Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-10, 21:12
Vonnan Vonnan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Hotell Geraniotis

Skall bo på detta hotell i Platanias i två veckor i aug/sept. Är det någon som har varit där. Är maten bra för vi har bokat halvpension? Det var inte alls dyrt men hotellet ser ju väldigt bra ut.
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 10:28
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: Hotell Geraniotis

Ska också dit, i Juni, har frågat förut, och vill också gärna höra lite om hotellet och omgivningarna!
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 15:50

Nu har vi bott på Geraniotis, och vet en del....Vi tyckte att det var jätte bra
Vi bodde i en 2- rums lägenhet(2 vuxna och 2 tonåringar) Den var jätte fin, fräsch, luftig och rymlig. kändes rätt ny, så vi misstänker att lägenhets delen av hotellet var nyare än rums delen. Omgivningarna var jätte fina, vi tycker om när det är gott om "space", så det passade oss utmärkt att hotellet låg i utkanten av Platanias.Gräsmattorna och trädgårdarna runt hotellet var stora och fina, gott om plats för strandtennis , fotboll osv..2 Fina poolområden med gratis solstolar, om man ville ligga och slappa,sedan så var det bara att släntra ner till havet om man ville doppa sig där. om man går efter stranden en liten bit (mot maleme hållet) så rinner det ut en liten sötvattens- "älv" från bergen där, det var lite kul!
Sista dagen hade vi så dåliga flygtider,02.00 på natten....apollo ändrade tiderna efter vi hade bokat....,och eftersom vi skulle vara ute ur rummet 12.00(som brukligt är) så vi hyrde ett dubbel rum. Det var ju jätte bra att de hade ett ledigt, och skönt att ha någonstans att ta vägen, och duscha...men vi upplevde att det var betydligt lägre standard och mer slitet än den lägenhet vi haft. Eftersom vi inte hade bokat ngn. mat, så blev det inte att vi åt på hotellet...men desto mer på olika goda restauranger....Det fanns en bra mat affär, där vi köpte frukost, efter vägen mitt emot "doctor Vitorakis" jag tror det hette "manolis super market" ha det så bra på Geraniotis!! / Daga
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:09
Danne1 Danne1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej Daga, jag och familjen åker till Platanias på lördag och ska bo på Geraniotis. Kommer att bo i två dubbelrum. Var rummen verkligen dåliga?
Hur var frukosten på buffetfrukosten på hotellet? Om ni nu åt där?
Vi är 5 pers, såg du några stora taxibilar? Annars får man nog ta 2 bilar varje gång man ska åka nånstans.

Vi kommer att ha samma problem med flyget kl 2 på natten. Har inte de ett rum där man kan ställa sina väskor så att man slipper släpa med sig dem om man åker in till stan och sen hämtar dem när man ska till flygplatsen?

Nåt mer kul du med hotellet man bör känna till?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:16

Glömde fråga dig om det blir jättevarmt på rummen/läghenheterna nattetid? Har hört att det är ganska blåsigt vid stranden på nätterna. Behöver man airkondition iaf? Vet du vad det kostar?

Senast redigerad av Danne1 den 2009-06-29 klockan 22:24.
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 08:23

Hej Danne!
eftersom vi hade lägenhet, så åt vi inte på hotellet, så tyvärr vet jag inget om frukosten.Men såg att flera gjorde det, de flesta med dubbelrum hade nog hel eller halvpension, och restaurangen såg stor och fräsch ut.
nej, rummet var absolut inte jättedåligt-långt därifrån!!(jag har själv bott betydligt enklare...)men jag menade bara i jämförelse med lägenheten vi bott i, och jag tror ju knappast att det rum som vi fick hyra det "finaste" rummet heller, eftersom vi bara hade det 11 timmar .
Lägenheten som vi hade hade 2 stora fläktar i taket(en i varje rum, och de var ju gratis...så de hade vi jämt på, och det var jätteskönt. Det fanns också aircondition, det skulle kostat oss 60 euro för 2 veckor....(för en 2-rums lägenhet alltså) det borde ju vara lägre pris för dubbelrummet tycker man.( Jag såg att det fanns aircondition i dubbelrummet. )Nu var det faktiskt inte alls särskillt hett om nätterna, riktigt skönt och svalt faktiskt,Enligt Grekerna så var det ovanligt svalt för årstiden, men de väntade på ett högtryck med 40 gr. som var på väg när vi åkte... så vi hade aldrig ngt. behov av aircondition. Det var väl mellan 25-30 på dagarna , men en natt noterade vi att det bara var 20 grader.Men det var bara bra, för vi gick Samaria ravinen en av de svala och molniga dagarna.
Det kunde minsann blåsa riktigt rejält!! det var faktiskt rödflagg på stranden flera dagar.

