|
|
|||
|
|||
Sevärt mellan Igoumenitsa-Patra?
På lördag ska vi dra söderöver med bil. Målet är till en början grekland.
Har hus i en liten by nära Aigio, 4 mil öster om Patras. Nu är det dock så att vi åker från Ancona till Igoumenitsa för att på så sätt få ett utmärkt tillfälle att se vad som erbjuds längs med kusten från Igoumenitsa o söderut. Vad får vi inte missa? Var är det bäst att stanna för en natt? Lefkas?? Ja ge mig alla tips ni har!! |
|
|||
|
|||
Sv: Sevärt mellan Igoumenitsa-Patra?
Är det verkligen sant att ingen av er alla har något som helst att svara på min fråga???
Är det BARA öar som gäller eller?? Visst, det finns många underbara platser i grekland o trakten runt Igoumenitsa är väl inte den första man kommer på men det borde väl finnas NÅGON som vet NÅGOT...... Jag frågar lite mer då så kanske ni kommer på nåt: Jag har läst/hört nåt om ett vattenfall runt Parga. Kan man åka bil dit eller måste man gå LÅNGT? Hur är vägen runt Preveza, måste man åka RUNT hela den lilla havsviken eller går det en bro vid kusten? Är det vanligt att man kan hitta "ROOMS TO LET" om man åker över till Lefkas? |
|
||||
|
||||
Hej
Förstår att du blir besviken när ingen svarar,jag hade själv 2 st frågor om resa genom ev fd Jugoslavien etc ,men fick inte ett endaste svar. Jag åker ner till Grekland med bil nu till helgen och brukar hålla till på fastlandet och Egina utanför Aten. Vi har bilat från Aten till Igoumenitza och visst,via vägen såg man inte så många roliga ställen,men om man kör av och drar sig in till byarna eller till strandremsan,kan man nog hitta guldkorn. Vi skall ta båt till Igoumenitza nu och själva åka denna väg ner och på hemväg likadant,men skall då till Meteora och Parga och kanske Lefkas eller dylikt. Så jag är också intresserad av vad som finns på denna väg. Jag tror att det finns en hel del,men det är nog så att de flesta här är mer på öarna,medans jag tycker fastlandet har mkt att se. Vi brukar åka till Peloponnesos och ett ställe som heter Korfus. En underbar liten ort med härliga bad mm. Men det känner du kanske till om du har hus runt Patras trakten. Där var vi också förra året. Vilken båt brukar ni ta från Italien? Vi har nu senast tagit från Ancona,innan Bari. Men det är en dyr historia att åka med dessa båtar,tyvärr. Jag hoppas ni får en trevlig resa och att ni får något svar. Kattis Citat:
|
|
||||
|
||||
Det är inte lätt att svara om man inget vet.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jaså ni ska oxå åka nu till helgen....? Vi kommer åka GBG-Kiel på lördag o sen åka från Ancona på tisdag den 5:e aug med Minoan Lines. Jag har rest denna väg förut med nämnda rederi. Det är bekvämt men som du säger väldigt dyrt. Andra rederier kan vara något billigare men Minoan är lättast att boka eftersom det går att göra via Ferry Center i Ystad. Korfus känner jag inte alls till.... Var ligger det? Söder om Patras kanske? Vi bor i en liten by vid namn Temeni, 3 km öster om Aigio om det säger er nåt. Konstantin |
|
||||
|
||||
Hej igen
Ja,vi åker på söndag o tar troligen båt ifrån Ancona den 6/8. Har ej bokat utan chansar,vill ej ha den pressen när vi kör ner. Minoan lines är kanon bra,tycker jag och känns tryggt att resa med. Det är nog så att det inte är så många hemma nu. Man får nog chansa och stanna där man känner för. Vi har familj på Peloponnesos vid Sofiko,inte långt från Korinthos. Så man kan säga att Korfus,ligger ganska nära Korinthos. Finns många mysiga ställen på Peloponnesos..... Om vi kommer med färjan från Ancona på tisdagen redan,kanske vi hamnar på samma båt! Lustigt ! Hur brukar ni köra ner? Är det raka vägen som gäller eller stannar ni över någonstans? Man vill ju gärna komma genom Tyskland så fort som möjligt. Ha en trevlig resa Kattis Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vi brukar stanna för natten. Alltså inte tokköra för att komma fram utan stanna på vägen o äta o dricka gott. Håll utkik efter en Röd Volvo V50 om ni är i Ancona på tisdagen då Sofiko känner jag inte till.... Men jag såg på kartan att det verkar ligga bra iaf. Ni får ha en trevlig resa ni oxå! |
|
|||
|
|||
Vad har ni för bil? Kan ju vara kul att veta IFALL jag skulle se er
|
|
||||
|
||||
Hej
