Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-07, 23:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Flyga till öarna från Aten...

Kollade greklandsresor till maj-juni. Vi funderar skarpt på Syros, men jag är ganska sugen på Mykonos också. Ska väl erkänna att många öar går bort för oss pga båtresor (sambon är skraj och jag tycker det är dödstrist och tidsödande).

Min fråga handlar om flygpriser? Jag kollade lite resesajter på nätet och undrar om dessa flygpriser verkligen kan stämma??

Har tidigare funderat på att flyga till Mykonos från Santorini när vi varit där, och jag kollade priserna nu. C:a 10 k för 2 pers t/r. Låter inte det mycket? Kollade även Mykonos o Syros från Aten och det hamnade på
8-10 k för 2 pers t/r. Låter inte det ganska dyrt, eller måste man betala så pass mycket?
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 07:43
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Flyga till öarna från Aten...

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Jag kollade lite resesajter på nätet och undrar om dessa flygpriser verkligen kan stämma??

Har tidigare funderat på att flyga till Mykonos från Santorini när vi varit där, och jag kollade priserna nu. C:a 10 k för 2 pers t/r. Låter inte det mycket? Kollade även Mykonos o Syros från Aten och det hamnade på
8-10 k för 2 pers t/r. Låter inte det ganska dyrt, eller måste man betala så pass mycket?
Har du varit inne direkt på Aegean Air och Olympics hemsidor?
En spökbokning på 2 vuxna Aten-Mykonos tor mellan den 27/7-11/8 kostar 457€.
Då tog jag två av de dyraste (men kanske bekvämaste) biljetterna.Kan man åka okristliga tider går det att komma ner på 235€. Och det allra dyraste alternativet blir 491€.

Mellan Santo och Mykonos går inga direktflyg utan du måste ta två turer via Aten, och då blir det ju onekligen nästan det dubbla priset, 559€-915€ mellan det billigaste och dyraste alternativet.

Sven
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 08:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Men var hittar ni så dyra biljetter? Från Kalymnos enkel tur till Aten 69 euro med Olympic, problemet är att det inte alltid finns plats. Piloten avgör hur många han kan ta med på grund av vädret! Hur det är med andra ställen vet jag inte, men det låter dyrt i Svens exempel.
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 09:30
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men var hittar ni så dyra biljetter? Från Kalymnos enkel tur till Aten 69 euro med Olympic, problemet är att det inte alltid finns plats. Piloten avgör hur många han kan ta med på grund av vädret! Hur det är med andra ställen vet jag inte, men det låter dyrt i Svens exempel.
Priserna i mitt exempel är inkl skatter och avgifter. Själva biljetterna låg på mellan 19€ och 106€ per person (Aten-Mykonos), resp 125-200€ (Santorini-Mykonos).
Det lustiga med många flygbolag (SAS bl a) är att de ändrar priser flera gånger varje dag ibland. Nu hade Aegean något ändrade priser än när jag kollade tidigare...

S
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 09:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det tillkommer så ytterligare en faktor. Aegean lägger ut verkligt lågpris
någon månad innan avresedatum. Där finner man de verkligt läckra priserna.

Några exempel. Vi reste från Samos via Athen till Kreta för inalles 700 Sek pp enkel väg förra året.

Likaså har vi rest Corfu-Athen-Santorini två pers enkel resa för inalles 700 Sek . (Hösten 2006)

Men, som sagt, dessa low-fare tickets kommer ut väldigt sent.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jag har iofs inte kollat flygbolagen direkt eftersom det inte borde finnas så många alternativa bolag som flyger de rutterna.

Däremot när det gäller de "stora" destinationerna så är det grymt lönande att kolla flygbolagen direkt. Jag har gjort flera exempelsökningar där en t/r för två kanske kostar 30.000:- och kollar man ett flygbolagdirekt så kommer man ner på kanske 6000:-

Det verkar som receptet är att ligga lågt ett par månader och sedan kolla bolagen direkt? Ett alternativ kan kanske vara att flyga till Santorini och njuta några dagar och kolla standbypriserna till Mykonos under tiden. Dyker det upp platser till bra pris så kan man ta flyget. Om inte kan man ta snabbåt till Syros. Jag avvaktar!

Vi ska snart döva greklandsabstinensen med en vecka på Teneriffa
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 12:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Med dessa dyra priser skulle jag absolut tex ta Aqua Jewel från Rafina via Tinos till Syros för ca 25euro max pp....Att sitta ute i skuggan och läsa några timmar är väl värt de pengar man sparar....Båtarna är ju jättefins och "ickegungande "nu....Fast har man gott om pengar så är ju flyg onekligen lockande.. Vi har försökt boka flyg ett par gånger till billigt pris men när det väl kommit till betalning så har det stått att biljetterna ska hämtas på ANKOMSTÖN!!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.