Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-08, 19:29
Nyfso Nyfso är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Rhodos

Hej!
Lärade känna detta forum när vi gjorde vår första greklandsresa i september-08 till Kreta. Tyvärr blev jag besviken på Kreta (ja det går) men det berodde nog inte på Kreta utan mest hotellet (läget, standaraden samt att där var FÖR mkt svenskar) och att vi blev magsjuka. Men vi har inte tappat tron på Grekland och hoppas att få uppleva lite mer av det underbara Grekland har att erbjuda.

Vi har tittat runt lite och fastnat för Rhodos. Vi har hittat ett hotell i Ixia som ligget vid Ialyssos stranden. Vi är ett par i 30 års åldern utan barn som vill sola, bada snorkla äta och dricka gott samt uppleva lite mysiga platser. Kraven vi har är nog ganska höga vad gäller stranden gärna sand och fint turkost vatten med bra snokling. Hellre att sol och bad ligger nära och är bra än nära till bra resauranger osv då tar vi hellre taxi/buss dit.Är det någon som har några tips? Har läst det Emma skrev och fick lite tips där men vi är ju två helt olika familjekonstellationer som ska åka....

Tack för hjälpen!
Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 19:55
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Rhodos

Hej på dig.
Är det fina sandstränder och turkost vatten så är det nog inte västkusten ni ska åka till utan åk då hellre till östkusten, te.x. Falliraki. Har varit på Iallysos som inte ligger långt från Ixia, där var det klapperstenstrand och väldigt blåsigt( iofs. skönt i värmen) men inget snorkelvatten precis. Läs på lite om de olika platserna på östkusten istället, har läst att där är det finare stränder o klarare vatten.
Hoppas ni hittar nått som passar.

Irene
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 13:01
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Nja, rekommenderar inte Faliraki. Inte mycket av det genuina Grekland där inte. Om ni vill ha bra stränder, varför inte Naxos? Dessutom en skön stad att vandra runt i och mycket att upptäcka på ön.
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 13:41
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med föregående talare..
Är det viktigt med fina stränder och turkost vatten, då passar Naxos riktigt bra!
Visst, det är mycket scandinaver i Naxos stad(framförallt längs med hamnpromenaden)men bortser man från detta så har Naxos mycket att bjuda på!
Naxos stad är en stad som lever året om och den grekiska vardagen finns där, om man letar lite..
Naxos är en rolig ö att utforska, det finns många vackra mysiga byar uppe i bergen. Naturen är vacker och inte så karg.

Ledsen att jag skriver detta på Rhodosforumet..

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 15:36

Hej och tack för alla svar.
Det var nog enbart hotellet som gjorde oss mest missnöjda i övrigt var där fint. Men jag kände mig som en deltagare i sällskapsresan där alla sa godmorgon till frukost....Trevligt med lite svenskar men inte enbart...

Vi ska kolla upp östkusten samt naxos... Återkommet och tack igen.
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 15:44

Är det fler grekiska öar som har bättre stränder än Rhodos?
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfso Visa inlägg
Är det fler grekiska öar som har bättre stränder än Rhodos?
Rhodos har många fina sandstränder, inte tu tal om annat. Men Ixia är inte en av dem. Tycker jag. Hela östkusten är i princip en enda lång strand. Tsambika är kanske den bästa av dem.

Tsambika beach på Rhodos.

Det finns många öar med fina stränder. Sedan beror det ju på vad en fin strand är, vi tycker ju alla så olika. Andra öar med fina stränder är Skiathos, Mykonos, Kos, Naxos, Paros, Skopelos och Kreta, bara för att nämna några. Det finns fler om man väljer att åka på egen hand, som Koufonissi och Milos.

Senast redigerad av Kalimera den 2009-01-09 klockan 16:35. Anledning: La till bild
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 15:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Det var nog enbart hotellet som gjorde oss mest missnöjda i övrigt var där fint. Men jag kände mig som en deltagare i sällskapsresan där alla sa godmorgon till frukost....Trevligt med lite svenskar men inte enbart...
Känner ni så ska ni kanske undvika öar eller rättare sagt orter med mycket massturism och åka till ställen dit ni tar er på egen hand. Det finns många öar med fina stränder i Grekland. Rhodos har jag däremot inte besökt så jag kan inte jämföra med just den ön. Mina favoritöar är Folegandros, Amorgos, Sifnos och Fourni men jag gillar många andra öar också. Både Naxos och Paros har enligt min uppfattning fina sandstränder.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:49
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Men jag kände mig som en deltagare i sällskapsresan där alla sa godmorgon till frukost....Trevligt med lite svenskar men inte enbart...
Det må da være hyggelig at folk hilser på hverandre når man bor en uke eller to på samme hotell?
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 19:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Var på Ixia för fem år sedan och då var det en sunkig renodlad turistort i utkanten på Rhodos stad (Enligt min åsikt). Massor av skandinavier var det också. En av de sämsta semesterresmål jag upplevt.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 23:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av moelv Visa inlägg
Det må da være hyggelig at folk hilser på hverandre når man bor en uke eller to på samme hotell?
Jag tycker också att det hör till god ton att man hälsar på varandra till frukost om man bor på samma hotel, däremot är jag ju inte så säker på att jag vill att alla hälsar med just "God morgon", det får gärna komma lite andra språk också.
Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 13:02