Vi har en silverfärgad Bmw 320. Ifall vi nu syns ! hade varit kul.. Måste bara fråga ang. hytt mm. Skall ni resa utan hytt nu eller? Det är ju en väsentlig skillnad på pris. Men står man ut på ett säte i så många timmar ? Det kostar liksom mellan 6-8000 kr/resan för oss annars....inte klokt. Men,men vad gör man inte för att komma ner... Är lite nyfiken på om ni är greker? Min sambo är halvgrek. När vi åkte till Igoumenitza sist från Aten,så åkte vi den vägen som går via strandremsan utmed landet ,alltså inte den stora motorvägen. Då finns det en hel del att se från bilen ,det är en vacker väg och lite lättare att göra avstickare. Ok,ha nu en trevlig resa och hinner vi så syns vi i Ancona.... Kattis |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag har rest i hytt EN gång med mina föräldrar. Resten (3-4 ggr) har jag rest med "flygstol". Och JA det står man ut med. Just för att det är så hutlöst dyrt med hytt. Man tillbringar väl inte så mkt tid ändå i sin hytt. Går ju mest runt, solar, dricker en kaffe osv. Men vi åker ju i vanliga fall till Patras med båten o då har vi ju bara 4 mil att köra sen för att vara framme. Hemvägen kan ju vara jobbigare om man har svårt att sova sittande. Jag personligen tycker dock ABSOLUT att det är ett bra sätt att resa. O som sagt: du sitter ju inte på sätet hela resan utan du går runt o "minglar", eller hur?! Vi betalade ca 4500:- för 2 pers + bil TOR i flygstol. Även det är dyrt tycker vi. Så 8000 är sanslöst dyrt Jag måste fråga: Varifrån i Sverige startar ni? Vi är från Skaratrakten Om du tycker det blir för mycket privat info så här öppet kan du ju PM:a eller maila. Frågorna hopar sig : Hur länge ska ni vara nere? Vi säger detsamma: Trevlig resa!! |
|
||||
|
||||
Hej igen...hehe
Förstod nästan att du var grek pga namnet. Vi skall ha våran son 16 o hans kompis med oss 18,så att ha stol kanske är bäst.Då kan man ha lite "span" på dom...hehe. Känns så tråkigt att lägga mkt pengar för en säng,men hur är det me duschar etc,finns det dusch även när man inte har hytt? Vi skall ju direkt till Aten o sen ut till Aegina. Vi räknar med att åka hem nån gång i början av september,så 4-5 veckor är vi nere. Hur länge skall ni stanna? Vi bor i Göteborg. Hälsn Kattis o Stellios Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Dusch finns. Typ som en toa fast den innehåller dusch i stället. Det är la ingen större upplevelse men det får man ju ta när man är på resande fot tycker jag. Vi har 6 veckors semester. Har bokat hemresa från Patras den 1 sept och planerar att kuska runt lite i Europa på hemvägen. Mest blir det väl Italien, av förklarliga skäl Efter att ha utbutt så här mkt info så vore det ju tråkigt om vi inte skulle stöta på varann på vägen. Hälsningar Konstantin o Karin |
|
||||
|
||||
Hej!
En till som bilar ner varje sommar, vi brukar oxå köpa biljett på plats i Ancona åker alltid med Minoan, MEN vi var på plats 15 Juni och ingen plats på båten, den 16e var oxå full.....Super Fast Ferry var även den full... Nu hade vi tur och kom med ANEK. Men innan vi fått biljett var det en nervös familj som väntade.... Vi har de senaste åren faktiskt skippat hytt, ungarna är så pass stora och tycker det är ett äventyr att ligga på däck. Vi har varit snabba ombord och haffat 5 solstolar och lagt oss i en hörna inte uppe vid poloerna utan nedanför, klart mysigt så ligger man där och tjattrar och tittar på stjärnorna... Kör "lilla" vägen härliga berg och varför inte ett besök i Ioannina? Byar som Lia och Lista klart värt ett besök ligger högt upp! Arta och Voulgareli där bergen än är fulla av granar och gott om vattenfall! Camilla |
|
|||
|
|||
Citat:
Jo den lilla vägen har jag kört när jag skulle upp till Thessaloniki men nu ska jag ju neråt så då blir det en REJÄL omväg Har även åkt ett rejält bergspass där uppe nånstans. Minns inte namnet riktigt men det fanns i allafall snöplogsstationer. Nu kom jag på namnet, Katara. Det var häftigt där uppe. Har ni alltså avverkat er tur redan för i år? |
|
||||
|
||||
Hej igen...
Ja,vi verkar ha samma resrutiner..hehe. Alltid kul och lära känna andra grek-svenska familjer. Har ni också barn ? Som det ser ut på internet finns det inga platser kvar på Minoan den 5/8,tyvärr. Men på Anek,men har ingen erfarenhet av dom,har ni ? Men vi har aldrig bokat innan utan alltid chansat och haft tur. Har även tillbringat en natt liggandes på golvet,utanför discot på båten till Bari. Det rekommenderar jag inte...... Det var den enda lediga platsen på hela båten. Har ni någon mail eller dylikt,så kan jag skicka telefonnummer,så kanske vi kan träffas? Om ni har lust och det finns möjlighet ? Hälsningar kattis Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Nä barn har vi inga. Vi är ju bara barn själva Nä då, inga än iaf. Vi är rätt nygifta (3 veckor ) Har ingen erfarenhet av andra bolag än Minoan. Jo det skulle vara kul att träffas om tillfället ges... Hade ju varit extra trevligt att ha några att ta ett glas vin med på båten. Men det verkar ju lite kört då om det inte blir nåt återbud, förutsatt att ni hinner ner till den 5:e förstås. Mail: kozko72@hotmail.com Vi kanske hörs då... Hälsningar Konstantin o Karin |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|