|
|
||||
|
||||
Kostnadsläget i år
Är det någon som har koll på kostnadsläget på Kreta , Platanias , i år jämfört mot i fjol ? Har priserna på restauranger och affärer o.dyl. gått upp eller ligger det som ifjol ?
På Kefallonia nu i maj var det tydligen mkt.dyrare än vad det var i Platanias i fjol , men det kanske är ett dyrare ställe. Någon som har något att säga Hotel John i Platanias? |
|
|||
|
|||
Sv: Kostnadsläget i år
Jag var där både ifjol och i år i början på maj och jag tyckte det var lite dyrare men inte så himla mycket..liite bara... Vet inget om hotellet men sök här på Kalimera på sökfunktionen!
Sassa |
|
|||
|
|||
Sitter just nu i platanias.. Priser undrade du over..Tzatsiki 2.50 euro Souvlaki 7 euro, Gyros i pita 3 euro, Stor beer 3.50 euro Stooor toast 3.30 euro. Hyra moppe eller liten motorcykel 25-28 euro... Om ni vill 'a'ta pa lite restauranger och inte smo syltor so kostar maten ungef'a'r 60 till 80 euro f'o'r en familj po 3 personer inklusive f'o'r'ra'tt och dryck...Utflykter r'a'tt sa dyra... Havet med bat 25 euro per man.. Vattenland i limnoupolis kostar 18 euro vuxen.. Bussen fran Agia marina till Chania 2 euro sen buss till limnopolis SENAST 10.45 (gar endast den tiden) tillbaka fran vattenland SENAST 18.15 (gar endast da) ...
Ha det sa bra |
|
||||
|
||||
Hej. Kom hem från Kalamaki i morse. Vi var två vuxna och två tonåringar, varav den ena en 17-årig kille som äter MYCKET! Vi åt nog aldrig för mer än 50-60 £ på restaurang. Då åt vi 2-3 förrätter, 4 varmrätter, oftast 2-3 öl och 2-4 läsk. Vi var i A Apostoli, Chania, Galatas och Kato Daratso och åt. Den bästa resturangen tyckte vi var Marco Polo i Kato Daratso.
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Priserna har inte gått upp om du går på rätt ställen... Symposium har höjt ca 50 % mot ifjol Där äter vi inte fler gånger...4,5 E för en öl tex.
Restaurangerna som inte har blivit så "inne" håller samma priser som ifjol. Det går att få gyros för 2 E och en stor Mythos för 2 E om ni går på rätt ställen Malin |
|
|||
|
|||
Vi var både i fjol och i år fast på olika orter då, ifjol bodde vi i Kato Stalos, i år i Chryssi Akti och jämför jag dom orterna så var det mycket billigare i år faktiskt!
Jag blev förvånad, jag tror det är betydligt dyrare i Platanias, Kato Stalos, Agia Marina tex än i området där vi bodde i år; Chryssi akti, Agii Apostoli, Kato Daratso. Inte riktigt lika turisttäta områden kanske. |
|
|||
|
|||
Köpte 2 glassar med 3 kulor i var och en flasköl på "torget" i Platanias.
Trodde dom kostade 1,5 euro/kula. När notan kom blev slutsumman 16,7 euro. Tydligen så vägdes glassen och det var 1,5 euro/hg. Jag trodde inte det var sant! Visst var glassen god men inte SÅ god. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Ulrika, längtar till Kreta |
|
|||
|
|||
Ulrika, vilken plats tyckte du bättre om, du som provat både öst och väst? Vi har bara bott på västra sidan.
Man kanske skulle variera sig lite, fast jag älskar ju Chania så det är så svårt att våga "byta" sida, är rädd att jag inte skulle bli lika nöjd. |
|
||||
|
||||
Ja du, svår fråga. Varit på östra Kreta 8 x 2 veckor och västra 1 x 1 vecka så det blir nog inte så objektiv bedömning. Vi bodde i Kalamaki som kanske inte är det roligaste stället, men jag tyckte om Chania och Agii Apostoli. Vill åka fler gånger till västra sidan innan jag bestämmer vad jag gillar bäst. Det vi var mest nöjda med i Kalamaki var i alla fall stranden som var mycket bättre än i Analipsi. Är sugen på att åka till Rethymnon nästa gång, då jag har hört mycket bra om den orten. Vill faktiskt åka runt hela Kreta, men vill även se andra öar
/Ulrika |
|
|||
|
|||
Det är precis vad jag också skulle vilja, tänk om man fick vara där kanske 4 veckor någon gång och åka från ställe till ställe, det är min drömsemester. Å andra sidan så behöver man ju inte bara åka till kreta, jag vill se annat också, fast dels älskar jag Kreta och dels så är det enklast för oss att åka dit eftersom vi kan åka direktflyg då.
|
|
||||
|
||||
Jag skulle gärna åka till Ierapetra och stanna där några dagar. Vi har kört runt nästan hela ön och Ierapetra fastnade jag för.
June |
|
||||
|
||||
Smirnoff? På Kreta dricker jag Raki! Ingen gör så god Raki som kretensarna!
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Haha, dricker raki om jag måste, men hellre Smirnoff... Irapetra är underbart. Har bara varit där en dag, men åker gärna tillbaka. Jag tyckte att Elounda var mysigt också. Som sagt, man blir nog aldrig färdig med Kreta
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Håller med dig Ulrika.
Man blir aldrig färdig med Kreta även om man gör utflykter till andra öar som Rhodos, Santorini, Naxos med flera. Uffe |
|
|||
|
|||
[quote=Netwolf;136492]Smirnoff? På Kreta dricker jag Raki! Ingen gör så god Raki som kretensarna!
Helt rätt! Raki är bäst! Är där om 12 timmar för nya äventyr |
|
|||
|
|||
Fast av någon anledning smakar varken Raki eller Ouzo likadant hemma.
|
|
|||
|
|||
Billigaste Mythos 0,5l 2.30€ på restaurant, "normal" pris omkirng 2.50 - 2.60 euro
/Nico |
|
||||
|
||||
Tack alla som svarat , 2/8 åker vi till Platanias och bor på " John " , två veckor, finns det ingen som bott där ? Skulle vara intressant att höra vad det är för hotell då vi bara vet var det ligger.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|