Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-08, 00:28
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Hur djupt.....?

...eller rättare sagt, hur är det att bada på windy resp. Elli beach? När vi var där i somras så badade vi aldrig där, (utan vid poolen) jag gillade inte att bada vid Ialyssos när jag var där för 7 år sedan och var rädd att det skulle vara som på Ialyssos. (Dvs. brådjupt o rullande stenar när man skulle ta sig upp på stranden)
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 04:06
Lillis Lillis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Hur djupt.....?

Det är INTE som på Ialyssos,så mycket kan jag säga. Men det finns ändå bättre stränder att välja på än Elli. Det är inga rullande stenar,vet precis vad du menar,det kändes livsfarligt,närmre flygplatsen,Theologos hette det nog, så kan man ju inte se botten alls och man visste aldrig vad som väntade där under.Rätt som det var fanns det stora stenblock. Kusligt!
Elli duger gott för ett dopp när hettan känns som värst,med små mjuka stenar. Klart vatten,men inte sådär typiskt "greklandsklarblått". Utan klart så man iallaf.kan se botten,men det stora minuset enl.mig är att det blir så djupt fort. Stranden är smockfull med unga turister som mest vill bättra på solbrännan. Allmänna duschar och toaletter finns.
På Windy har jag för mig att stranden gör skäl för sitt namn,det ligger ju närmre blåsiga västkusten,och de gånger jag haft vägarna förbi där,har det inte sett ut till att vara varken klart vatten eller särskilt små vågor!!
Men hela östkuststräckan har flera fina stränder/stenstränder. Vissa är låååånga och inte en kotte så långt ögat når. Beror kanske på när i säsongen man är där,men jag har varit där både juni,aug.och september,och har flera gånger suttit helt ensam.
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 14:04
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

På Windybeach är det turkosblått vatten o riktigt här ligt o bada. När det blåser kraftigt kan det gå höga vågor men då går man inte i vattnet pga undervattensströmmar. Det blir djupt när man går i havet men ca 70 cm djupt o sen blir det djupare längre ut man kommer o så är det även på Ellibeach. Jag har varit på Rhodos elva ggr o har aldrig badat i poolen utan ligger alltid vid havet för där tar solen bättre än vid poolen. Tänk så mkt bakterier där är i poolen jämfört med havet. Vill man inte ha så djupt så får man åka till Faliraki för där är det inte djupt o sandstrand men den är jätte varm när det är vamt. Vi brukar även bada på Tassos beach men där är mkt sten i vattnet men inte så djupt när man går i men helt klart vatten o där kan man ligga o snorkla o ha det jätte skönt.

Längtar ner tills nästa sommar..
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 22:26
IRSAs avatar

Tack för svaren, det får nog bli minst en dag på stranden, nu när jag fått reda på att det inte är som det var utanför Forum beach (för 7 år sedan). Måste också få fråga, vart på östra sidan ska vi åka om vi vill ha sandstand och rätt så långgrunt utan en massa dunkadunka från barer (då går Faliraki bort direkt)? Har bara tillgång till buss och vill inte gå alltför långt från/till hållplatsen?

Längtar också ner, vi åker 21/6-09

Senast redigerad av IRSA den 2008-11-08 klockan 22:28.
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 22:51
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tsambiki er en fin sandstrand, men hvis bussen ikke kjører ned, er det et stykke å gå fra hovedveien. Vi hadde leiebil da vi var der. Synes heller ikke det er plagsomt mye "dunkdunk" på Faliraki. Har vært der flere ganger, og der er det i hvertfall langgrundt.

Bilder fra Tsambiki:

Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 00:15
IRSAs avatar

Det ser härligt ut, har hört mycket gott om Tsambika. Ungefär hur långt är det att gå? Finns det någon taverna eller liknande där man kan få sig en matbit? Räknar med en heldagstur dit?

Tacksam för svar/Irene

Senast redigerad av IRSA den 2008-11-09 klockan 00:53. Anledning: stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:46
moelvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Det ser härligt ut, har hört mycket gott om Tsambika. Ungefär hur långt är det att gå? Finns det någon taverna eller liknande där man kan få sig en matbit? Räknar med en heldagstur dit?
Det er ca 2 km fra hovedveien og ned til stranda. Det er i hvertfall 1 taverna/cantina der nede.

