om grindarna där rumsuthyrarna överfaller er med erbjudande om boende. Efter 22 eller 22.30 så är det bilfärja från Pounda som gäller, för att komma till Pounda så tar ni buss eller taxi, själv tycker jag bättre om bussen, för taxikön (det är väl bara vi svenskar som använder den?) fungerar inte alls, eller så är det förbeställda taxi som kommer? Färjan inväntar bussen, och det tar ca 15 minuter att åka.
// Helén |
|
||||
|
||||
Ta båt fra Rafina, da slipper du unna alt stresset i Pireaus og reisetiden er normalt kortere. Det går båt derifra hver dag bortsett fra onsdag kl. 16.45 og ellers noen dager i uken kl. 16.00 (forløpligbi...) Da er dere fremme i tide til å rekke den lille fergen som går over til Anti-Paros (ikke lange biten) Fergen kl. 16.00 er en hurtigferge og da er dere fremme på Paros kl. 19.00.
Umulig å unngå å se fergeleie til båten videre fra Paros.. Ia |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|