|
|
||||
|
||||
Färjetrafiken
Jag är en ganska organsierad och ordentlig person men när jag ö-luffar så vägrar jag att detaljplanera även om jag förstår er som tycker det är halva nöjet. Den enda detaljplanering som görs är att jag kollar om de öar jag troligen kommer att besöka har förbindelser med varandra. En gång när dottern mötte mig på Paros, dit jag kom efter att ha landat med flyget i Aten och tagit första båten ut, visste vi fortfarande inte när vi checkade ut från boendet i Parikia nästa morgon vart båten skulle ta oss den dagen. Vi gick helt enkelt till hamnen och kollade tänkbara avgångar innan vi tog båten över till Naxos. Så vill jag gärna ha det.
Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Färjetrafiken
Hej Eva.
Tur att vi alla är olika! Mvh ZoM |
|
|||
|
|||
Ja det där är ju olika förstås från år till år...
Förra året visste vi bara Naxos..sen var det tänkt någon ö till...men vi stannade hela tiden på Naxos fast vi bytte ort...Inget var förbokat..vi hade bara flygbiljetten... I sommar tänker vi oss till Tinos..men bokar inget boende innan... Sen får vi se om det blir Syros och /eller Evia...eller nån annan ö...eller så gillar vi Tinos så mycket så vi stannar kvar hela tiden... Just när man luffar så är ju detta skönt att kunna improvisera....när barnen var små hade denna typ av semester aldrig funkat för OSS.... ....men ännu är det ju långt kvar till avresa så vem vet...vi kanske hamnar nån helt annanstans... Tänk att faktiskt kunna stå vid flygplatsen den 20 juni efter landning och veta att "hela Grekland" ligger öppet fram till 6 juli då vi måste åka hem Lissi - som ändå kommer att åka charter igen andra gånger bara för att det är så bekvämt! |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag tycker det är bra att ha första färjan bokad.(så man vet att man kommer med) Vi reser ofta i juli och förra året var det svårt att få plats på de billigare färjorna. Dessutom reser vi med barn och tycker då att det är skönt att ha första turen bokad. I år har vi även bokat färjan tillbaka till Aten. Det berodde på att vi hittade supereconomy-biljetter. Förra året fick vi ta en speedboat från Naxos. Det kostade nästan 50 euro för en vuxen. Nu kom vi undan med 75 euro för oss alla 6. Pengar man kan ha till roligare saker på semestern. nicka |
|
||||
|
||||
Två gånger har jag planerat exakt vilka dagar jag skulle åka vidare. Båda gångerna har jag ändrat mig när jag väl var där!
En gång har jag båtluffat utan att överhuvdtaget veta vilka öar jag skulle åka till utan valde färjor som passade allt eftersom. Det vanligaste har varit att jag haft en grov plan på öar som jag kanske åker till efter den första ön. Det brukar bli bra på alla sätt, men planera exakt tror jag inte jag kommer att göra fler gånger. Och att halva nöjet skulle vara att planera resan, det är nåt jag överhuvudtaget inte fattar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Det blir tre "resor" av en. Före-under och efter, jag tycker planeringen är jättekul. Har planerat i flera veckor, ändrat mig flera gånger, på så sätt så reser jag i tanken till ännu fler platser // Helén Edit: Jag gör alltså en grovplanering för att se om det öht är möjligt med den rutt vi tänkt oss. |
|
||||
|
||||
Tack Jodå, jag förstår hur du/ni menar, som ett kinderegg.
Det jag inte förstår är att det kan vara ett nöje Däremot gillar jag att läsa om öar jag tror att jag kommer att åka till. |
|
|||
|
|||
Jag håller med Dig Hellen!
Redan nu 6 veckor innan avfärd har jag i fantasin varit på många andra öar än Tinos..och t o m funderat över om man kanske skulle stanna på Evia hela tiden i alla fall... eller ta sig till Skyros som aldrig blev för 2 år sen....Andros ska ju också vara fint......eller skulle man vara så korkad så man tar sig hela vägen till Tilos bara för där är så mysigt Ett halvt dygn på båten klarar man väl från Pireus?? Spännande att se vilken båt man hamnar på... ..och maken som blir tillfrågad om alla förslag ler och säger.."Det blir säkert bra vilket som..jag tycker att alla öar ser ganska likadana ut i alla fall"" Lissi Senast redigerad av Lissi den 2008-04-17 klockan 19:19. Anledning: .förtydligande |
|
||||
|
||||
Citat:
... och samma språk pratas det, ölen smakar lika dant osv. Listan kan göras lång. // Helén |
|
||||
|
||||
Fast det där kallar jag inte att detaljplanera
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
..oj...menade nog 9!!!!..Men ÅH vad jag önskar att det var 6!!!
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
//Helén |
|
||||
|
||||
Självklart reser man i tankarna, man drömmer sig bort, fantiserar osv. MEN jag tycker iofs. inte att jag (vi) har haft så mycket nytta av allt planerande väl på plats.
Men bara för det så sitter iaf. inte jag med penna och papper och lägger upp exakt vilken dag man ska åka till och från eller vilken båt man ska ta osv. Att läsa på, intressera sig och längta är väl också att planera, Elisabet? Sen tycker ju inte alla att det är lika roligt. |
|
||||
|
||||
Citat:
För mig är "att fundera och tänka på" en sak, och "att bestämma detaljerna" en annan. Men visst, båda är ett slags planerande. |
|
|||
|
|||
Med risk att hamna på fel tråd...att åka till andra platser,,,har ju åkt till Kreta hur många ggr som helst...Och här hemma sitter vi med karta ...hit ska vi åka och dit....o.s.v...Vi hamnar ibland på den ort vi tänkt oss...oftast på helt andra...men Oj vad kul vi har på våra turer..(med hyrbil från Rethymno)Att resa är underbart om än bara i tanken...
|
|
||||
|
||||
Du har så rätt... Jag tycker inte att man detaljplanerar om man kollar vilka öar som har förbindelse med varran, men vill man helst inte bestämma något i förväg, så är det ju att detaljplanera.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|