|
|
|||
|
|||
Guidade turer / Skolresa
Min sons klass har bokat resa till Platanias Kreta i Maj -09. Det är ett gäng på 35 personer som ska i väg och åka med Apollo och bo på Jasmine Village. Jag undrar nu om någon vet om man kan boka buss och guide själva för att se sig runt på ön eller måste det gå genom Apollo ? Utflyktsmål skulle kunna vara Elafonissi, Palatset i Konossos, vattenparken el en tur med båtarna med glasbotten inne i Chania. Någon som vet hur man går tillväga ? Vår familj har själva varit i Platanias en gång och vi verkligen älskar Kreta
|
|
||||
|
||||
Sv: Guidade turer / Skolresa
Om de är sååå många så rekommenderar jag utflykter med lokal operatör.
Engelskspråkig guide visserligen, men de fyller ju en hel buss. Ja, Elafonissos är ett mål, Knossos mera tveksamt om de inte är mycket historieintresserade. Limnoupolis "vattenparken" tror jag kan vara en höjdare och det går att chartra buss för transport dit och hem. Ungdomar, gå Samaria för tusan. Det lär bli en upplevelse för livet och de är ju unga och starka. Vill du ha telefonnummer till operatörer så kan jag ordna det. Skicka privat mail eller PM i så fall. Varför göda Apollo? De tar tillräckligt betalt ändå. Uffe |
|
||||
|
||||
Vilken skolresa!
Vilken årskurs är det som åker? Att ordna med lokal arrangör drar ner priset, men frågan är om det inte är smidigare att låta Apollo fixa det. Är det äldre ungdomar så är det ju en perfekt uppgift för dem att ordna. // Helén- som i trean i gymnasiet åkte på skolresa till forna Jugoslavien, minns nästan allt som om det var igår |
|
||||
|
||||
Det är klokt att före Knossosbesöket besöka Heraklions museum. Då blir förståelsen av Knossos bättre. Min dotter uppskattade att besöka Knossos när hon var i tonåren och jag tror att många tonåringar är mer intreserade av historia än vi tror.
Eva |
|
|||
|
|||
Eleverna går i 9:an och är inte särskilt engagerade själva. De vill ha sol och bad, men jag tror de behöver aktiveras efter ett par dagar.
|
|
||||
|
||||
Lyxigt resmål, på den skola min dotter går, även hon i 9-an får de inte åka utanför norden.
Jag kommer som medföljande förälder till Idre, inte fel det heller. // Helén |
|
|||
|
|||
Det får de inte i vår skola heller det är vi föräldrar som anordnar. De får ta Kristi Himmel färds veckan och skolan har lagt 2 studiedagar där + en dag som kompensasion för en kväll de måste göra årligen på skolan.
|
|
|||
|
|||
Trodde väl det...För Skolverket är hårda med sina regler.
Hoppas resan blir lyckad! Lissi |
|
||||
|
||||
Min son åkte till Spanien på "studieresa" ifjol och nu blir det en ny resa till Spanien i år... Jag jobbar på fel skola känner jag... jag får åka till Trollhättan med min skola Jag hade hellre åkt till Platanias...
Malin |
|
|||
|
|||
Trollhättan som är så mysigt
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Kreta hade jag gärna åkt till i nian. // Helén |
|
||||
|
||||
Om jag vore inblandad skulle jag helt klart försöka fixa till guidad tur på egen hand, jag kan till och med tänka mej att lite förutseende och mailande kan göra att en lokal arrangör kan fixa fram svenska guider.
Ett annat alternativ kan ju faktiskt vara att kontakta Apollos guider på plats så att de ordnar en speciell tur för hela gänget. Att åka ner och hoppas att få med hela gänget på samma tur kan vara lite tufft, om normalefterfrågan ökas med 35 pers helt plötsligt så lär nog bussarna bli fullsatta och då kan det kanske bli så att de inte hinner ordna fram mera bussar. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Jag vill varmt rekomendera en vandring i Samaria. Tror att det är en perfekt tur för en niaklass.
Gick där själv i sommras och undrar hur jag kunnat missa denna vandring de andra gångerna jag varit på Kreta. Längtar redan till nästa vandring, när det nu kan tänkas bli. Helene |
|
|||
|
|||
Hur länge tar en sådan tur, och vad behöver de med sig isf. Jag är väldig okunnig när det gäller vandringar.
|
|
||||
|
||||
Samaria tar en hel dag från mycket tidig morgon.
Bra skor, huvudbonad och vattenflaska. En lättare matsäck, mackor, kalla pajer eller dylikt. Ryggsäck ingår väl i alla ungdomar nu för tiden. Nu är maj en ganska bra tid, men det kan vara mycket vatten i ravinen. Vattenflaskorna kan fyllas på efter vägen med ISKALLT friskt vatten. Läsk bör undvikas för det blir man bara törstigare av. Uffe |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|