![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Ju fler gånger jag reser till Grekland desto roligare känns det att lära sig något nytt på grekiska. Jag kan tyvärr inte alfabetet ännu och det är nog något jag borde ta tag i. Men, skulle någon kunna vara så snäll och skriva vad siffrorna 1-10 är på grekiska. Skriv, snälla, med "våra bokstäver" och lite tips om hur de uttalas. Det är så kul att lära sonen också som snart fyller fem. Han är så glad över varje nytt ord han lär sig på ett främmande språk. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
1= enna
2= dio (thio - som i they) 3= tria 4= tessera 5= pende 6= exi 7= epta (eller efta) 8= åchtå (med gröt i halsen.. ![]() 9= enia (enja) eller enea 10= decka Ungefär så där..... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så väldigt mycket!!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan man till 10 är det lätt med fortsättningen:
endeka=11 dodeka=12 sen vänder man och lägger siffran efter deka: dekatrea (deka+trea) dekatessera (deka+tessera) dekapende (deka+pende) dekaexi (deka+exi) dekaefta (deka+efta) dekaochto (deka+ochto) dekaenia (deka+enia) 20= eikosi 21=eikosiena, 22=eikosidio osv 30=treanda 31=treandaena 32=treandadio osv 40=saranda 50=peninda 60=exinda 70= eudominsa 80= ogdonda 90= eneninda 100= ekaton ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När man knappar in "ekatontessera komma pende" i Xania har man bra musik.
Mycket bra sätt för räkneövningar att lyssna på radio och de pratar fort också. Lära sig sitt mobilnummer på Gr är ytterligare ett tips och kan vara bra att kunna samt hur det ska uttalas i grupperingen. Mitt hemnr ex "Xania treanda dio, efta, treanda dio" 28210 32732, Det tog ett tag innan jag lärde mig toneringen och att säga orten + numret istallet för att försöka med riktnumret. Tyvärr blir det inte så mycket Grekiska då alla mina vänner vill träna engelska i stället. Ärligt talat inte mig emot. Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-01 klockan 16:31. Anledning: Felstavat |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt! Kanske jag en dag kan räkna till hundra på grekiska. Ett bra mål i fall
![]() ![]() Tack! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Appropå... Vad är noll?
|
|
||||
|
||||
![]()
Miden (med betoning på sista stavelsen)
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Menar du midén 0 ungefär som man uttalar 7 eftá eller som jag hör lokalt eftå
Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-01 klockan 21:32. Anledning: Lilla strecket |
|
||||
|
||||
![]()
Yes, mi-DENN. Midén.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|