Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-05, 12:04
mirame mirame är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard ouzo med sig hem omöjligt?

Hej, skulle gärna ta med en flaska ouzo hem från Grekland - men det är omöjligt numera va? Vi åkte hem från Grekland -05 med några flaskor och när vi kom till flygplatsen fick vi packa om - fick inte ha dem i resväskan utan fick sätta dem i handbagaget. Numera får man ju inte ha nåt sånt i handbagaget... så får man inte ha med nåt alls hem? Åker med iberworld.
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Jag brukar ha i resväskan utan problem.
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 19:17
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag brukar ha i resväskan utan problem.
Jag velar fram- och tillbaka om jag ska ta rullbagen som är mjuk eller en hård resväska den här gången om jag ska ta med mig Ouzu hem. Vad använder ni för typ av väskor när ni packar ner flytande varor? Vågar jag chansa på rullbagen? Den är så smidig att ha på resor så helst vill jag ha den men blir det problem får jag väl ta resväskan... Den har hjul den med men är inte alls lika rolig... Men vad gör man inte för att få med sig nektar hem... När jag har rullbagen använder jag även spännband runt om för jag är alltid osäker på dragkedjan, så det borde väl också hjälpa till att "staga" upp? Eller?

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 19:48
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Vad använder ni för typ av väskor när ni packar ner flytande varor?
Jag har den här, rustik i sitt slag men får ändå anses vara mjuk i de här sammanhangen:

Tilläggas kan att jag aldrig bär hem några mängder. Senast var det en flaska presentouzo, att bära hem sprit är bara bökigt för mig. Men det har funkat de gånger jag gjort det.
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 19:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Den väskan liknar min.. en halvmjuk variant. Fungerar alldeles utmärkt för sådana transporter om man packar "godiset" inne bland kläderna. Ej ute mot kanterna där risken är störst för att det ska gå sönder. Och OM det ändå skulle gå sönder så är det då bara mina egna kläder som som drabbas.
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 14:32
inkfishs avatar

Exakt, inne bland kläderna. Det är därför jag inte har många flaskor, det skulle inte funka, risken att det skulle gå sönder skulle vara mycket större.

Sen vätskeförbudet i handbagaget kom har jag tyvärr fått sluta ta med olivolja hem. Ouzo kan jag tvätta bort om flaskan skulle gå sönder - men olivolja? Nej, den risken tar jag inte.
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 14:47
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Vi kom hem från Skiathos i måndags och vi hade packat våra resväskor med både Ouzo,metaxa och ett antal flaskor retsina,väl inlindade i kläder och plastpåsar runt om,allt gick smärtfritt vi blev inte ombedda att packa om och alla flaskor var hela när vi kom hem....jag var mest rädd för att parfymen jag fick av min sambo i 40 års present skulle gå sönder vi såg framför oss våra väskor stinkande av sprit och parfym fy vad pinsamt det hade varit
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 14:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Men, varför släpa dryckesvarorna hem i originalförpackningen??

Vi tillämpar metoden att slå över varorna på halvliters 7UP-flaskor i plast. Mycket stabila flaskor. Kompletteras med gängtejp och eltejp. Det har aldrig förekommit att någon sådan transportflaska gått sönder eller börjat läcka.

Ej heller behöver man bry sig om var i packningen man stoppar flaskorna.
Originalinnehållet i 7UP-flaskorna ka med fördel drickas väl kylt....

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 17:48
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

För min del så är det inte bara innehållet jag är intresserad av utan det är kul att ha flaskorna stående i barskåpet hemma som en souvernir och det är ju inte lika kul att ställa petflaskor där ...men alla tycker vi ju olika

//
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 18:06
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag säger lite som Arne som tänker lite mer danskt - "mange små" och det angående original flaskor.

Nu så har jag den äran att ha en Kretensk vän uppe i bergen som förpackar sitt eget tillverkade och det i gamla Cola 1,5 pet alt Samaria vatten flaskor.