Jo, visst det fanns andra möjligheter än att hyra sig ett rum, man kunde lämna väskorna i receptionen när man checkat ut, och det fanns ett duschrum nere vid ena poolen som man kunde nyttja. Och hade vi bara varit 2 vuxna så hade vi nog gjort så....
en annan sak...det fanns ju 2 pool områden, båda poolerna var jätte fina...det var gratis solstolar vid bägge poolerna, men vid den ena poolen fanns en poolbar, så där fick man inte ta med eget fika/matsäck, utan man förväntades att handla i poolbaren(som väl inte var helt billig....) så vi låg istället vid den andra poolen, där man fritt kunde ta med sig vad man ville och äta/dricka.
Det gällde ju dock att boka sig en solstol på morgonen med sitt strandbadlakan...(den gamla vanliga visan) det gjorde vi vid 8-tiden, då vi gick till affären för att handla frukost, fast det var väl ingen direkt rusning efter solstolarna, det blir nog fler gäster juli/augusti
på stranden kunde man hyra solstolar, 5 euro för 2st, just nedanför hotellet, om man gick en bit efter stranden mot platanias, så var det flera tavernor som hyrde ut stolar för 6 euro /2st, då ingick det också juice.
En trevlig lunch (och middags)taverna på stranden var "KVAVI" Den var "very, very nice" Vår favorit restaurang hette "Sebastians" och låg alldelens granne med hotellet in mot stan, testa den!! jätte god och fräsch mat till hyfsade priser!! En annan bra restaurang var "Drosia" som låg en bit in mot centrum, på "övre" sidan.
Vi upplevde (som sagt)att det var ett jättebra hotell, lugnt och skönt, med stora gröna ytor och fina trädgårdar, med blommor och jätte många fjärilar!( en vakt patrullerade området med jämna mellanrum.) Det fanns även en liten affär på hotellområdet, kvinnan som jobbade där var jätte trevlig, där fanns också internet hörna, 1 euro för 15 min.
Jag tror nog faktiskt att jag såg till ngn. stor taxi...eller var det en mini buss??.är lite osäker...beställde taxi genom receptionen, så om ni frågar där , så vet de nog...då kostade det 17 euro för att köra till chania, men när vi skulle tillbaka från chania, så kostade det 15 euro. Samma pris fick vi när vi promenerade in till taxi torget i platanias och tog en taxi direkt(17 in till stan , och 15 hem)
mitt emot hotellet , på andra sidan gatan låg en liten kiosk, den hade nog öppet dygnet runt. affären som vi handlade färkt frukost bröd m.m på ("manosis" ,mitt emot doctor Vitorakis in mot centrum) hade öppet 8.00-24.00
Kommer faktiskt inte på så mycket mer....ni får säkert en superfin resa till Platanias och hotell Geraniotis!, jag skulle gärna bo där fler gånger!
/Daga
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 12:11

oops, jag skrev visst fel ang. priset på aircondition....det var visst 60 euro för 1 vecka......
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 23:58

Tack så jätte mycket daga för all info och tips.
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 06:52
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av daga Visa inlägg
Det kunde minsann blåsa riktigt rejält!! det var faktiskt rödflagg på stranden flera dagar.
Jag upplevde inte blåsten som något speciellt när jag var i Platanias för ett par år sedan. Inte mer än som är vanligt nere vid stranden. Om det är varmt så är det bara skönt att det fläktar lite. Den veckan vi var där.. i början på juni.. var det badbart varje dag. Men visst ska man ha koll på flaggorna. Undervattensströmmar är inte att leka med. De är starkare än man kan tro.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 14:59
juggan juggan är inte uppkopplad

Kul och höra att hotellet man skall bo på får bra omdömen. Ingen här som vet någonting om restaurangen och frukosten? Jag är en ung påg från Skåne som e gla för frukostbuffé så hoppas den är bra

Hur är det med supermarkets i närheten? De på hotellen brukar ju generellt vara lite dyrare. Bra tips på matbutiker i närheten med förmånliga priser på i första hand ölen ?

45 dagar kvar... =)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.