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag tycker också att det hör till god ton att man hälsar på varandra till frukost om man bor på samma hotel, däremot är jag ju inte så säker på att jag vill att alla hälsar med just "God morgon", det får gärna komma lite andra språk också.
Mvh Janérik
Precis... Visst är det trevligt att folk säger god morgon men det hade varit roligt att höra lite andra språk än svenskan.. Vi bodde enbart svenskar på hotellet den veckan vi var där lite tråkigt.....
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 13:19
Eva Ls avatar

Citat:
Precis... Visst är det trevligt att folk säger god morgon men det hade varit roligt att höra lite andra språk än svenskan.. Vi bodde enbart svenskar på hotellet den veckan vi var där lite tråkigt.....
Om en stor charterarrangör har bokat hela hotellet blir det ju så. Om man ordnar boende på egen hand brukar det vara mera blandat med olika nationaliteter.

Folegandros är en ö dit människor kommer från många olika länder och jag upplever atmosfären där som både grekisk och internationell i en positiv bemärkelse.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det spelar nog ingen roll vart man åker med svenska charterbolg, grannarna är med stor sannolikhet svenskar eller skandinaver då alla ju bor på charterarrangörens hotell. Vill man INTE ha många svenskar omkring sig så får man nog ordna boende själv.

Lissi - som gärna hälsar även på svenskar vid frukosten
Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 17:18

Hej igen...
Känner att jag måste förtydliga mig lite.. Detta var min sjude resa med chaterbolag och jag har aldrig tidigare varit med om att där var såå mkt svenskar på hotellen. När vi tex var på cypern hörde vi nästan inte en enda svensk på hel veckan. Missförstå mig rätt jag har inget emot att det är svenskar på hotellet men jag tycker det är härligt att höra andra språk oxå... Är igen gnällig typ som ska ha allt perfekt utan gillar när jag får upptäcka lite själv och testa.... Jag tror att jag har skrivit mina "klagomål" på ett sätt som kunde missuppfattats och insett att jag nog ska boka ett stort hotell och inget lite mindre familjeägt...
Tack ändå för alla åsikter som gjort att jag fått upp ögonen lite...
Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 17:31
Eva Ls avatar

Allt går att förstå eller missförstå brukar jag säga vid ett skriftligt samtal som här. Jag tror att en del av charmen med Grekland är just de små hotellen och pensionaten och inte de stora hotellen som brukar kännas förfärligt trista ibland. Många ställen i Grekland är småskaliga och jag har bott på ställen med några få rum där jag varit den enda svenskan och där medborgare från många länder varit representerade. Den som vill vara ifred brukar få vara det även om många greker är sociala och pratsugna. När jag bodde på Aegeon på Folegandros kom det en tre generationers grekisk familj för att stanna fredag-söndag. Då var friden borta men oh så trevligt när de förde in liv och rörelse bland de små charmiga husen som hotellet bestod av.

Greker håller ändå en viss distans om man vill vara ifred men i Brasilien har jag upplevt semestrande brasilianska familjer som bjudit in till både pratstund, vänskap och gemensamma måltider med sån värme och entusiasm att det inte skulle gå att säga nej. Här är folk nyfikna och vill veta allt om det bara finns någon i sällskapet eller omgivningen som kan översätta blir samtalen snabbt timslånga och luften fylls av glada skratt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 11:37
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Trevligt med lite svenskar men inte enbart...
Gott om svenskar finns det nästan överallt. Flest finns det på stora charteröar som Rhodos och Kreta, men även på många andra öar, som Naxos dit massor med svenskar åker på semester. Ja, till och med en liten ö som Agathonissi (110 inv) kan vara full med svenskar. När vi var på Agathonissi i somras var det elva turister på ön, alla var från Sverige.
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 15:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tyvärr blev jag besviken på Kreta (ja det går) men det berodde nog inte på Kreta utan mest hotellet
Var det något annat än hotellet som gjorde er besvikna? Kan vara bra att veta om jag ska komma med tips.

Citat:
Kraven vi har är nog ganska höga vad gäller stranden gärna sand och fint turkost vatten med bra snokling.
Då kanske ni ska tänka om, Ialyssosstranden är ingen sådan strand.
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 23:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Vi är ett par i 30 års åldern utan barn som vill sola, bada snorkla äta och dricka gott samt uppleva lite mysiga platser. Kraven vi har är nog ganska höga vad gäller stranden gärna sand och fint turkost vatten med bra snokling.
Tänk inte bara öar, tänk Pelloponnesos, tänk fastlandet, tänk ordna boende och resa själv. Det finns massvis att upptäcka på fastlandet, vi har åkt runt ett par gånger och ofta längtar jag till de olika byarna på fastlandet igen. Är ni bara två så går det enkelt att ta sej runt med buss och hitta små pärlor, vi har rest runt i 3-4 veckor och knappt sett andra svenskar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.