De flaskor vi hade med hem sist innehöll Raki och Krassi vilket funkade bra och borde funka med Ouzo också

Dessutom så lättar man på bagaget med plastflaskor och kan därmed fä med sig än mer rinnande istället för en massa tungt emballage

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2008-08-06 klockan 18:09.
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 18:14
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vi hade lite kul på flygplatsen på Samos. Vi passerade monitorn, väl synlig, där flygpersonalen kollade de röntgade resväskorna. Flaskor på längden, tvären och korslagda - såg rätt kul ut!
Aina
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 18:24
Carina Carina är inte uppkopplad

Jag brukar ta med bubbelplast hemmifrån, jättebra att packa i. Sedan köper vi någon flaska på flygplatsen också. Men visst har det blivit krångligt att få med ouzon hem, det ska ju vara ouzo till nära och kära också.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 20:10
mirame mirame är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

hm har inte tänkt på det där med plastflaska. fast samtidigt vill man nog ha originalflaskan - är ju inga jättetyngder med en flaska. brukar också ha ev. flaskor mitt i väskan inlindade i handdukar o så.

får se om nån säger nåt eller om vi får med oss en flaska hem - far imorgon så nu väntar en vecka i agi apostoli! :-)
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 21:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Jag brukar ta med bubbelplast hemmifrån, jättebra att packa i. Sedan köper vi någon flaska på flygplatsen också. Men visst har det blivit krångligt att få med ouzon hem, det ska ju vara ouzo till nära och kära också.
Det var ett bra förslag till nästa resa.. nästa år. Bubbelplast ska jag ta med att förpacka i...
Angående PET-flaskor... näe.. vill ha originalflaskorna. Ser bättre ut så i skåpet så. Och känns lite roligare när man slår upp en ouzo från en kreta-flaska..
Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 09:59
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Det var ett bra förslag till nästa resa.. nästa år. Bubbelplast ska jag ta med att förpacka i...
Angående PET-flaskor... näe.. vill ha originalflaskorna. Ser bättre ut så i skåpet så. Och känns lite roligare när man slår upp en ouzo från en kreta-flaska..
Se det som vi män gör

Att vi gillar er kvinnor lika mycket i klänning som blåställ, för så är det väl och då även med ouzo i petflaskor

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 10:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Vi flög hem från Aten 17 juli och hade innan dess på sista ön Milos lyckats knöka ned tre flaskor retsina var i våra små mjuka ryggsäckar - väl inlindade i plastpåsar och smutstvätt.

På Atens flygplats köpte vi också ett par flaskor whisky som plomberades av kassapersonalen, och det var inga problem att få ta med dem ombord. Vi flög med Lufthansa som ju precis som SAS ingår i Star Alliance.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 17:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi flög hem från Aten 17 juli och hade innan dess på sista ön Milos lyckats knöka ned tre flaskor retsina var i våra små mjuka ryggsäckar - väl inlindade i plastpåsar och smutstvätt.
Alltså, det var retsinaflaskorna som var inlindade i platpåsar och smutstvätt - inte ryggsäckarna...

(Syftningsfel kan bli ganska kul ibland...)

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:17
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Hmmmm...... från Italien förra året hade jag fyra eller fem flaskor vin i bagaget (det som checkas in på flygplatsen) och nu i år två flaskor Mastis likör från Chios och två Ouzo från Lesbos. Vi flög inrikes från Lesbos till Athen och checkade in på nytt för Athen -> Arlanda.
Inga problem någonstans förutom att packa ordentligt så att dom håller hela vägen. .

Just det... för tre år sedan hade sonen med sig ett helt gäng "Fourni läsk" (en lokal typ av kolsyrad apelsinsaft ) utan några problem där heller.

Har faktiskt ingen koll på vad reglementet .

Trevlig resa / C
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Packar man flaskor i bagaget och vätskan skadar andra personers packning så kan man bli skadeståndsskyldig. Men hur stor risk är det att det går sönder? Lägg flaskan i en ihopknuten platspåse och vira sedan något klädesplagg runt, då skall det mycket till för att olyckan skall vara framme.
Ett annat alternativ är att inhandla Ouzon på flygplatsen, se till att få påsen plomberad, det var inte självklart när vi flög hem från Aten i somras, en grek bakom oss i kön fick två alternativ av säkerhetspersonalen, drick upp eller släng Han tog några klunkar och slängde resten
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 13:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Plomberingen får man i butiken och inte av säkerhetspersonalen. Då är det försent.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.