Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 15:08
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Behöver lite tips

Hej!
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (12 + 13 år) som nästa sommar ska ha några nätter på norra sidan i närheten av Chania innan vi kör söderöver. Har tittat på Kalives, Almirida, Kalamaki eller Kato Stalos. Har läst en del om Almirida och Kalives, men hur är de andra ställena?

Vi är ute efter ett hyfsat boende, pool, lite restauranger, inte nödvändigtvis så mycket affärer. Om någon kan komma med lite tips om boende är vi tacksamma.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 10:05
Kokolakis Kokolakis är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: Behöver lite tips

Hej på dig
Kato Stalos ligger ju närmst Chania av dessa ställe så det blir ju nästan Chania som blir shopping stället medans Kalamaki ligger lite länge ut. Kalamaki är en liten by som har en otrolig utsikt över Soda bukten, en mycket Grekisk by som dock ligger placerad nästan mitt på den trafikerade vägen som går ner till Kalives vid havet. Jag arbetar själv i byn Kalives och har pratat med många nöjda återkommande gäster lika så Almirida som jag dock tycker har misst sin Grekiska charm av allt för många Engelska restauranger. Men Almirida är nog en av de lättaste byarna att strosa runt i för både Kalyves och Kalamaki har bara en genomfartsväg där man får vara lite försiktig med att ta sig fram på de snåla trottoarerna. Hoppas detta kan hjälpa dig en lite bit på vägen och en viktig sak är ju att vi alla tycker så olika så det som jag ser som en mysig by kanske du tycker är är något helt annat.
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 10:09

Jag igen
Kom att tänka på en sak ang. boende. Om det inte är direkt högsessong som ni ska komma ner så hade jag nog inte förbokat rum utan valt den by jag tyckte var mysigast och hyrt in mig på ett rum på plats, som det finns gott om i byarna.
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 11:01

Ledsen att jag skrev fel ang. Kalamaki jag tänkte på Kalami som ligger precis vid Kalyves så bara radera det jag skrev om Kalamaki.

Sorry
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 07:17

Kokolakis: Tack för infon.

Vi landar så sent som vid 21 tiden och därför vill vi boka innan. Kommer ner 6 juni, och ska ha 4-5 nätter på norra sidan. Badland ska besökas, det ska köras go-cart mm.... så därför vill vi hålla oss i någotsånär i närheten av Chania. Inte så mycket för shoppingen utan mer avstånden.

Har du något tips om något bra ställe Almyrida/Kalives med pool mottages detta tacksamt ( pool för barnens skull eftersom nästa ställe saknar sådan). Apollo har ett ställe som heter Niriides. Har provat att googla men de verkar inte ha någon hemsida. Har lyckats få fram ett tfn nummer. Vet du något om detta stället?

Tack på förhand!

Mvh Carina
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 10:10

Citat:
Ursprungligen postat av carjoh Visa inlägg
Kokolakis: Tack för infon.

Vi landar så sent som vid 21 tiden och därför vill vi boka innan. Kommer ner 6 juni, och ska ha 4-5 nätter på norra sidan. Badland ska besökas, det ska köras go-cart mm.... så därför vill vi hålla oss i någotsånär i närheten av Chania. Inte så mycket för shoppingen utan mer avstånden.

Har du något tips om något bra ställe Almyrida/Kalives med pool mottages detta tacksamt ( pool för barnens skull eftersom nästa ställe saknar sådan). Apollo har ett ställe som heter Niriides. Har provat att googla men de verkar inte ha någon hemsida. Har lyckats få fram ett tfn nummer. Vet du något om detta stället?

Tack på förhand!

Mvh Carina
Hej

Om ni hade tänkt er ett boende som ligger lite närmre Chania, så ska ni nog välja Kalamaki eller Stalos som du skrev om tidigare för det ligger betydligt närmre Chania. Almirida och Kalyves ligger ca, 20 minuter med bil från Chania. Tyvärr har jag inte varit så mycket i dessa bya så jag kan inte ge någon information, men har dock sett andra inlägg här på Kalimera om just Stalos som många tyckte var bra. Om ni ändå bestämmer er för Almirida eller Kalyves så ska jag försöka kolla upp lite telefonnr till er. Jag vet ett hotell som heter Almirida Beach som visst är rätt populärt, det ligger nere vid stranden och har en pol. Likadant i Kalyves ett hotell som heter Kalyves Beach med pol. Hotell med pol är det tyvärr inte så gott om i Kalyves och Almirida för dessa byar ligger ju rätt nere vi havet. En annan lösning är ju att förboka en lägenhet eller ett hus med privat pol, vet dock inte om det lönar sig bara för några dagar. Oj, vad detta blev långt, men jag hoppas att det kan vara till hjälp.
Ha det så bra för nu.
Helene

Senast redigerad av Kalimera den 2008-12-03 klockan 10:41. Anledning: Otillåten länk (se regler under FAQ)
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 10:31

En liten sak bara med Neriides i Almirida, om detta hotell är billigare än det andra som jag såg Apollo hade som jag kallade Almirida beach hotell, så skulle jag nog valt Neriida för det andra kostar antagligen mer bara för den närhet den har till stranden. Almirida är så pass litet så närheten till stranden skilljer sig nog inte mer än 2 minuter från de olika hotellen. Tyvärr fanns inte Neriidas telefonnr i telefonkatalogen så jag kan inte hjälpa er där.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-12-03 klockan 10:42.
Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 07:19

Tack för infon Helene!
Vi kollar lite åt båda håll just nu. Avståndet till Kalives/ Almirida är inga problem, men vi tänkte oss inte längre bort än så. Ska fortsätta kolla om hotell Niriides, kanske någon som läser detta kan lämna någon recension?

Mvh Carina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.