Elisabet, Tsambika ligger midt i mellom Faliraki og Lindos, ca 3 mil fra Rhodos by.
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 01:12

Har varit på Tsambika flera gånger. Är en fin strand med klart vatten MEN fullproppat överallt. Kan inte minnas att det fanns så mkt ställen att äta på,max 1-2 småhak isåf. Inga tavernor eller restauranger. Ett besök på Tsambika tillhör,men det finns som jag skrev lite mer öde stränder. Kommer inte på vad de heter så här direkt,men jag gjorde som så förrförra gången jag var här,2005,att jag gick igenom hela bussturslistan över östra sidan,där jag också bodde,för att se var jag hamnade. Jag uteslöt HELA västkusten,då jag redan bott här nåt år innan och inte ens kunde se botten.
Såna ställen jag hamnade på!! Ta bara bussen och hoppa av när du känner för det. Men,en av busslinjerna,som gick till en av de finaste stränder jag varit på,stannar väldigt sällan. Så kolla upp hur ofta bussarna går. Jag hann se stranden i 5 min.sen fick jag syn på tidtabellen jag skrivit av i strandväskan, hann precis ifatt den vändande bussen, kl var 11.00 och nästa buss hämtade upp runt 20.30.(sprang som en galning efter bussen och var gravid i 7.e mån
Nu hade jag ju en resebok med mig och i den var stränderna namngivna,så därför visste jag ju vilka linjer jag skulle åka med.

Jag kan återkomma med namn på stränderna om några veckor(är mitt uppe i en flytt,och alla greklandsböcker är nerpackade).
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 01:20

Ang.pool eller hav;Havet är väl alltid skönt i Grekland,men att samtidigt ha tillgång till pool vid hotellet gör att man har fler möjligheter till ett dopp,OM man så vill,när värmen är olidlig. Det ena utesluter ju inte det andra. En undersökning gjord för några år sedan på ett stort urval av Korfus hotellpooler,visade att ingen fick godkänt! Men är man både pool och havsbadare,så avskräckte inte ens det mig. Trots att jag läste rapporten medan jag låg i en pool på just Korfu!
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 10:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Moelv, den andra bilden: Ser jag rätt? Är det en ganska brant sluttande sandbank?

Rhodosfanast: Ang. bakterier, så är det ingen diskussion att fördjupa sig i, men ingenstans finns det så mycket bakterier som i havet.
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 16:33
moelvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Moelv, den andra bilden: Ser jag rätt? Är det en ganska brant sluttande sandbank?
Det ser ut som sanda er blitt blåst oppover skråningen, folk klatret oppover og akte ned igjen.
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av moelv Visa inlägg
Det ser ut som sanda er blitt blåst oppover skråningen, folk klatret oppover og akte ned igjen.
Häftigt! Jag har inte sett något liknande någon annanstans i Grekland. Gissningsvis är det sand från Nordafrika som blåser dit. Kan det stämma? Var på Rhodos ligger Tsambiki?
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 13:08
mai mai är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

En perle på Vestkysten er Nea Kamiros. ca 3 mil fra Rhodos By. Nydelig sandstrand, langgrunt, to gode tavernaer, rent og pent. Lite folk.
Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 20:25
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Hvis dere bare er ute etter å dra på en deilig barnevennlig sandstrand uten å reise altfor langt så er Faliraki helt ok. Det er ingen dunkende partymusikk på stranden og heller ikke noe slikt i "byen" på dagtid... bare så du vet..
Bussen stopper rett ved mc. Donalds og stranden... Billig lunsj..? Supergod og stor Gyros på høyre hjørne (m. ryggen vendt mot stranden) litt oppi hovegaten.., 2-3 min. fra stranden.

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-11-12, 21:18
IRSAs avatar

och tack för alla svar jag fått, jag kanske inte var rättvis om Faliraki, det kanske inte är så högljutt där som jag minns från när jag var där senast. Det får nog bli en eller två utflykter dit med bussen. Tsambika har jag hört mycket om och vi kanske tar en tur dit också, vem vet.

Irene
Svara med citat
Gammal 2008-11-14, 08:17
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

På kveldene er det forferdelig..., men på dagtid har det ikke vært noe problem for meg og mine, og vi har bodd der ved flere anledninger.
Og bussen stopper jo rett ved stranden så det er jo veldig enkelt med barn da..
Men bussen tar tid... og det tar ikke nødvendigvis så veldig mye mer tid til Tsamika siden den bussen kjører motorveien..., Vil man ta den bussen (som tar halve tiden) så går man av på busstoppet rett før det store lyskrysset..., men da tar det 5-6 min å gå.

Ia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.