Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-01, 11:49
Hilma Hilma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Rhodos

Hej!
Har åter varit på Rhodos och hälsat på min svägerska och svåger som lyckades köpa ett hus i Gamla Stan och som nu bott där i 10 år.
Visst har Rhodos förändrats på denna tiden, inte bara till det bättre.
Det beror ju på vad du är ute efter. Bara sol och värme och sköna bad, röj röj, utgångspunkt för båtluff? Allt går att hitta här men som en taxichaufför sa " allt har blivit dyrare, förr behövde vi bara arbeta på sommaren, nu behöver vi arbeta året runt och många flyttar under vintern för att få arbete! " Turismen har minskat med 15% i år men trots detta bygger man fortfarande jättehotellanläggningar utmed kusten.
Vad som störde mig mest var hur myndigheterna tillåtit Gamla Stan att bli röj ställe. Enligt de ungdomar vi träffade har nöjesställena flyttat från Nya stan in i gränderna och där förstår jag inte myndigheterna som säger sig värna om den är delen av stan där man inte ens får byta ett fönster utan deras godkännande. Det här låter ju som jag avskyr Rhodos men det gör jag inte alls, jag bara konstaterar fakta.
Jag älskar att åka ut till Kalithea och bada vid Thassos eller Oasis klippor med trevliga små tavenor och kristallklart vatten. Vid Thassos kan du ligga lungt och njuta av stillheten och lite svag grekisk musik medan Oasis tyvärr har missat att turister vill ha just detta. Istället spelades tekno eller pop vilket vi bad dem låta bli. Hyr du bil och reser runt finns det fantastiska små byar och samhällen att besöka och ett intressant honungsmuseum läs mer på info@meal.gr Att titta på Kalitheas renoverade gamla källor är underbart och vattnet här ansågs vara bra för en mängd sjukdomar. Det är inträde hit men här kan du också ligga och sola och bada i den vackra bukten. Vad har vi då för favoritrestauranger? Vi rekommenderar "YANNIS" i Gamla stan som ger personlig service och god och vällagad mat rikligt tilltagen och ofta bjuds du på något extra. Ligger på Sokratous Platononos 41. Sedan har vi en liten Kantina utmed västra stranden mitt emellan Rhodos stad och flygplatsen. Tyvärr har jag inget namn men att sitta där ett gäng och äta deras kalamaris , sallad, fava mm är guld värt. Var inte rädda för att pröva mat på dessa små kantinor de är ofta bättre än de mysrestauranger typ Nisiros i Gamla stan där vi fick den sämsta maten nånsin. Mysfaktorn var hög men magen knorrade.
Sedan har vi också ett Ozeri som är helt fantastiskt. Det är två äldre systrar som lagar maten och deras män serverar men i år hade de tagit hjälp av barnbarnen som serverade. Gå över gatan vid San Fransiscoporten, följ vägen utmed en lekpark gå gå gå tills du passerar en kyrka på vänster hand, kolla sedan noga husen på vänster hand där du ser ett Ozeri där är det. Finns även en svart smidesgrind som leder in i en i trädgårdsservering. Gatan heter Agion Anagiron 29.
Boende är svårt att rekommendera eftersom vi bott hos släkten men Apollo i Gamla stan verkar ha renorverats mycket trevligt. Vi har bott där tidigare och stämningen var fantastisk dessutom är det roligt att möta alla andra turister som liksom vi vill bo annorlunda. Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:20
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Rhodos

Restaurangen som du skriver om på slutet av inlägget måste väl var "To Steno" eller hur? Efter många besök på Rhodos var vi där för första gången i år och de hade jättegod mat och de 2 bröderna var jättetrevliga.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.